Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Patient på Akademiska dog efter blodtransfusion

NY VERSION En patient har avlidit efter en blodtransfusion på Akademiska sjukhuset i Uppsala, och en annan fick en allergisk chock på samma avdelning.

Annons:

Sjukhuset anmäler nu händelserna till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, skriver Upsala Nya Tidning.

Händelserna skedde vid olika tidpunkter i vår. I det första fallet upptäcktes inga komplikationer vid transfusionen, men när patienten skulle lämna avdelningen drabbades denna av andnöd och avled i cirkulationssvikt.

Den andra patienten fick en allergisk chock och tillfriskande sedan.

I anmälningarna till Ivo framgår att sjukhuset bedömer att de två händelserna möjligen respetive sannolikt/troligt hade ett samband med de tidigare transfusionerna.

Kommentarer