Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Susanna Sandberg, läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad.

Susanna Sandberg, läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad. Bild: Fredrik Karlsson/Bildbyrån

”Det blir som att alla har fått en syster som är läkare”

Appen Kry har tagit över hennes roll som omplåstrare, menar hudläkaren Susanna Sandberg.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Det är måndag och jag träffar på sköterskan E i fikarummet på mottagningen.

– Jodå, helgen var bra men jag fick känning av min astma i lördags för jag var förkyld. Och min astmamedicin var slut. Men det löste sig, jag fick nytt recept på Kry.
– Kry?
– Ja, det var skitsmidigt. Jag bara loggade in med bank-ID, fotade den tomma förpackningen och så fick jag ett nytt recept.
– Men kunde du inte fått nytt recept via vårdcentralen, Mina vårdkontakter? De brukar förnya recept på nolltid, sist jag fick astmamedicin till min dotter tog det bara några timmar, sa jag.
– Jag vet, men det var lördag. Jag skulle fått vänta till måndag.
– Men varför ringde du inte mig? hade jag på tungan. För det gör alla andra, tänkte jag. Eller kanske inte alla, men släkten, grannarna, vännerna, bekanta i barnens skolor.

Men jag sa det inte. E klarade sig ju bra ändå, och jag unnade henne verkligen snabb hjälp. Och det finns förstås en gräns när det blir för mycket för mig också.

Men annars hjälper jag alla som har lindriga plågor, i praktiken sånt som går att lösa hemma vid köksbordet, på min fritid. Jag plåstrar om grannarna och deras barn, ger råd när jag får bilder på utslag och födelse­märken via mms-foton. Jag tittar på handleder och fotleder och fixar enstaka telefonrecept till släktingar på semester som glömt medi­cinen hemma. Lindriga plågor är lätta att lösa, och ”patienten” blir tacksam. Många hade nog inte behövt söka vård alls, om jag nu inte funnits så lägligt till hands.

Åter till E. Hennes berättelse gjorde mig nyfiken. Jag har också hört andra, glada och lättade över att få hjälp så snabbt, efter en kontakt med Kry eller Min Doktor eller vad de heter.

Krys läkare kan bara bokas för besvär där man kan ställa diagnos utan fysisk undersökning, läser jag på hemsidan. De har en lista på vilka symtom som man kan söka för, också. Det är samma saker som jag hjälper mina släktingar med. Enklare problem.

Jag förstår verkligen att folk älskar det. Det blir som att alla har fått en syster som är läkare. Tack vare de här nya apparna har vården blivit mer lättillgänglig än någonsin, fast bara för dem med lindriga besvär. Är man sjuk på riktigt är det den vanliga vården som gäller. Och samhället betalar. Ett videomöte via telefonen med läkare på Kry, som är ett vinstdrivande, privat bolag, genererade fram till i våras en räkning till ditt eget landsting lika mycket som ett vanligt läkarbesök på vårdcentralen skulle kostat. Sedan maj i år har dock SKL beslutat att halvera ersättningen.

Visst är det spännande med nya former av sjukvård. Som också är nya sätt att tjäna pengar, för bolagen. De handplockar sina patienter och man får utgå att de bara gör det som är lönsamt. De är en ny instans som skriver remisser till oss på Hudmottagningen. Jag ser fram emot framtida utvärderingar, av hur det påverkar antalet besök, total kostnad för vården, och till­gänglig­heten för dem som har svårare besvär.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler