Webbfråga

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Debatt

Alla är olika – även metabolt

2009-06-26Påståendet att kostdebatten kan läggas ned är förhastat, skriver Uffe Ravnskov.

Uffe Ravnskov
är docent, Lund.

I New England Journal of Medicine publicerade Franck Sacks och hans medarbetare nyligen resultatet från en stor bantningsstudie, där man hade jämfört fyra dieter med olika kombinationer av protein och kolhydrater, men med samma mängd fett. Efter två år visade det sig att viktminskningen berodde på hur ofta patienterna instruerats och inte på kostens sammansättning. Författarnas konklusion blev därför att alla typer av diet kan användas som bantningsmetod, bara man minskar på mängden kalorier och är tillräcklig entusiastisk.

Rapporten blev livligt omtalad i massmedia och alla som varit kritiska till den kolhydratfattiga LCHF-dieten klappade i händerna: ”Vad är det vi alltid har hävdat!”

Stephan Rössner, bantningsprofessor på Karolinska sjukhuset, gick ännu längre: ”Lägg ner debatten! Vad det handlar om är att äta mindre och röra sig mer. Problemet är bara att feta människor inte tycker om att göra det.”

Men visade studien verkligen detta? Och är det verkligen vad alla har hävdat?

Det är lätt att vara okritisk när vetenskapliga resultat presenteras i de mest prestigefyllda tidskrifter. Vad de flesta så kallade auktoriteter har hävdat i många år är att vi blir feta av att äta fett och att vikten minskar om vi byter fettet mot kolhydrater. Somliga har till och med påstått att kroppen inte kan omvandla kolhydrater till fett.

Men eftersom alla fyra dietgrupper åt samma mängd fett har vi inte fått svar på frågan om fettets roll i bantningsprocessen.

Någon pålitlig värdering av kolhydraternas roll fick vi inte heller, därför att dess mängd i de fyra grupper inte varierade så mycket som man hade planerat. Bland de som skulle äta mest utgjorde kolhydraterna cirka 53 procent av den totala kalorimängd; i gruppen som skulle äta minst cirka 43 procent. Det går alltså inte att såga den kolhydratfattiga dieten med denna modell.

Det allvarligaste felet är nog att många, inklusive försöksledarna, tror att vi alla är lika. Den så kallade LCHF-dieten, som bör innehålla betydligt färre kolhydrater än i Sacks-gruppens experiment, har framför allt visat sig vara hälsosam för diabetikerna. Det finns ett dussintal kontrollerade studier som visat att vikten rasar och alla diabetesparametrarna förbättras med denna metod och att somliga till och med kan slänga insulinsprutan.

Det är emellertid inte alls säkert att samma kost gör lika stor nytta hos andra. I Läkartidningen nr 41, 2004 berättade jag till exempel om en svensk-amerikansk studie av Cornier och medarbetare. De hade studerat effekten av två kalorifattiga dieter hos friska, överviktiga kvinnor; den ena dieten var kolhydratfattig och fettrik, den andra fettfattig och kolhydratrik. Det visade sig att de kvinnor som hade nedsatt insulinkänslighet minskade mest på den kolhydratfattiga och fettrika dieten, medan kvinnorna med normal insulinkänslighet hade störst nytta av den kolhydratrika och fettfattiga. Man kan alltså banta lika bra med en kolhydratrik som med en kolhydratfattig kost, förutsatt att insulinkänsligheten är normal. Tyvärr är den inte det hos majoriteten av de rejält överviktiga.

Men i Sacks-studien hade man inte blott använt samma mängd fett i de två dieterna; man hade också sett till att alla riskfaktorer, inklusive insulinkänsligheten, var jämt fördelat mellan grupperna, såsom man alltid gör i korrekt randomiserade studier. Om det fanns lika många med insulinresistens i varje grupp och lika många utan blir effekten av bantningen givetvis densamma. Och det finns säkert andra olikheter mellan oss människor som kan störa ett bantningsexperiment. Några känner vi till.

Det är en utbredd uppfattning att kroppen kan jämföras med en bombkalorimeter; att till exempel samma mängd kalorier resulterar i samma viktökning hos alla människor. Här glöms bort att värmeproduktionen varierar. Några har alltid varm hud, andras är jämt kall. Några svettas livligt, andra gör det sällan. Kanske beror det på att vi har olika mängder av det värmealstrande bruna fettet.

Hos de som äter kolhydratfattigt pågår glukoneogenes, de processer som omvandlar aminosyror och glycerol till glukos. Och glukoneogenes kostar lite extra kalorier. Är kolhydratintaget extremt lågt kan det uppstå ketos, resulterande i att energirika ketonkroppar och kväveföreningar försvinner med urin, avföring och andning. Att några tappar mer i vikt på en fettrik, kolhydratfattig kost än på en isokalorisk kolhydratrik kost är således inte i strid med fysikens lagar.

Vi är alla olika – även när det gäller ämnesomsättningen. Lägg alltså inte ner debatten, som professor Rössner föreslår, låt den fortsätta. Kanske kan den stimulera kreativa forskare till att starta mera fruktbara experiment än Sacks-gruppens.

Uffe Ravnskov

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Postad av: Åsa-Helena Borkesand, 21:17, 29 augusti 2009  

Personligen tycker jag att det var en välsignelse att det kom en studie som kylde av den utomordentligt närsynta och ensidiga diskussion kring kost och viktproblem, diabetes och metabolt syndrom. Bakom viktproblem finns betydligt fler orsaksfaktorer än kosten såsom psykologiska, psykosociala, biologiska m.m. Människor är inte maskiner, utan påverkas faktiskt av fler faktorer än den procentuella fördelningen av makronutrienter. Glädjande var dock att notera att åtminstone en av nedanstående kommentarer innehöll komponenten motion. Det är nämligen den viktigaste faktorn för att öka sin insulinkänslighet.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 13:54, 25 juli 2009  

Vad ingen studie tar upp är att med LCHF-dieten minskar man sitt snasksug (kolhydratsug). Man okynnesäter inte med den dieten. Det faktum vittnar många LCHF-dietare om.

Anmäl kommentar

Postad av: Peter Jensen, Fil Dr i Biokemi, Göteborg, 13:54, 16 juli 2009  

Jag instämmer med Colldén: tycker det går att se ett mönster och egentligen borde det räcka, eftersom det handlar om hälsa och livskvalitet för hundratusentals diabetiker och miljoner överviktiga. Men det instämmer nog inte Livsmedelsverket och S. Rössner, C. Marcus et consortes i...

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 09:30, 16 juli 2009  

För att tillägga, det är väl även i dessa fall snarare positivt att man med relativt små skillnader i kolhydratintag ändå har sett signifikanta skillnader efter korrektion för insulinkänslighet?

Anmäl kommentar

Postad av: Colldén, 09:18, 16 juli 2009  

Peter Jensen, visst vore det intressant med flera liknande studier där man inkluderar upplägg med ännu lägre kolhydratandel i protokollet. Men redan dessa studier etablerar ju i alla fall ett mönster om ett samband mellan individuell kolhydratkänslighet (med insulinkänslighet som proxy) och viktuppgång vid en kost med högre glykemisk laddning.

Jag tror det är rimligt att anta att dessa resultat kan extrapoleras till att folk med ännu sämre insulinkänslighet (ie kliniskt insulinresistenta) skulle klara sig ännu bättre med ännu färre kolhydrater i kosten.

Anmäl kommentar

Postad av: Peter Jensen, Fil Dr i Biokemi, Göteborg, 02:15, 16 juli 2009  

Du har helt rätt Björn, det är bara det att endast stora och långvariga studier verkar uppmärksammas, oavsett mycket goda resultat från små studier. Detta är också vad Nielsen & Joensson från Karlshamn förslår i sin utmärkta studie som du länkar till:
"The work presented here suggests the importance of funding large scale long term trials as well as the benefits and limited risk in using low carbohydrate diets now."

