Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

KOSTTILLSKOTT

Läkare sågar kostkampanj

Apoteket AB:s nya digitala tjänst Dagsbehovet får kritik på Twitter, bland annat från läkarhåll. Kritikerna menar att lanseringen väcker tvivel om bolaget verkligen menar allvar med att det vill vara en del av vårdkedjan.

Annons:

– Här får man ett annat intryck, även om det man i sak skriver är korrekt, säger Mikael Hoffmann, chef för Nepi, till Dagens Medicin.

Han menar att Apoteket AB skapar en bild som inte är informativ, vilket inte underlättar målet att nå en bättre folkhälsa.

Tjänsten ger förslag på vad som kan ätas för att nå dagsbehovet av olika vitaminer och mineraler. Till exempel fungerar 667 gram wienerbröd för att få i sig tilllräckligt med D-vitamin. Ett annat förslag är att äta 276 gram chokladpraliner för att nå en dagsdos kalcium. Ett tredje är att kvinnor kan äta nära ett halvt kilo kokosflingor medan det räcker med 350 gram för män för att täcka behovet av zink.

– Apoteken vill gärna vara en del i vårdkedjan. Då är det bekymmersamt att man utformar budskapen på olika sätt. Vårdens budskap är att det inte finns behov av kosttillskott annat än till utsatta grupper, säger Mikael Hoffmann.

Relaterat material
Apoteket AB satsar på kosten

Kommentarer

  • Gammal 2016-01-12 14:03:19

    Nu var det ju så att apoteket började sälja rysk rot mfl oseriösa produkter INNAN avregleringen. Hade de hållt sig seriösa, kanske de inte hade avreglerats?

  • Student 2016-01-08 21:07:02

    Det här är ett politiskt problem som hänger ihop med avregleringen av apoteksmarknaden där vissa borgerliga debattörer påpekade att det förutom Sverige bara var Kuba och Nordkorea som hade tråkiga statliga apoteksmonopol, och en avreglering skulle därför medföra paradiset på jorden. Nu är apoteken avreglerade, och varför blir då någon förvånad när Apoteket AB börjar anpassa sig efter den nya situationen och agerar affärsmässigt genom att svara upp till efterfrågan? Personligen saknar jag det gamla tråkiga Apoteket AB som var litet grådaskigt med DDR-lika lokaler, men ack så seriöst det var! För övrigt håller jag inte helt med om den i vården rådande doktrinen att endast särskilda grupper är i behov av tillskott, för gällande RDI är knappast ofelbart, och jag undrar om genomsnittssvensken verkligen äter så balanserat som kosttillskottens belackare tror?

  • Mattias Malmberg 2016-01-07 14:24:30

    BästeTorwald! Håller med att förtroendekapitalet för Apoteksbolaget AB sjunkit till bottennivå. Fokus på smink och andra skönhetsprodukter och oseriös försäljning av självtest ser jag som en del av detta är en del. Vill uppmuntra att inte blanda inte ihop näringsvärde och energivärde och förenkla uppkomstmekanismer till övervikt/fetma. Forskningsområdena matvanor respektive övervikt/fetma är olika och mer komplexa än så.

  • Emma 2016-01-07 09:27:18

    Mikael Hoffman har summerat det bra men ett tillägg är att det inte nödvändigtvis behöver vara läkare som ska kunna allt om nutrition och informera patienter om vikten av hälsosamma matvanor. Det finns gott om dietister som är bäst lämpade och gärna tar på sig den rollen!

  • Mikael Hoffmann 2016-01-06 15:58:30

    Nu handlade frågan inte om svenskarna äter näringsriktigt utan om det finns ett generellt behov av kosttillskott, Torwald! Många äter inte näringsriktigt på det sätt som är bra för hälsan men behöver för den delen inte alltid kosttillskott - det tror jag vi kan vara överens om. Problemet är snarare att Apoteket AB i sitt pressmeddelande (och i sin internutbildning av personal?) felaktigt skriver att det är "endast 20 procent" som "faktiskt får får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler genom kosten". Detta är på tvärs mot Livsmedelsverket som bl a i Riksmaten (som Apoteket refererar till understryker att "de flesta får dock i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler". Då räcker inte en egen opublicerad intervjuundersökning för att påstå något annat. Se gärna också Sjukvårdsupplysningens info om kosttillskott Att läkare generellt gärna fick ha bättre kunskaper om näringslära kan vi vara överens om. Problemet möjligen att det är mycket läkare förväntas förhålla sig till.

  • Torwald Åberg, farmaceut och näringsfysiolog 2016-01-06 10:02:09

    Håller med om att detta är helt åt skogen eller vill man göra sig lustig i så fall säljer man ut det lilla uns av förtroende för farmacin i Sverige sedan man skapade Apoteksbolaget. Men även läkarna har för dålig utbildning i nutrition vilket framgår av uttalandet av läkaren i artikeln. Få människor äter näringsriktigt att döma av den ökade fetman och behöver effektiv hjälp med kosten vilket man inte ens får inom sjukvården.

  • Pär 2016-01-06 07:47:45

    Kikat på "dagsbehovet" och jag ser inget anmärkningsvärt. Det debattörerna egentligen är kritiska mot (känns det som) är väl snarare hur alla apotek kommit att bli en del av hälsokostbranschen, där det finns pengar att hämta.

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin

Bör fysioterapeuter och sjuksköterskor skriva remisser?
Ja
Nej
Vet inte
Survey Maker

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!