Webbfråga

Socialstyrelsen har presenterat sina nya riktlinjer för behandling av ångest och depression. Är det rätt att öka användningen av KBT?

Socialstyrelsen har presenterat sina nya riktlinjer för behandling av ångest och depression. Är det rätt att öka användningen av KBT?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Vårdförbundet går ut i strejk

2008-04-04Vårdförbundet varslade i dag om att ta ut 3 500 medlemmar i nio landsting och ett stort antal kommuner i konfliktåtgärder. Ny version kl 17.51.

annons

– Det är alltid svårt att fatta beslut om en konflikt. Och det är extra svårt i vården, där tredje man drabbas. Men förhandlingarna har inte lett fram till resultat som våra medlemmar kan acceptera och då är konfliktvarsel det vi kan använda som påtryckning, säger Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund.

De landsting som har tagits ut är Landstinget Halland, Region Skåne, Landstinget i Uppsala län, Landstinget i Östergötland, Landstinget Västmanland, Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen, Västerbottens läns landsting och Landstinget i Värmland.

Dessutom har ett antal kommuner tagits ut, men det exakta antalet ville Vårdförbundet, vid den pressträff som hölls under fredagseftermiddagen, gå ut med innan arbetsgivarsidan, Sveriges Kommuner och Landsting, underrättats om innehållet i varslet.

Varslet träder i kraft måndagen den 21 april och omfattar 3 500 personer. Samtliga fyra medlemsgrupper, barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor omfattas av varslet.

De kommuner och landsting som plockats ut har inte hamnat på listan av en slump.

– Vi har haft en diskussion utifrån var det får störst effekt. Dessutom har vi utgått från arbetsgivare där den lokala lönebildningen fungerat dåligt och utfallet för våra medlemmar inte blivit så bra, säger Ingrid Frisk, vice ordförande i Vårdförbundet.

Vårdförbundet har i förhandlingarna bland annat krävt ett påslag på 1 700 kronor i månaden under 2008 och 2009. Orsaken är att man anser att det tidigare avtalet där medlemmarna inte var garanterade en viss pengasumma inte har givit tillräckligt mycket när de har förhandlats lokalt.

– Vi hoppas att Sveriges Kommuner och Landsting ska kunna peka med hela handen åt de arbetsgivare som inte visat vilja att utveckla de lokala avtalen, säger Anna-Karin Eklund.

Ingela Gardner Sundström, ordförande i förhandlingsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting, håller inte med om att arbetsgivare inte skött sig lokalt.

– Det är en vrångbild. Det är klart att utfallet kan se olika ut på olika håll men om man tittar på det totala utfallet mellan 1995 och 2006 så har Vårdförbundet haft näst störst löneökningar på hela arbetsmarknaden, bara industriavtalet har gett mer, säger hon.Läs fler artiklar om Vårdförbundets lönestrid

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Postad av: Namn, 22:15, 13 april 2008  

Av de totalt 70.000 som tas ut i strejk i Danmark är 60.000 SJUKSKÖTERSKOR (http://sydsvenskan.se/danmark/article310295.ece).

Anmäl kommentar

Postad av: lagom, 16:38, 12 april 2008  

Kolla upp vilka som är medlemmar i det Danska förbundet. Det är fler yrkesgrupper än Vårdförbundets, bl a motsvarande undersköterskor. Därav det stora antalet. I DAnmark är det nära att riksdag och regering går in nu, som de gjorde i Finland.

Anmäl kommentar

Postad av: SSK Helsingborg, 10:50, 11 april 2008  

Du anonyma "Namn". Jag har inte någonstans i mitt inlägg påstått att jag tycker att ALLA svenska sjuksköterskor skall tas ut i strejk, jag korrigerade felaktig fakta i ett tidigare inlägg ang den danska strejken. Läs inläggen ordentligt nästa gång innan du kommenterar dem... (Sen är det 135 avdelningar som är undantagna i Danmark inte 125 som jag skrev igår.)

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 09:23, 11 april 2008  

SSK Helsingborg: Tänk till själv! Om 70.000 sjuksköterskor går i strejk samtidigt i Danmark så blir strejken samhällsfarlig och då bryts den. Du borde kanske själv läsa på! Dessutom är det vad vi vill ha? Då kan vi lika bra lägga ner sjukhusen och det är sjuksköterskornas ansvar om folk avlider. Visst kan på många avd läkare och undersköterskor fortsätta med vården även om sjuksköt strejkar: sjuksköt sitter numera mest och dokumenterar vid datorerna på vårdavd, uskar är de som träffar patienten. Landstingen kommer spara på det här, var så säker!

Anmäl kommentar

Postad av: SSK Helsingborg, 02:31, 11 april 2008  

Hörrö "tänk till" – vadå "i Danmark lär ingen gå ut i strejk"? Strejken är uppskjuten i två veckor av medlarna, de har rätt att göra så (gäller även de svenska medlarna för övrigt), den är inte stoppad och tvångsmedling är över huvud taget inte aktuellt. Det danska förbundet har tagit ut ALLA sina sjuksköterskor i strejk men 125 avdelningar över hela landet är undantagna för att bla akutsjukvården ska kunna upprätthållas. Blir så trött på folk som uttalar sig utan att vare sig ha läst på om det aktuella läget eller vilka regler som gäller.

