Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Få läkare anmäler olämpliga förare

På en veckas tid har två allvarliga trafikolyckor skett där äldre förare varit inblandade. Nu vill Transportstyrelsen ställa högre krav på äldre förare. Även Läkarförbundet välkomnar nya regler.

 

Annons:

Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8 000-9 000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke.

Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla sina patienter till myndigheten om de drabbas av sjukdomar som gör dem olämpliga som förare.

Men väldigt få läkare gör det. Enligt en nyligen genomförd undersökning från Transportstyrelsen är det exempelvis bara 10-20 procent av demensfallen som faktiskt anmäls.

I systemet finns dessutom ett undantag där läkaren kan avstå från att anmäla om han eller hon gör en muntlig överenskommelse med patienten om att inte köra bil.

– Det är inget bra system vi har, och undantaget gör det skakigare. Men läkarna måste bli mer följsamma med regelverket. Tiotusentals människor blir olämpliga varje år, och doktorerna vill inte hålla i yxan. Ofta har man redan gett en diagnos om en sjukdom som inte är något kul, och då vill man inte vara ännu mer stygg. I den juridiska hanteringen står ju också läkarens namn i anmälan. Många patienter blir arga och byter läkare, säger Lars Englund.

Förra året inledde Transportstyrelsen en utredning för att se om regelverket borde förändras. I många andra europeiska länder behöver exempelvis förarna genomföra obligatoriska hälsokontroller efter en viss ålder. Bland de nordiska länderna finns flera olika system.

– Det finns flera vägar vi kan gå. Man kan skärpa läkarnas anmälningsplikt och man kan införa obligatoriska periodiska kontroller. Det finns för och nackdelar med alla system, och informationen är lite vag. Det är väldigt svårt att se vilka samband som finns mellan äldre som kör med sjukdomar och att de faktiskt skadar andra i trafiken, säger Lars Englund.

Sveriges läkarförbund har längre varit motståndare till utökad anmälningsplikt för läkare, men har nu ändrat sig.

– Det kommer nu fall som visar att det finns brister i systemet, där individer som är olämpliga att ha körkort ändå kör. Då tycker vi att det är rimligt att titta på det här, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren till Ekot i Sveriges Radio.

Hon lyfter fram behovet av en djupare relation mellan läkare och patient.

– Kanske bör man diskutera att lägga ett ökat ansvar på individen att göra hälsokontroll. Vad man också måste säkerställa är att man får en fast läkarkontakt så man kan följa patienterna längre upp i åldern, säger Stensmyren.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) tycker att det är bra att Transportstyrelsen tittar på läkarnas anmälningsskyldighet när det gäller personer som inte bör köra bil på grund av ålderdom eller sjukdom.

– Det är ytterst allvarligt när det sker sådana här olyckor där äldre har varit inblandande, och skulle det visa sig att det finns en överrepresentation av olyckor som orsakas av äldre, så måste jag vara beredd att agera, säger Eneroth till TT.

– Samtidigt ska vi komma ihåg att man inte generellt kan säga att äldre skulle vara sämre förare. De flesta olyckor orsakas av yngre förare, säger han.

I förra veckan skadades sex barn utanför Tierp sedan en 80-årig man kört på dem med sin bil. Enligt polisen var en förklaring till olyckan att han bländades av starkt ljus när han körde.

På tisdagen omkom en kvinna i 90-årsåldern och två andra skadades utanför en vårdcentral i Stockholmsförorten Högdalen. Enligt polisen skedde olyckan sedan en 84-årig kvinna råkat trampa på fel pedal, varpå hon backade in i en grupp människor.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler