Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Nära IGEN. ”Förr var ju medicinska sekreterare mycket närmare läkare och sjuksköterskor, sedan har man gått ifrån det och de har fått sköta administrationen själva”, säger Susanne Nilsson som nu finns med på ronden och antecknar under läkare Magnus Lundbergs samtal med en patient.

Nära IGEN. ”Förr var ju medicinska sekreterare mycket närmare läkare och sjuksköterskor, sedan har man gått ifrån det och de har fått sköta administrationen själva”, säger Susanne Nilsson som nu finns med på ronden och antecknar under läkare Magnus Lundbergs samtal med en patient. Bild: Petter Arvidsson/Bildbyrån

Här är sekreteraren med under ronden

Den patient som kliver in på akutmottagningen på Ystads lasarett får inte bara träffa läkare och under­sköterska – även medicinska sekreteraren Susanne Nilsson och hennes kolleger ingår i de team som sedan förra våren möter patienten först.

Annons:
“När det kommer ner läkare från andra avdelningar för att ronda blir de väldigt förtjusta.”

- Susanne Nilsson, medicinsk sekreterare.

Och sedan i januari hänger hon även med på ronden på akutvårdsavdelningen.

– Vi har ett rullbord med laptop, och jag följer med akutläkare och underläkare runt till patienterna och dokumenterar vad som händer. I stället för att doktorn ska gå runt och att jag efteråt skriver ut, så har vi gjort alla steg i ett.

Susanne Nilsson kan också skriva remisser direkt, eller ta fram labbprov eller röntgensvar som läkaren behöver titta på. Efter patient­besöket stämmer hon av det skrivna med läkaren.

– När det ibland kommer ner läkare från andra avdelningar för att ronda blir de väldigt förtjusta.

Arbetssättet är egentligen inte nytt utan lite gammaldags, tycker både Susanne Nilsson och akutens verksamhetschef Morten Ljungdahl. Han tror att de är ganska ensamma om att låta medicinska sekreterare gå med på ronden.

– Jag har låtit mig inspireras av hur det var för många år sedan. Vi måste åter till kärnuppgifterna i olika yrkesgrupper. Vi utbildar inte läkare för att sitta vid dator utan för att behandla patienterna.

Det nygamla arbetssättet tar mer tid i anspråk för de medicinska sekreterarna, säger Susanne Nilsson.

– Men kan man avlasta så mycket som möjligt på plats så hoppas vi ju att diktaten ska minska.

Förändringarna har inte gett något solklart resultat i Social­styrelsens årliga sammanställning över väntetiderna på akuten. Patienternas tid på akuten i Ystad ökade något mellan 2014 och 2015, särskilt för 80-plussare, medan väntan på läkar­bedömning minskade med några minuter till 58 minuter. Mätningarna gäller våren, när man var mitt uppe i förändringarna.

– Tyvärr har vi inte så många akutläkare. När vi har akutläkare i tjänst är tiden till läkare 35 minuter, säger Morten Ljungdahl.

Vad är din vision angående detta nygamla arbetssätt?

– Jag har en dröm om att vi på sikt kommer ha medicinska sekreterare i tjänst dygnet runt, och att när patienten lämnar akuten är journalen klar.

Susanne Nilsson har jobbat som medicinsk sekreterare sedan 1998 och skulle inte vilja återgå till hur hon jobbade innan.

– Absolut inte. För bara något år sedan satt vi i kontorslandskap, och skulle inte sitta i anslutning till avdelningarna. Nu har man upptäckt att så behöver det inte vara. Vi kan komma in och vara väldigt avlastande för övrig personal.

Vad säger patienterna?

– En del undrar ju men då förklarar man att det är för att förbättra för dem. Då är de genast med på det.

Kommentarer