Utifrån min goda erfarenhet av en egen diet med låg andel kolhydrater, samt de otaliga rapporterna från allmänheten om viktminskningar i enlighet med Karlshamnstudien, skulle man egentligen kunna säga att vi redan vet tillräckligt för att kunna rekommendera såväl överviktiga som  normalviktiga att prova en LCHF-diet.
Dock - för att övertyga den vetenskapliga världen duger det nog inte... (tack för länken fö.!)

/PJ

Anmäl kommentar

Postad av: Björn Hammarskjöld, Barndoktor, fil lic i biokemi, 23:47, 15 juli 2009  

Peter Jensen,
om det är en liten studie på 16 personer så krävs det att 50 % får ett önskat resultat för att det skall vara signifikant resultat.

Om st är en stor studie på 10 000 individer räcker det med 2 % får ett önskat resultat för att det skall vara signifikant.

Med andra ord, görs ett litet försök och det blir signifikant är det bra. Behövs det 10 000 eller en miljon för att uppnå signifikans så är det troligen ingen stööre mening med försöket/metoden.

Se bara på den fina studien Jörgen Vesti Nielsen har gjort med sina diabetespatienter.
Se http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-14.pdf

Anmäl kommentar

Postad av: Peter Jensen, Fil Dr i Biokemi, Göteborg, 20:33, 15 juli 2009  

Efter att ha tittat på Mats Reimers tre länkar till större studier slås jag av att det man kallar för dieter med högt fettinnehåll och lite socker ändå ligger på hela 40 energi-% från socker (i linje med anmärkningen i Ravnskovs artikel ovan). För mig är detta en diet med högt sockerinnehåll, *inte* lågt... Det skulle därför vara intressant att titta på stora, kontrollerade studier där dieten ligger på under 20 energi-% från socker och resten från fett och proteiner.

Ett annat intressant område att detaljstudera vore de som inte blir feta trots högt energiintag och/eller hög energi-% från socker. Hur ser deras metabolism ut, hormonvärden, blodfetter, mekanismer mm.?

Anmäl kommentar

Postad av: läkare och idrottsmänniska, 14:26, 8 juli 2009  

en viktig sak har inte nämds, nämligen hur mycket ett individ motionerar och vilken typ av fysisk aktivitet föreligger (kraftträning, konditionsträning). det är klart att fysisk aktiva människor har ett ökat behov av snabbt åtkommliga kalorier, och de snabbast tillgängliga är de i form av kolhydrater. det är nästan omöjligt att täcka energibehovet at enbart LCHF-kost om man nu bedriver mera intensiv kraftträning än genomsnittet gör. jag tränar ganska intensiv både kraft och kondition och har själv provat LCHF - forget it, jag orkar inte samma prestation. jag har ett ökat behov av kolhydrater för och efter träning än de flesta har. det finns altså inte en kost som är lika bra för alla, jag tycker att artikeln är jättebra.

Anmäl kommentar

Postad av: Peter Jensen, Fil Dr i Biokemi, Göteborg, 20:59, 6 juli 2009  

Jag vill understryka artikelns rubrik - att alla är olika...
Alla har vi i vår bekantskapskrets en eller flera som är långa och magra, och som verkar kunna äta vad som helst i stora mängder utan att gå upp i vikt. De har snarast problem med undervikt. Jenny Reimers, överläkare i Härnösand, hävdar i sina nätböcker att uppåt 30% av västvärldens befolkning har avvikande arvsanlag när det gäller metabolismen. Detta resulterar i att de inte går upp i vikt, trots högt kolhydratintag med påföljande insulinpåslag och blockering av fettförbränningen. Man frågar sig om inte deltagare i metabola koststudier måste screenas såväl för insulinresistens som för nedsatt förmåga till fettinlagring. Korrigerar man inte för sådana effekter snedvrids ju resultaten helt. Kommentar?

