Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

Barnsjukvård

Ökad hjärnaktivitet hos barn som fått mycket högläsning

Det är tidigare känt att språket utvecklas bättre hos barn vars föräldrar läser högt för dem. En ny studie från USA ger nu biologiskt belägg för denna förmodade effekt.  

Annons:

Bild: Thinkstock

Artikeln är uppdaterad den 12 augusti kl 11.22 med kommentar av Hugo Lagercrantz.

Resultaten visar att ju mer högläsning som barnen exponerats för under tre- till femårsåldern desto mer aktiverades vissa delar av hjärnan när de fick lyssna på en uppläst berättelse.

De aktuella delarna av hjärnan fanns i tinning-, hjäss- och nackloberna och är enligt forskarna inblandade i språkförståelse och visualisering.

Studien gjordes på 19 barn och hjärnaktiviteten mättes med hjälp av magnetkamera. Resultaten var justerade för föräldrarnas inkomst.

Hugo Lagercrantz, som är senior professor i pediatrik vid Karolinska institutet, tycker att fynden är spännande.

– Varför sagoberättande är bra för barnen är bland annat att de lär sig förstå sammanhang och kan sedan lättare redogöra för händelseförlopp.

Han poängterar att det är just själva berättandet som tros vara det kritiska.

– Flera amerikanska studier har visat att högläsning för barn, sagoberättande, ramsor och sång inte kan ersättas av att barnen tittar på skärm. I en berömd studie visade Patricia Kuhl från Seattle att man kunde lära små barn kinesiska genom att kinestalande doktorander vid Washingtonuniversitetet pratade och läste högt för dem på kinesiska. När det gjorde detta via dvd fungerade det inte alls, säger Hugo Lagercrantz.

Läs abstract till studien:

Läs en översikt av området som forskarna nyligen publicerade i Acta Paediatrica.

 

Kommentarer

  • logopeden 2015-08-18 14:21:54

    Talböcker kan kompensera bristande ordförråd om en person inte läser böcker själv (är dyslektiker till exempel). Det gäller då äldre barn, ungdomar och vuxna. När det handlar om små barn innebär högläsning kommunikation - man pekar samtidigt som man läser., frågar, förklarar ord osv. Och utan interaktion lär sig inte små barn språk. Precis som exemplet angående kinesiska visar.

  • Arbetsterapeuten 2015-08-18 11:04:37

    Jag kan gissa att du undviker frågan :) Fast jag tror att det då inte längre räknas som högläsning, utan som kanske assisterad bokuppläsning. Det räknas väl inte som högläsning att lyssna på en ljudbok till exempel. Dock med en brasklapp att om roboten kan bli tillräckligt människolik och att vi lär oss knyta an till dessa andrioder. Fast det tillhör än så länge facket science fiction.

  • Haqvin 2015-08-14 12:18:40

    Frågan är då vad högläsning utan social samvaro ger, Arbetsterapeuten, t.ex. om den sker med hjälp av en robot? Vad gissar du?

  • Arbetsterapeuten 2015-08-14 08:33:02

    Haqvin: Det jag undrar är vad högläsning är utan social samvaro? Nu har jag inte orkat läsa in mig på det hela, men kan tänka mig att social samvaro utan att läsa högt inte ger samma effekt? Som tex att titta på TV?

  • Haqvin 2015-08-12 19:30:38

    Jo, Johan, det skall man göra, om man vill hävda att det är själva högläsningen som har effekt på barnens hjärnor. Annars får man ödmjuka sig att begränsa sina påståenden till att gälla högläsningssituationen som helhet, inklusive dess psykosociala betydelse. Är detta svårt att förstå?

  • Svar på tal 2015-08-12 16:49:46

    Jag tror Haqvin famlar.

  • Johan 2015-08-12 13:45:38

    Varför ska man korrigera för det faktum att en vuxen ägnar tid åt barnet? Det ju det som ligger i själva konceptet höglösning. Helt enkelt en kombination av vuxen, barn och bok. Att försöka skilja ut dessa parametrar från varandra är ju lite verklighetsfrånvänt. Det är ju troligtvis så att det är själva välmåendet hos barnet som förstärker inlärningen. Inget oväntat.

  • Haqvin 2015-08-11 23:10:13

    Teorin säger det ja, Carl-Magnus Hake, men studien kan inte bekräfta det, om den inte tar hänsyn till andra möjliga påverkansfaktorer.

  • Carl-Magnus Hake 2015-08-11 20:03:59

    @ Haqvin. Det tror jag inte man gjort. "Teorin" bakom högläsningen säger dock att själva läsningen har en effekt i sig. Se bl a här: http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/nyheter-2014/2014-04-04-manga-fordelar-med-hoglasning.html

  • Haqvin 2015-08-11 16:32:36

    ...och jag antar att man har "korrigerat" för den psykosociala påverkansfaktor det innebär, att föräldrarna ägnar tid tillsammans med barnen, när de läser högt för dem? Om inte, kan studien i princip kastas på sophögen.

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyheter från startsidan

Är det rimligt att heltidsarbetande läkare har bisysslor inom vården?
Ja, det brukar inte alls påverka det vanliga arbetet.
Nej, det påverkar ofta det vanliga arbetet negativt.
Poll Maker

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Senaste numret av Dagens Medicin

Sök i vår databas!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!