Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Läkare sågar kostkampanj

Apoteket AB:s nya digitala tjänst Dagsbehovet får kritik på Twitter, bland annat från läkarhåll. Kritikerna menar att lanseringen väcker tvivel om bolaget verkligen menar allvar med att det vill vara en del av vårdkedjan.

Annons:

– Här får man ett annat intryck, även om det man i sak skriver är korrekt, säger Mikael Hoffmann, chef för Nepi, till Dagens Medicin.

Han menar att Apoteket AB skapar en bild som inte är informativ, vilket inte underlättar målet att nå en bättre folkhälsa.

Tjänsten ger förslag på vad som kan ätas för att nå dagsbehovet av olika vitaminer och mineraler. Till exempel fungerar 667 gram wienerbröd för att få i sig tilllräckligt med D-vitamin. Ett annat förslag är att äta 276 gram chokladpraliner för att nå en dagsdos kalcium. Ett tredje är att kvinnor kan äta nära ett halvt kilo kokosflingor medan det räcker med 350 gram för män för att täcka behovet av zink.

– Apoteken vill gärna vara en del i vårdkedjan. Då är det bekymmersamt att man utformar budskapen på olika sätt. Vårdens budskap är att det inte finns behov av kosttillskott annat än till utsatta grupper, säger Mikael Hoffmann.

Relaterat material
Apoteket AB satsar på kosten

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler