Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Elin Brander

Elin Brander Bild: Elin Brander

”Patientsäkerheten är inte hotad”

Nu är omröstningen om sjuk­vårdens ­klyschigaste klyscha avgjord. Vinnaren är solklar.

Annons:

Läkare är generellt sett bättre än vårdadministratörer på att undvika floskler. Det anser konsulten Kent Björkqvist.

Förra veckan efterlyste vi sjukvårdens värsta floskler på vår sajt. Det är tydligt att ämnet engagerar för vi fick många fantastiska förslag. Till slut valde vi ut tolv kandidater som ni fick chans att rösta på.

När vi nu har räknat rösterna står det alltså klart att ”men patient­säkerheten är inte hotad” är den värsta vårdfloskeln av alla.

 – Det är intressant att så många tycker att just den är den värsta floskeln. Det måste innebära att de tycker att patientsäkerheten faktiskt är hotad. Som vårdadministratör skulle jag tycka att det var bekymmersamt, säger Kent Björkqvist, som jobbar med medie­träning av chefer inom sjukvården.

Han konstaterar att syftet med uttalandet är att lugna.

– Det handlar ju om att patienter och andra inte ska bli oroliga. Men det blir en floskel om man säger det utan att ha tillräckligt på fötterna.

Kent Björkqvist anser att det i allmänhet är större floskelvarning på vårdadministratörer och politiker än på läkare.

– De tenderar att uttrycka sig lite mer sloganmässigt, jämfört med ­läkare som oftare håller sig till vad de kan och vet.

Floskler fyller en viktig funktion, anser språkvetaren Lars Melin som har skrivit mycket om klyschor och uttryck i affärsvärlden och nu är aktuell med boken Money talks.

Han konstaterar att floskler räddar många situationer.

– När vi måste säga något, fast vi inte vill, är det praktiskt att kunna slänga fram färdiga paket, det vill säga uttryck som kan återanvändas gång på gång, säger Lars Melin som tidigare var docent i svenska vid Stockholms universitet.

Han beskriver floskler som bedagade visdomsord. Det börjar med ett genialt uttalande, men i takt med att uttrycken överanvänds tappar de sitt innehåll och till slut finns bara tomma floskler kvar.

Uttrycken är ofta till för att hålla den som lyssnar på gott humör. Och för det mesta är vi också rätt tillfreds med att få oss en floskel som ”vi ser över våra rutiner” eller ”vi arbetar aktivt för att kvalitetssäkra vården” serverad.

– Flosklerna är ofta en bekräftelse­ på att den som talar vill oss väl eller kan vad han ska kunna eller gör vad han förväntas göra. Det är bara i sista utnötningsfasen vi blir irriterade. Eller om vi ogillar den som talar, säger Lars Melin.

Har du någon favorit bland flosklerna i omröstningen?

– ”Det hälsobefrämjande sjuk­huset” verkar oslagbart. Det är en fullkomlig självklarhet, och för att orden ska få mening blir vi tvungna att fylla i med ganska mycket egen kunskap.

Din favoritfloskel, alla kategorier?

– ”Vi måste förhålla oss till detta”. Det låter aktivt, men ”förhålla sig” kan betyda allt mellan att ta strid och att tiga och samtycka.

Relaterat material
Rösta fram värsta vårdfloskeln!

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler