Fiskolja förbättrade inte behandling mot depression
2009-10-21Förhoppningen att omega-3 skulle kunna förstärka behandling mot depression kom på skam i en ny studie från USA.
Läs studiens abstract:
I tidigare mindre studier på patienter med depression har tillägg av omega-3-fettsyror verkat öka effektiviteten av behandling med antidepressiva läkemedel. Forskare från Washington University School of Medicine, St Louis, USA, har nu utfört en studie med 122 patienter med depression och kranskärlssjukdom.
Samtliga patienter behandlades med sertralin, verksamt ämne i Zoloft, mot depressionen. Studiedeltagarna lottades också till att antingen få kapslar med omega-3 eller placebo under tio veckor.
Patienterna undersöktes sedan med hjälp av olika skalor för att mäta graden av depression. Studien visar inga skillnader i hur förbättrade patienterna i de två grupperna hade blivit.
Forskarna anser att man nu behöver undersöka om det behövs högre doser av omega-3 eller om längre behandling kan påverka depressionen, eller om sammansättningen av fettsyrorna EPA och DHA i fiskoljan kan påverka resultatet.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
En annan studie visade att Omega 3 kan försämra effekten av vaccinationer. Detta genom att påverka interferon. Interferon å andra sidan är känt för att kunna förvärra/utlösa depressiva symtom. Mindre interferon=mindre depression hos vissa personer??
Anmäl kommentar
Trevligt resultat.
Ibland ska något vara bra för allt.
Jag säger bara östrogen på nittiotalet.
Choklad på 2000talet och nu vitamin D. Tidigare var ju även omega 3 bra mot det mesta både för kropp och själ.
Men det är klart, tron kan försätta berg, och det ska man inte förakta.
Anmäl kommentar