Anmäl kommentar

Postad av: Björn Hammarskjöld, Barndoktor, fil lic i biokemi, 20:37, 6 juli 2009  

Mats.
Testa denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4
så får du se varför jag anser att Ancel Keys är en skurk. Avslöjad redan 1957 av Yerushalmi och Hilleboe.  Och Livsmedelsverket har fortfarande skurken Keys som husgud.

Anmäl kommentar

Postad av: Uffe Ravnskov, 11:16, 6 juli 2009  

Har du läst mitt inlägg???
Det finns åtminstone ett dussin fler. Läs Hession M et al. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities.Obes Rev 2009;10:36-50

Anmäl kommentar

Postad av: Kemisten, 12:59, 5 juli 2009  

Hej Uffe! Finns det några välkontrollerade studier som visar "Att några tappar mer i vikt på en fettrik, kolhydratfattig kost än på en isokalorisk kolhydratrik kost..."?

Anmäl kommentar

Postad av: Mats Reimer, 22:29, 4 juli 2009  

Ett intressant experiment av Ancel Keys
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment

Men han drog ned 1400 kcal och inte bara 400.

Anmäl kommentar

Postad av: Björn Hammarskjöld, barndoktor, fil lic i biokemi, 19:34, 4 juli 2009  

Mats!
Ett problem med studien är att den begränsar kalorierna. Alla har fått en minskad mängd kalorier. Men då svälter alla och plågas helt i onödan. Långvarig svält kan göra individen psykotisk, det som den ökände Ancel keys gjorde med sina 32 "frivilliga" (=vapenvägrare)i början på 1940-talet.

Om dessa försökspersoner hade fått äta fritt så hade resultatet blivit annorlunda, mer viktnedgång för de som äter en medioker lågkolhydratkost, och en rejäl skillnad hade det varit om man gett dem en riktig lågkolhydratkost med mindre än 20 E% kolhydrater i stället för nu hela 40 E% kolhydrater. Som vanligt är det en försiktig SISU-forskning i stället för att göra ett bra försök. Vi behöver inte äta en enda molekyl kolhydrat för att fortsätta må bra, kolhydrater är inte essentiella.

Anmäl kommentar

Postad av: Uffe Ravnskov, 17:14, 2 juli 2009  

Mats -jag skulle önska att fler av våra kolleger läste medicinska artiklar lika noggrant som du, och att jag själv hade uttryckt mig mera tydligt. Vad jag självklart menade var att man kan banta med bägge metoder, men att för vissa kategorier av mänskligheten den ena metoden är mer fördelaktig än den andra och vice versa. 

Anmäl kommentar

Postad av: legitimerad tyckare, 16:12, 2 juli 2009  

Rössner och kompani gör det enkelt för sig, nämligen deras främsta tes är att skuldbelägga patienten, vilket är fallet med många tillstånd.En taskig människosyn, sedan tycker man i kåren, att man själv är "ybermensch" (hittade inte tyskt y på tangentbord), samtidigt som man är angelägen om att dra in pengar till sin egen forskningsenhet, genom att kalla det "fetmaepedemi" Många går på det.

Anmäl kommentar

Postad av: Mats Reimer, 21:33, 30 juni 2009  

Jo, men du motsäger dig själv i nästa mening.
"Man kan alltså banta lika bra med en kolhydratrik som med en kolhydratfattig kost, förutsatt att insulinkänsligheten är normal."

Anmäl kommentar

Postad av: Uffe Ravnskov, 21:28, 30 juni 2009  

Varför måste jag svara? Det är ju vad jag skriver i artikeln: "...kvinnorna med normal insulinkänslighet hade störst nytta av den kolhydratrika och fettfattiga (dieten)."

