Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sekretessröjning kan leda till skadestånd

Fakturautskicken där sekretessbelagda patientuppgifter röjdes kan leda till skadeståndskrav. 

Annons:

Sekretessröjningen skedde i slutet av juli då ett maskinfel medförde att patientuppgifter skickades på ett felaktigt sätt. Såväl Landstinget Blekinge, som Region Uppsala län och Region Gävleborg har drabbats av felaktiga utskick av fakturor, kallelser och provsvar.

Enligt företaget bakom utskicken, Idata, handlar det om 1 926 försändelser. I mellan en tiondel och en femtedel av fallen kan patientuppgifter ha skickats på ett felaktigt sätt. 

Centrum för Rättvisa har tidigare drivit rättsfall kring patientsekretess, som liknar fakturamissen på Idata. Skadeståndspraxis i Högsta Domstolen har då legat på mellan 3 000 och 5 000 kronor, skriver Blekinge Läns Tidning, BLT. Skadeståndskraven kan därmed sträcka sig från några hundratusen kronor och uppåt till betydligt högre nivåer. 

Fredrik Bergman, chefsjurist på stiftelsen Centrum för Rättvisa, säger till BLT att både landsting och sjukvårdsinrättningar har ett stort ansvar för hanteringen av känsliga uppgifter, enligt personuppgiftslagen.

– Visar det sig att deras hantering står i strid med lagen så är det ett lagbrott och då kan de bli skyldiga att betala skadestånd, säger han, till BLT.

Centrum för Rättvisa har tidigare drivit igenom ett skadeståndskrav på 10 000 kronor från Västerbottens landsting i ett fall av röjd patientsekretess.

– Svensk skadeståndsrätt är inte så generös som i exempelvis USA, här handlar det mest om en symbolisk summa. Men när det rör sig om många drabbade så blir det ett sammantaget stort skadestånd, säger Fredrik Bergman, till BLT.

Landstinget Blekinge har ännu inte givit något konkret besked i frågan om eventuella skadestånd. Oppositionslandstingsrådet Alexander Wendt (M) har öppnat för utbetalningar av skadestånd till drabbade patienter.

Idatas vd Martin Genhede har valt att inte kommentera frågan, utan hänvisar till en pågående dialog med drabbade kunder. I en intervju tidigare med Dagens Medicin beklagade Martin Genhede det som har hänt.

– Personuppgifter har distribuerats i fel kuvert och det har varit både otrevligt och obehagligt för de drabbade, sade han.

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler