Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

Susanna Sandberg, läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad. Bild: Carl Sandin / Bildbyrån

Krönika

”För att göra ett bra jobb behöver även vi servas”

Susanna Sandberg om snåla vindar och insparade julbord och klappar.

Annons:

Det blåser snåla vindar i mitt landsting. Ekonomin är dålig och det måste dras ner. Det beslutades snabbt om inställda julbord för all personal, och att vi inte skulle få någon julklapp.

Först tänkte jag att äsch, det gör väl inte så mycket. Måste man spara så måste man.

Men, nu när julen har varit och man inte fick ta på sig finblusen och samlas kring julbordet med sina arbetskamrater som man alltid gjort, är det något som skaver. Var det verkligen nödvändigt att spara in just det?

Åtta svenska landsting lät bli att ge sina anställda julklappar och julbord i år. Ett av dem är Väst­ra Götaland. Det är deras policy, läser jag. En dålig policy, tycker jag det verkar som. Bara två av fem anställda på Sahlgrenska kan rekommendera andra att jobba där och personalen är utmattad enligt en medarbetarenkät. Snälla tomten, kom till Sahlgrenska nästa år!

På min klinik brukade vi få en kökshandduk i julklapp. Skillnaden mot vad mina vänner som jobbar i andra företag får i julklapp och julbonusar är milsvid.

Men skillnaden mellan en kökshandduk och ingenting är ändå större.

På Karolinska har man börjat anlita stafettläkare. Inte ens Sveriges finaste sjukhus lyckas få tag på tillräckligt med ”riktig” personal. Landstinget är inte en attraktiv arbetsgivare, konstaterar en medarbetare. Jag blir inte förvånad när jag läser att Karolinska och Stockholms läns landsting inte delar ut några julklappar till anställda.

Andelen stafettläkare på Sveriges vårdcentraler är hög. Valhänt försöker man rekrytera, men vad har arbetsgivaren egentligen gjort för att de ordinarie ska trivas och stanna kvar? Sjuksköterskebristen på många vårdavdelningar i landet har varit svår en längre tid. Men det fattas inte sköterskor, precis som det inte fattas läkare, däremot kan de tydligen tänka sig att jobba åt någon annan.

Inte saknar jag den där kökshandduken, men det är något som verkligen skaver när ens arbetsgivare inte ens kan ge oss den symboliska gåvan. Det skaver att man så lättvindigt skär bort det enda lilla extra man ger sina medarbetare på hela året. Det skaver, för att det tydligen inte var så viktigt. Vi är inte så viktiga. Vi är bara en kostnad.

Landstingens klappar har alltid varit extremt blygsamma, och besparingen måste ändå vara försumbar jämfört med andra poster.

Det är vi som är sjukvården. Det går inte att ersätta oss med någonting. Det spelar ingen roll hur många helikoptrar eller operationsrobotar eller splitter nya sjukhusbyggnader det finns. Utan oss står allt stilla.

För att göra ett bra jobb behöver vi servas och pysslas om precis som alla dyra maskiner. Vi behöver vidareutbildningar, en hållbar arbetsbelastning, en trivsam arbetsmiljö, och uppskattning. Till exempel i form av julklappar och julbord.

Sveriges Kommuner och Landsting, skärp er. Hur ska vi kunna ta hand om patienterna om ni inte tar hand om oss? 

Kommentarer

  • Haqvin 2016-02-22 23:48:49

    @Lite proportion: För mig får Riksenheten mot korruption mer än gärna klämma åt SKL och f.ö. även staten. Att sjukvård och universitet delar säng med privata, vinstdrivna läkemedelsföretag är så fel och korruptionsdrivande som det någonsin kan bli. Fenomenet borde vara förbjudet.

  • DL 2016-02-22 21:14:09

    @ Lite p. Höja skatten? Den är alltså för låg? Vad skulle sägas om att vi börjar med att sluta slösa på skattepengar? T ex inte bygga mastodontprojekt när vi bygger sjukhus (nya KI), se till att våra kommuner slutar slösa skattemedel på trams och att vården försvinner från landstingen och sätts i kommunal regi så som i Norge. Som läkare man man enkelt skriva taxeavtal med kommunen, arbeta 9-15 och samtidigt ha bättre lön än i Sverige. Anledningen är inte oljan utan det faktum att pengarna inte passerar flera mellanhänder. Det finns så mycket pengar att spara på rätt saker. Staten och landstingen är för stora. Liksom de privata stora vårdbolagen.

  • Lite proportion 2016-02-22 20:21:47

    @Haqvin: Landstingen och SKL har i diskussion med LM-företagen kommit fram till att det bästa sättet för information kring nya LM är gruppmöten, gärna på lunchtid. Sen säger dessutom nuvarande överenskommelse mellan branschen och SKL att företaget får stå för lunchen. Sammantaget en konsekvens av landstingens snålhet således. Bra eller dåligt? Naturligtvis är det kasst att inte landstingen står för vidareutbildning av sin egna personal utan lämnar det åt privata intressen. För min del kan man gärna höja tillbaks skatterna till nivåerna innan 2006 och använda en del till att ge oss läkare kontinuerlig fortbildning så vi kan orientera oss i forskningsutvecklingens rasande tempo. Men att kalla en LM-lunch för muta, jo tjena. Då får du väl be Riksenheten mot korruption att klämma åt SKL då :D

  • Haqvin 2016-02-22 16:25:12

    @Leg läk och Lite proportion: Ja, en betald lunch är en muta. Hör gärna med Riksenheten mot korruption. "There is no such thing as a free lunch". Sedan är naturligtvis en fri lunch rent värdemässigt försumbar, jämfört med andra erbjudanden och "samarbeten" som förekommer mellan läkemedelsindustrin och sjukvården/universiteten. Där kan vi tala om flagrant och av politikerna sanktionerad korruption!

  • Jonas 2016-02-22 11:53:42

    @Annamaria Håkansson 1. En dålig personalpolitik ska inte skylas över med att folk tvingas gå ner i tid för att orka. 2. Det finns fler yrkeskategorier än läkare på sjukhus. Alla har inte råd att arbeta deltid, vad ska de göra? 3. Ditt inlägg illustrerar dock vidden av problematiken med nedskärningarna i offentlig sektor. Alla drabbas, många viktiga samhällsfunktioner försämras.

  • Anställd och vårdtagare 2016-02-22 08:37:18

    Önska god jul och tacka för året som gått samt ge en liten symbolisk julgåva till var och en hör till allmänt accepterad hyfs. Allt annat är oförskämt från vilken arbetsgivare det än rör sig om - privat eller offentlig spelar ingen roll. Hur fyrkantig får man bli i tankesättet! Tror knappast skattebetalarna dvs vi har något emot detta så länge summorna inte skenar iväg. Varför inte fråga vårdtagarna vad som är rimligt som julklapp? Majoriteten skulle nog svara att vårdpersonal förtjänar något litet jultack, men sedan finns det alltid snålskopor som ALDRIG unnar någon annan något. Usch för sådana fasoner som inte ger någon goodwill alls utan enbart skadar "varumärket". T o m statarna fick väl julgåvor av patron!

  • Eva 2016-02-22 02:04:45

    Mycket bra skrivet! Att vara en bra arbetsgivare och chef kan liknas vid att vara en trädgårdsmästare som vattnar och byter jord på sina plantor. Ser till att de får sol och näring. Skyddar mot angrepp och ser till att plantorna växer och ger mycket frukt. " Som man sår får man skörda! " Det går väldigt snabbt att riva ner och förstöra en välfungerande organisation. Det kan gå på bara några timmar, men att bygga upp sådant som är raserat kan ta decennier. Att inte kolleger orkar längre beror på att arbetsgivaren inte förstår detta. Inte heller på mitt sjukhus fick man julklapp 2015. Det gnager faktiskt. Det var kanske trots allt fint att få.....

  • Annamaria Håkansson 2016-02-21 21:50:42

    Nåja. Jag arbetar som bibliotekarie och jag har det likadant, fast till en bråkdel av en läkarlön. Jag är ensam på min filial p.g.a. besparingar, förr var vi alltid minst två. Jag hinner aldrig ta mina kafferaster, och när jag tar lunch måste jag ändå sitta med öppen dörr och hålla koll ifall någon står vid disken och behöver hjälp. Man får inte stänga biblioteket för lunch. Hinner jag inte klart med alla rutiner under dagen, vilket jag sällan gör, så måste jag obetalt göra klart arbetet efter stängning. T.ex. sätta upp böcker, skicka reservationsmeddelanden, sortera upp böcker som kommit från andra bibliotek, skylta och snygga till. OK jag ansvarar kanske inte direkt för människors liv, men ändå för en viktig knutpunkt i samhället... Jag ska kunna hantera både klagande människor, ledsna och ensamma människor som vill ha någon att prata med, ungdomsgäng som tror att biblioteket är deras privata uppehållsrum... och jag har inte ens en larmknapp. Bara en tanke: har man en läkarlön så borde man väl kunna gå ned lite i arbetstid, för att få det lugnare..? Typ korta varje dag med en timme, eller bara arbeta fyra dagar i veckan? Man lär ju tjäna mer än de flesta i samhället i alla fall.

  • Leg läk 2016-02-21 21:28:20

    @ Haqvin. Ja herregud det är en muta absolut. Inte ett tillfälle att få sitta med sina kollegor i lugn och ro och lyssna på det senaste diabetesläkemedlet över en bit mat. Att få veta att INGET kan störa mig eller mina kollegor under detta mikrokosmos som varar en timme, en gång i veckan. Nej, det är förstås en muta. Fullt logiskt där...

  • Utmattad läkare 2016-02-21 20:49:00

    Väl talat! När allt i vardagen på arbetsplatsen blivit sämre är symbolerna viktigare än någonsin. Den uppskattning och goda arbetsmiljön vi alla förtjänar reduceras tillslut till symboler. Som i detta fallet en kökshanduk per år. Som ett tecken på att den insatsen man gör är värd någonting. En utebliven kökshanduk signalerar verkligen något otroligt negativt. Det kan verkligen vara droppen när trivseln på arbetsplatsenblivit sämre under många år. Signalen blir som en örfil; Din insats är inte värd ens en kökshanduk. Vi skiter i dig! På mitt jobb har arbetsmiljön nått rekordnotering i bottenligan i och med att chefen svarade en överläkare som ville värna nyblivna specialisters arbetsmiljö och att man inte ska belasta dem för mycket, med orden; "Det är bara att anställa en ny". Jag undrar när de "nya" tar slut? Men jag fick åtminstone en julklapp. Tyvärr kunde inte julklappen kompensera min usla arbetsmiljö utan jag fick en diagnos efter jul orsakat av mitt arbete; utmattningssyndrom! Tack landstinget! Undrar hur mycket man sparade på att förstöra min arbetsmiljö egentligen? Nu får jag betalt för att göra ingenting. Och jag orkar heller inte göra någonting. Kan inte någon som är bra på matte räkna om det inte varit billigare att låta mig ha raster, luncher och kunna gå hem i tid om dagarna och dra nytta av en specialist som kostat samhället stora belopp att utbilda. Det man förlorar på gungorna tjänade man dock inte in på karusellerna i mitt exempel.

  • Lasse 2016-02-21 20:33:44

    Jag tycker att julklapp är helt onödigt men att inte kunna erbjuda julmiddag för personalen kommer att kosta mer i slutändan. Pinsamt för Ledningen som borde sparkas ut från Landstinget. Dom har inget personligt intresse för det gemensamma bara för sitt egenintresse. Det går utför fortsättningsvis med Sverige.

  • pär Häggqvist 2016-02-21 20:07:17

    Så sant. Väl formulerat Susanna! Landstinget har ett allt för ensidigt och modernt "kund" orienterat fokus utan en tanke på de medarbetare som faktiskt finns i verksamheten och om de på lång eller kort sikt är villiga att stanna kvar.

  • Lite perspektiv 2016-02-21 18:54:38

    @Haqvin: Den läkare som låter sig mutas av en lunch värd 80 spänn måste vara kolossalt underbetald :)

  • Haqvin 2016-02-21 20:36:52

    @Leg läk: "Läkemedelsluncher" betalda av företag är detsamma som muta.

  • CL 2016-02-21 12:32:14

    Man ska inte arbeta som läkare i Sverige. Ur alla aspekter det sämsta valet. Allt är värdelöst: lönen, arbetsmiljön, att aldrig raster eller lunch, massor av gratisjobb, ingen uppskattning mm. Kommer förbjuda mina barn att studera till läkare och ångrar själv valet men nu har jag tack och lov lämnat för annat!