Anmäl kommentar

Postad av: Mats Reimer, 21:10, 30 juni 2009  

Uffe, nu svarade du inte på min fråga: tyder inte Cornier-studien på att för obesa kvinnor med bevarad insulinkänslighet så leder en diet med låg fetthalt till klart större viktnedgång än LCHF?
Genomsnittlig viktnedgång på 16 veckor
med lågfett -11,31 kg
med LCHF -6,16 kg
p<0,01

Anmäl kommentar

Postad av: Uffe Ravnskov, 20:09, 30 juni 2009  

Mats - att du får en höggradig signifikant skillnad (p<000.1)i ett experiment som omfattar blott 21 deltagare är en styrka, inte en svaghet. Som jämförelse kan nämnas att de flesta statinstudier har krävt mer än 5000 deltagare för att få en statistisk signifikant skillnad och då blott med p<0.05 och endast hos högrisk-patienter. Varför handlar diabetesbehandling blott om farmaka och magstympning när det finns en enkel, ofarlig, billig och effektiv metod till hands?

Anmäl kommentar

Postad av: Mats Reimer, 19:15, 30 juni 2009  


Hej Uffe, jag tittade på studien av Cornier som du tipsade om. Den är en pytteliten studie med 4-6 obesa kvinnor i varje grupp och ändå får man fram låga p-värden. Men jag tycker att du får välja på vilken fot du skall stå.

Om du menar att studien är ett bra bevis för att obesa med insulinresistens har lättare att gå ned i vikt med LCHF så måste du medge att den lika mycket "bevisar" att obesa UTAN insulinresistens INTE bör äta LCHF, för de går ned i vikt mycket bättre på en diet med lite fett.
http://www.nature.com/oby/journal/v13/n4/fig_tab/oby200579f1.html#figure-title
Du skriver "Man kan alltså banta lika bra med en kolhydratrik som med en kolhydratfattig kost, förutsatt att insulinkänsligheten är normal." Men studien du hänvisar till visar inte alls det.

Eller har jag (som Achilles) fått något om bakfoten?

Anmäl kommentar

Postad av: NOC, 16:09, 29 juni 2009  

Här har vi återigen dilemmat med "intention-to-treat"-studier av kost. Det tycks gälla generellt (utom vid "metabolic ward"-studier) att försökspersonerna hoppar av studierna i stor utsträckning, och av de som är kvar följer många dåligt kostordinationerna, och resultatet blir därefter.
Det logiska vore, syns det mig, att först ta reda på vad kostalternativen får för effekt om de faktiskt följs - och därefter ta reda på om det går (och i så fall hur det bäst ska gå till) att få folk att följa ordinationerna av de bästa alternativen.
En annan studie som också visar samma fenomen är Dansingers, av 4 dieter (Atkins, Ornish, Zone, WW)

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/293/1/43

Här som i Sacks' studie visar det sig att åtminstone efter första tiden blir den faktiska kosten tämligen likartad i alla armar - och inte ens i närheten av respektive avsedda! Inte förvånande att effekterna, liksom skillnaderna i effektmått, blir små.

Anmäl kommentar

Postad av: Uffe Ravnskov, 15:07, 29 juni 2009  

Tack för korrektionen, Mats - lite pinsamt. Mitt misstag ändrar emellertid inte på mina konklusioner, därför att ordinationerna följdes inte; den verkliga skillnaden mellan det högsta och lägsta intaget blev blott 8.6 cal% och skillnaden i mättat fett blott 2.2 cal% 

Anmäl kommentar

Postad av: Mats Reimer, 11:32, 29 juni 2009  

Jag tycker Uffes invändning verkar rimlig, diabetiker kan nytta av LCHF även om man man kanske inte bantar lättare med LCHF än med annan diet.

Men varför skriver Uffe så här om Sacks studie: "Men eftersom alla fyra dietgrupper åt samma mängd fett har vi inte fått svar på frågan om fettets roll i bantningsprocessen"?

