Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

”Dags för apoteken att välja spår”

Vill apoteken vara trovärdiga aktörer i relation till sjukvården kan de inte samtidigt agera som vilken kommersiell aktör som helst när det gäller övrig försäljning, skriver Mikael Hoffmann.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:
Mikael Hoffmann, läkare och chef för stiftelsen Nepi – Nätverk för läkemedelsepidemiologi.

Apoteken måste gå en besvärlig balansgång mellan å ena sidan ett reglerat nationellt uppdrag att expediera receptförskrivna läkemedel och medicintekniska produkter, och å andra sidan att agera som en kommersiell aktör på en konkurrensutsatt detaljhandelsmarknad med bland annat hygienprodukter, självtester och kosttillskott. Vill apoteken vara trovärdiga aktörer i relation till hälso- och sjukvården för att kunna utveckla nya läkemedelsnära tjänster så kan de inte samtidigt agera som vilken kommersiell aktör som helst när det gäller övrig försäljning. Hur apoteken lyckas klara denna balansgång bör vara en viktig fråga för den nyligen tillsatta apoteksutredningen.

Nyligen har Apoteket AB, den av staten helägda apotekskedjan, lanserat ett initiativ kallat ”Dags­behovet” som enligt hemsidan är ”en guide som visar vad du behöver äta för att få i dig tjugo viktiga vitaminer och mineraler.” Här får du reda på hur mycket du behöver äta av ett enskilt födoämne för att få i dig dagsbehovet av vart och ett av de tjugo vitaminerna och mineralerna. Flitigt förekommande på hemsidan är frågan ”Behöver du komplettera med kosttillskott?” med länk till marknadsföring av Apoteket AB:s olika kosttillskott.

Förutom det pedagogiskt tveksamma i att redovisa hur mycket du behöver äta av ett födoämne när det är summan av alla födoämnen som avgör om du når ditt dagsbehov, så går det upplevda marknads­föringsbudskapet – att kosttillskott är viktigt för många – helt på tvärs med de råd som finns från Livsmedelsverket och Sjukvårdsupplysningen. Deras råd är nämligen att om man äter en varierad kost så är kosttillskott inte något som behövs annat än i vissa situationer. Då hjälper det inte att det på Apoteket AB:s hemsida här och där i finstilt står ”kosttillskott ersätter inte en mångsidig och varierad kost utan bör kombineras med en hälsosam livsstil”. Till och med brasklappen utgår från att kosttillskott är något som för många kan vara nödvändigt trots varierad kost och hälsosam livsstil.

Värre blir det om man läser det pressmeddelande som Apoteket AB skickat ut. Det inleds med det något förvånande budskapet: ”Drygt 80 procent av svenskarna tror att de får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler genom kosten, visar en ny undersökning från Apoteket. Men det är endast 20 procent som faktiskt får det.”

Detta går direkt på tvärs med Livs­medels­verkets ställningstagande bland annat i publikationen ”Riksmaten” som pressmeddelandet hänvisar till. Livsmedelsverket skriver nämligen att ”de flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler”. I en särskild information om kosttillskott är Livs­medels­verket ännu tydligare: ”För de allra flesta finns det inget behov att äta kosttillskott. Vissa grupper kan behöva det under en begränsad tid, det gäller till exempel små barn som behöver D-droppar. Det finns också personer som på grund av allergier eller av andra anledningar inte äter av alla typer av livsmedel och som därför kan behöva kosttillskott. Men de allra flesta som äter kosttillskott gör det alldeles i onödan.”

“Det går inte att både äta ­kakan och ha den kvar.”

Hur har Apoteket AB kommit fram till en helt annan ståndpunkt? Jo, genom en intervjustudie via undersökningsföretaget Novus Sverigepanel. Någon referens till rapporten finns ej med och det saknas också en förklaring till hur man kommit fram till slutsatsen. Namn på vem som utformat undersökningen eller om någon specialist i näringsfysiologi eller medicin på något sätt medverkat i bedömningen av svaren saknas också. Inte heller framgår om Apoteket AB på något sätt har stämt av detta resultat, och huvudbudskapet i sitt pressmeddelande, med Livsmedelsverket eller Sjukvårdsupplysningen.

Det framgår inte om uppgiften från Novus intervju­studie – påståendet att bara var femte svensk får i sig tillräckligt av vitaminer och mineraler genom kosten – använts inom internutbildning av Apoteket AB:s egen personal. Om så är fallet har det säkert hos personalen skapat en säljkår med en felaktig känsla av att det är viktigt att informera kunder om behov av kosttillskott. På sikt är i sådana fall risken uppenbar att det kan underminera förtroendet hos allmänheten för professionaliteten hos de anställda vid apotek. Det vore mycket olyckligt.

Det finns många inom allmänheten, inom hälso- och sjukvården och inte minst bland anställda vid apotek som verkligen vill se apoteken som en aktör inom hälso- och sjukvården och diskutera nya samverkansformer och tjänster. Men då måste apoteksaktörerna bestämma sig och inte agera som vilken detaljhandel som helst inom det konkurrensutsatta marknadssegmentet utan när det är lämpligt samverka med vård och myndigheter om folk­hälso­budskap. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar. 

Relaterat material
Läkare sågar kostkampanj

Kommentarer