Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Aleris vårdkedja integreras med app

Aleris inför under juli den nya appen Healy med kombinerade boknings-, rådgivnings- och videoläkartjänster i Stockholm. 

Annons:
Fredrik Eriksson, verksamhetschef på Aleris vårdcentraler i Tyresö och Björkhagen.

Aleris börjar under juli att införa den nya appen Healy, för att integrera den digitala och fysiska vården. 

– Appen klarar rådgivning, triagering och att hantera hela vårdflödet och därtill hörande patientinformation, från första kontakten till att patienten kommer till rätt vårdgivare, säger Fredrik Eriksson, verksamhetschef på Aleris vårdcentraler i Tyresö och Björkhagen.

På dessa vårdcentraler ska patienterna från och med juli kunna logga in via mobil eller dator och därefter få besvara ett antal robotfrågor som är baserade på gällande behandlingsriktlinjer. Därefter sker, genom appen, en bedömning av rätt vårdnivå, exempelvis om patienten ska ägna sig åt egenvård, bokas in på vårdcentral, gå till specialistläkare eller uppsöka akutsjukvård.

Införandet sker samtidigt som vårdappar som Kry, Min Doktor och Vårdguiden satsar hårt. Kry och Min Doktor har båda dragit in mångmiljonbelopp i riskkapital. Nyligen avsatte Stockholms Läns Landsting sex miljoner kronor för att göra en mobil version av Vårdguiden, med tidsbokningar, påminnelser, provsvar och journalanteckningar.

– Det unika med Healy är att det inte bara är en app, utan att den kan integrera den digitala och fysiska vården. Ett vårdbesök kan bokas direkt, oavsett om det gäller ett digitalt eller ett fysiskt besök, utifrån patientens behov och tidigare vård- och sjukdomshistorik, säger Fredrik Eriksson.

– Tanken är att appen successivt under hösten ska börja användas på fler vårdcentraler runt Stockholm, däribland på vid Stureplan, samt norr om Stockholm, så att vi till hösten täcker in fler områden i ett nätverk av vårdcentraler.

Appen ska avlasta vårdcentralerna med sådana åkommor som är enkla och att diagnosticera, där man i första hand i normalfallet inte träffar en läkare direkt, utan där diagnos kan göras via videolänk. Tanken är dock inte att den i första hand ska spara pengar, i alla fall inte som ett primärt mål.

– Det handlar mer om att öka tjänsteutbudet och erbjuda bättre vård till fler patienter. Vi hinner inte med alla patienter, utan måste sortera bättre. Om det sedan blir besparingar är det en positiv bieffekt. Till skillnad från andra nätläkare äger Aleris en hel vårdkedja, med labb, specialister och akutmottagningar. Det gör att vi kan åstadkomma snabbare hantering och kortare väntetider för patienterna.

Hur ser du på debatten om nätläkarna, exempelvis svårigheten att sätta rätt diagnos?

– Den generella kritiken mot renodlade nätläkare är i vissa fall befogad. Därför är vi noga med att inte befatta oss med patientkontakter via nätet i riskzonen, exempelvis i fall som kan gälla narkotikaklassad förskrivning. Sedan släpper vi inte patienterna efter de digitala besöken. Healy är en del av en hel vårdkedja, där vi till skillnad från nätläkarna arbetar med både digitala och fysiska besök, beroende på vad som är rätt i det enskilda fallet.

Daniel Johansson, vd för Aleris utvecklingsbolag Aleris X, som har tagit fram appen, uppger att det finns ett stort intresse från företagets sida att integrera den med teknik andra vårdaktörer och leverantörer.

– Genom att samarbeta kan olika aktörer gemensamt skapa förutsättningar för bättre vård. Vi välkomnar att aktörer som 1177 och Inera fortsätter att utveckla nya tjänster, säger han.

Kommentarer