Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Patientklagomålen ökar i Stockholm

Antalet ärenden till patientnämnden har ökat med 40 procent sedan 2011.

Annons:

2015 tog patientnämndernas förvaltning i Stockholms läns landsting, SLL, emot 6 949 patientärenden. Det är 15 procent fler ärenden än 2014 och 40 procent fler än 2011, skriver landstinget i ett pressmeddelande med anledning av patientnämndens årsrapport.
Enligt Eva Lannerö (KD), ordförande i patientnämnden i SLL, har landstinget inte kunnat urskilja någon enskild orsak till ökningen.

– Vi tror att det finns ett mörkertal och att människor har blivit mer och mer medvetna om patientnämnden och möjligheten att anmäla, säger hon till Dagens Medicin.

Det låter som din tolkning är att stockholmarna har blivit bättre på att anmäla snarare än att anledningarna till klagomålen ökat?

– Ja, jag tror att folk helt enkelt har blivit bättre. Vi vet genom undersökningar att människor råkar ut för olika saker i vården som man skulle kunna anmäla till patientnämnden, men man gör det inte av olika anledningar.

Enligt Eva Lannerö uppskattar också vården de anmälningar som kommer in.

– Får man inte reda på att det har skett misstag kan man inte heller rätta till saker och ting, säger hon.

Kommentarer

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyheter från startsidan

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Senaste numret av Dagens Medicin

Sök i vår databas!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Våra utbildningar