Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Henrik Johanssons blogg Publicerad2017-11-07

Monopolflyg under radarn – 74 miljoner dollar i fritt fall

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Den 2 november meddelade Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA) stolt att de är klara med sin upphandling av inköp av flygmaskiner. I ett första bräde ska 74 miljoner dollar upp på bordet. Pengar som behövs för akuta problem i välfärden ska nu plöjas ned i dyra flygmaskiner. Samtliga regioner och landsting har bestämt sig för att att sköta all ambulansflygverksamhet i Sverige genom KSA. Sex ambulansflygplan köps nu, om ingen part överklagar upphandlingen, in av fabrikören Pilatus Aircraft Ltd.

74 miljoner dollar är mycket pengar för att förverkliga politiker och tjänstemäns drömmar att driva flygbolag. Beroende på hur dollarkursen ligger efter den 13 november så handlar det om cirka 600 miljoner kronor för bara inköpet av flygplan. Driftkostnader och bemanning kommer sedan skjuta iväg ordentligt, men det synes inte finnas någon hejd på regionernas och landstingens köplust. Deras främsta borgenär är skattebetalarna som bör vara medvetna om att denna typ av inköp sker samtidigt som vårdplatserna inte räcker till, köerna till operationer ökar, ambulansberedskapen sätts på undantag och där flera regioner och landsting står inför riktigt tuffa besparingar.

En illa dåld strävan att monopolisera det ostridigt viktiga ambulansflyget ser nu dagens ljus. De fria företagen som satsat stora resurser i en viktig verksamhet visas på porten. Regioner och landsting som står inför stora besparingar och gigantiska bemaningsproblem har mage att tala om samordningsvinster när vilken person som helst i makt av ekonomiska baskunskaper kan räkna ut att det inte finns pengar eller förutsättningar att bedriva flygbolag styrd av politiker iförda både rött och blått, det vill säga förtroendevalda socialdemokrater och moderater.

Kommunalförbundet ska både äga och finansiera flygplanen. Bemanningen och det kostsamma underhållet planeras att upphandlas. Det ska köpas in medicinteknisk utrustning för miljontals kronor och en egen flygkoordineringscentral ska uppföras i Umeå och skötas av Västerbottens läns landsting, som puttat in 16 200 000 kronor i KSA. Det finns en uttalad vilja från medlemmarna att själva bemanna flygplanen med sjuksköterskor och läkare. 

Några exempel på riskvilliga "delägare"

I mars 2017 lovade landstingsfullmäktige i Kalmar län att backa upp Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA) med ett ett litet lån på cirka 14 400 000 kronor. Vilken bank skulle ge ett sådant lånelöfte till en aktör som vill köpa flygmaskiner för 74 miljoner dollar. Kostnaderna för drift och bemanning ska sedan fördelas enligt en procentuell tabell mellan medlemmarna (”delägarna”).

Stockholms läns landsting frontar upp 135 600 000 kronor till KSA, vilket motsvarar 22,6% av den totala summan medans stålarna från Landstinget i Kalmar motsvarar 2,4%. Totalt har regioner och landsting förbundit sig att slanta upp 600 000 000 kronor för inköpet av maskiner.

Några ekonomiska konsekvenser ser inte regionerna och landstingen. Konsekvenserna kan dock vilken människa som helst räkna ut med tanke på att flera av de aktuella medlemmarna i KSA står inför stora besparingar på grund av kraftigt minskade skatteintäkter. Som exempel kan redan hårt pressade Region Gävleborg som stöter till med 17 400 000 kronor till KSA, fundera på logiken när de samtidigt ställer av ambulanser och har en prehospital verksamhet som skaver påtagligt. Region Örebro län växer så det knakar, men står inför rekordstora besparingar. Ändå skjuter regionen till med 17 400 000 kronor. Listan över regioner och landsting som utan prut betalar in pengar går att göra lång. 

KSA har tagit på sig uppgiften att på medlemmarnas bekostnad bedriva ambulansflyg inom Sverige. Alla regioner och landsting i Sverige är i dag medlemmar i KSA som har anställt en förbundsdirektör som lönesatts till 110 000 kronor per månad med årlig uppräkning. Något att bita i inför kommande lönerörelse där arbetsgivarna möter anställda med lång akademisk utbildning med varsel om att dåliga tider är stundande – tider som ger dåligt löneutrymme.

När regioner och landsting som står inför tuffa åtstramningar vill de saktidigt köpa flygmaskiner. Det säger en hel del om synen på skattepengar och prioritering. Den kommande förlusten i samband med avyttring av flygplan som förmodas hålla samman i cirka 20 år kommer belasta KSA:s medlemmar, det vill säga syvende och sist skattebetalarna. 

Det som nu sker inom en viktig del av svensk prehospital verksamhet saknar helt verklighetsförankring. Det är dessutom ett stort svek mot välskötta bolag som investerat tid och pengar i en verksamhet som räddar liv. Om politiker enas om att monopolisera en hel bransch, så kanske de också borde konfiskera eller tvångsköpa deras flygmaskiner. Detta oskick riskerar att beröva en fungerande bransch all luft under vingarna. 

Okunskapen brukar endast överträffas av oviljan att lära sig något. I detta fall går socialdemokrater och moderater i spetsen för att tillintetgöra en fullt fungerande och kostnadseffektiv marknad. Det sker med hjälp av skattepengar som borde använts för att stötta upp sjukvården. 

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Åldersgräns

Borde det finnas en övre åldersgräns för att få behålla läkarlegitimation?


Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

Sök i vår databas!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Våra utbildningar