I studiens dieter ordinerades 400 personer dubbelt så mycket fett som de andra 400. http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/360/9/859

"We randomly assigned 811 overweight adults to one of four diets; the targeted percentages of energy derived from fat, protein, and carbohydrates in the four diets were 20, 15, and 65%; 20, 25, and 55%; 40, 15, and 45%; and 40, 25, and 35%."

Anmäl kommentar

Postad av: NOC, 15:22, 27 juni 2009  

Det är fullt möjligt att det finns överviktiga som inte blir förbättrade av lågkolhydratkost - i synnerhet med bara halvhjärtade försök. Att det finns en stor delöverviktiga som förbättrats drastiskt med lågkolhydratkost kan däremot inte längre betvivlas.
Det borde betraktas som konstfel att undandra dessa effektiv hjälp - och i synnerhet att ens överväga bariatrisk kirurgi (med alla dess biverkningar)innan man gjort ett allvarligt menat försök med strikt lågkolhydratkost.

Anmäl kommentar

Postad av: Mjcw, 14:25, 27 juni 2009  

"Lägg ner kostdebatten". Detta kan ju bara den säga som är övertygad om sin egen ofelbarhet.
Det var ju tur att debatten om Dr.Semmelweiss' råd om handhygien hos läkare inte dog. Det tog BARA fyrtio år innan professorerna medgav att de hade haft fel.Det kommer säkert att gå fortare i Sverige på 2000-talet.

Anmäl kommentar

Thorbjörn Larsson

Thorbjörn Larssons blogg

Utan sjuksköterskor stannar vården

FERIESERVICE

Uthyres: Helgenæs/Mols (Danmark)
Pris: 3.900 kr. -4.900 kr. pr. uge |                       Registrerat: 2010-03-10
 

Jobb

Primärvårdschef
Örebro läns landsting 
Regionansvarig Säljare
för Stockholm, Sörmland, Östergötland och Gotland med placering i regionen 
Opererande gynekolog, överläkare/specialistläkare
Kvinnokliniken, Mora lasarett 
Allmänläkare
Munkfors och Ekshärads vårdcentraler 
Ledende overlæge
Klinisk Mikrobiologisk afdeling, Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup  

AT-tjänster

Välkommen till Landstinget Västernorrland
Sundsvall- Härnösand, Sollefteå sjukhus, Örnsköldsviks sjukhus, Primärvården Västernorrland 
Sök AT i Norrbotten
Kiruna, Gällivare, Kalix, Sunderbyn, Piteå 
Vi söker 25 AT-läkare med tillträde hösten 2010
21 månader • Avesta 3 block • Falun 10 block • Ludvika 4 block • Mora 8 block 

Jobb för sjuksköterskor

Avdelningschef
Universitetssjukhuset Örebro, Öron- , näs- och halskliniken 
Vårdutvecklare två tjänster
Sjukhuset i Varberg 
Entusiastisk verksamhetsutvecklare
Oskarshamns sjukhus 
Vi söker er som vill leda Sveriges första barnhospice
Ersta Diakoni, Nacka  
Två röntgensjuksköterskor
Röntgenkliniken, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Gotlands kommun 
Narkossköterska
Arrhythmia Center Stockholm 
Sjuksköterskor
Oskarshamns sjukhus, diagnostik Radiologi 
Längtar du efter något nytt?
Nurse Partner 
Diagnos- sjuksköterska
Neurologiskt Handikappades Riksförbund 
Laboratoriechef
Landstinget i Östergötland, GMP- laboratoriet (Good Manufacturing Practice) 
Vi söker sjuksköterskor som vill leva ett rikare liv:-)
Dedicare 
Nu söker vi sjuksköterskor som vill dra väster ut:-)
Dedicare 
Enhetschef/ hjärtsjuksköterska
Ersta Sjukhus 
Sommarjobba på Gotland!
Gotlands kommun