  • Salander 2016-02-21 11:53:21

    På mina senaste två arbetsplatser har vi i stort sett inte haft raster, ett toabesök per 8-timmarspass är väl ungefär det som bjuds. Någon ersättning för missad lunch ges inte. Inarbetad flex tas bara bort om det blir över 20 timmar, vilket det blir då det inte finns möjlighet att gå tidigare någonsin. Man luras ekonomiskt på massor av timmar.' . Gränserna för vad som är normalt att stå ut med på en arbetsplats har förflyttats för långt. Ingen orkar längre skrika för det uppfattas som gnäll. Jag har gjort det här i 20 år nu och har älskat adrenalinet, och glatt skippat pauser i vetskap om att det kommer lugnare dagar då man hinner en långfika. Men när de lugnare dagarna inte dyker upp så går det inte mer. Jag är mer intresserad av en rimlig arbetsbelastning än julbord och handdukar, de skiter jag i. Det är därför jag nu lämnar. Trots att jag är van, trots att jag vet att det jag gör är jag mycket bra på. För att jag är värd ett helt vanligt jobb. Med lunchpaus varje dag.

  • Per 2016-02-20 19:57:50

    Vad träffsäkert du skriver Sussana. Väldigt bra skrivet. Stolt att få ha jobbat med dig på operation öst.. Du har så rätt.. Tack.

  • Eric L 2016-02-20 18:51:12

    Jag tycker sjukhusens HR-avdelningar är märkligt tysta i dessa debatter. Inom HR-forskning pratar man om ROI (return of investment) när det kommer till att bestämma om förmåner, gemensamma teambuildingresor och liknande. Det finns gott om studier på området. Hade någon vågat använda sin utbildning i ämnet så hade de kanske kunnat få ledningarna att förstå att ROI är skyhög för relativt billiga medel så som små julklappar eller en fruktkorg eller kanske till och med en resa till ramundsberget för en dags skidåkning. Klart att det kommer folk som rulle som höjer på ögonbrynen åt att det äts frukt för hans skattepengar, men då kanske HR skulle våga berätta att det är betydligt dyrare att låta bli. Dumsnålt är rätt ord för vad landstingen håller på med.

  • stina thorstensson 2016-02-20 16:56:06

    Ja hälso och sjukvårdens ledning måste börja se personalen som viktig investering och inte som försumbar men dyr. Väl skrivet!

  • Leg läk 2016-02-20 11:39:20

    @ rulle. Läkemedelsluncher betalas av företag och har inget med skattemedel att göra. Vi är också en grupp som inte får komma för sent till jobbet. Vi måste därav betala dyra parkeringsavgifter för att få livet att gå ihop. Tunnelbana i Stockholm jo tjena för vissa som bor innanför tullarna men inte för många av oss. Lägg till trängselskatt. Samt en inkomstskatt på 43% i mitt fall. På Skatteverket kan man ta en rejäl paus och ingen märker om man är 10 min sen. Vi däremot har 15 min förmiddag, lunch 30-60 min beroende på avtal och sedan 15 min på em. Pauserna på fm och em hinner jag inte med. Lunchen tar jag på en halvtimme trots att jag har avtalat 60 min och jag jobbar faktiskt non-stop till och från lunch. Klockan 17 eller ibland 18 kan jag gå hem. På detta lyssna på elaka  som kräver akuttid för något trivialt när KOL-patienten inte ens kommer fram i telefon. Kommer sedan hem. Orkar inte laga mat, köper något dyrt ätbart (som smakar glutamat och fett) till familjen och sedan sover vi alla klockan 21 och jag längtar till helgen. Att vara läkare i Stockholm är för det mesta skräp. Denna region har blivit riktigt fattig och än värre ska det bli. Samtidigt som tillväxten ska vara den bästa i Norden. Jag har svårt att få ihop denna ekvation. Kan det bero på Filippas Karolinska?

  • rulle 2016-02-19 23:08:42

    Tycker att det slarvas för mycket med skattebetalarnas pengar. På vårt sjukhus äter många gratis i matsalen, det handlar ofta om läkarluncher o dyl. Tendensen är att ju högre lön, ju oftare får man lunchen betald. För min egen del vill jag inte ha något, förutom min lön.

  • Två jämtar 2016-02-19 13:32:51

    Vi i Region Jämtland Härjedalen fick nästan ingenting heller! Lejsamt, säger vi. Du har så rätt i det du skriver, doktor Susanna. Våra bilar vårdar vi minsann - och tänk om vi bara dret i dem, hur skulle det då gå?

  • Elisabet 2016-02-19 12:42:04

    Rättelse. Vi på SÖS - fick julklapp

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyheter från startsidan

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Senaste numret av Dagens Medicin

Sök i vår databas!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!