Anmäl kommentar

Postad av: tänk till, 00:40, 11 april 2008  

I Danmark lär ingen gå ut i strejk då riksdag och regering stoppar det för samhällsfaran och tvångsmedlar. Är det bättre?

Anmäl kommentar

Postad av: En av många arga ssk, 21:39, 10 april 2008  

Skumt! Är det MER samhällsfarligt i Sverige att strejka inom vården än i Danmark, eftersom danskarna verkar kunna ta ut 60 000 i strejk samtidigt, eller är det bara vanlig svensk feghet????

Anmäl kommentar

Postad av: arg,,, 16:01, 10 april 2008  

Det är så konstigt att folk inte är läskunninga heller ,fast det påstås att man har högskoleutbildning.. ALLA som berörs av löneavtalen HÖK och Pacta är VARSLADE !! Och i nuläget tar man ut 3500 medlemmar , detta antal kanske kan öka?? Skulle inte tro att man i Danmark heller tar ut alla 70 000 i strejk samtidigt men alla är VARSLADE!!

Anmäl kommentar

Postad av: Pinsamt!!, 20:39, 9 april 2008  

Till klinkchef ! Sjuksköterskans kompetensbeskrivning finns på nätet så att du vet vad din personal har för kompetens och kunskap. Du bör uppdatera dina kunskaper, som klinikchef måste du faktiskt veta vilka lagar och föreskrifter som finns angående vilka yrkesgrupper som får göra vad inom vården. Ett litet tips, omvårdnadsvetenskap har endast sjuksköterskan i sin utbildning. Lycka till, du kommer bli en mycket bättre klinikchef om du förstår skillnaden i arbetsuppgifter och utförande mellan undersköterska, leg. sjuksköterska och underläkare.

Anmäl kommentar

Postad av: påläst, 01:32, 7 april 2008  

Klinikchefen: Läs varslet. Din ide innebär strejkbryteri och renderar utökade varsel! Dessutom lär Vårdförbundet begära stöd från både Kommunal och Läkarföreningen. Lycka till!

Anmäl kommentar

Postad av: medlem, 01:29, 7 april 2008  

Kolla varslen. Mycket lab och röntgen. Det kommer att lamslå vården. Smart Vårdförbundet.

Anmäl kommentar

Postad av: arbetaren, 01:02, 7 april 2008  

Till Klinikchefen Plocka bort alla Biomedicinska analytiker istället.. 57% av alla diagnoser är direkta och då står underläkare och läkare fallna när de bara kan bota 43% av sina patienter. Tro inte att ni är Gudar för gjorde inte fotfolket jobbet åt dig skulle du inte klara av ditt jobb.

Anmäl kommentar

Postad av: NamnKlinikchefen, 11:53, 6 april 2008  

Sjuksköterskor kan bytas ut mot undersköterskor och underläkare på de flesta ställen så det slår nog bara tillbaka mot dem själva om det blir en lång strejk.

Anmäl kommentar

Postad av: Linda ssk, 08:51, 6 april 2008  

Håller inte riktigt med flera av er som skrivit här nedan, att ta ut hälften av våra medlemar i strejk skulle i mina ögon leda till tre saker, för det första, det skulle med en gång klassas som samhällsfarligt och vi skulle bli tvingade tillbaks till våra arbetsplatser inan vi ens hunnit lämna dom. För det andra OM vi inte tvingas tillbaks till våra arbetsplatser direkt kommer belastningen på de kollegor som är kvar i tjänst vara ohållbar och risken för att de blir sjukskrivna p.g.a. stress är i mina ögon gigantisk, skulle ni vilja komma i den sitsen själva? Och för det tredje, vi får aldrig glömma att i samma stund som medborgarna vänder sig emot oss är det kört för oss. Kommer ingen ihåg sjuksköterskan som -95 fick en mikrofon instoppad under näsan efter sitt arbetspass och inför kameror fick frågan hur det kändes att vår jakt på mer pengar hade resulterat i att två personer dött? De senaste åren har media älskat att rapportera om hur jäkla inkompetenta alla är inom sjukvården, patienter som felbehandlas och personal som inte gör något säljer upplagor, tro inte att aftonbladet och co tar vår sida genom hela konflikten. Och det kommer SKL att tjäna på.

Anmäl kommentar

Postad av: Patrik, 14:16, 5 april 2008  

Dagens humor: läs vilka och hur många som tas ut i strejk här https://www.vardforbundet.se/templates/VFOpenFile.aspx?fileId=59965 Det är 2 st lite här och 3 st lite där och 1 st på den här avdelningen och 1 st på den andra avdelningen osv osv. Det kommer inte ha någon som helst effekt på SKL, de kommer ju inte bli berörad alls. Varför skulle de bry sig om att en här och där är uttagen i strejk? Det ENDA som kommer hända är att kvarvarande kollegor kommer att få det ännu STRESSIGARE......PATETISK STREJK!!!

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 03:14, 5 april 2008  

Kära "Förtroendevald", det är precis vad VI har gjort – alltså läst på om den DANSKA strejken! Du verkar själv däremot inte speciellt påläst... Jag föreslår att du besöker vardfacket.se, där kan du läsa: " " "I första hand berörs sjuksköterskor, barnmorskor och röntgensjuksköterskor (radiografer). Deras fackföreningar har gjort klart att ALLA deras medlemmar på sjukhusen och i kommunerna kommer att tas ut i konflikten." " " Av de totalt 70.000 som tas ut i strejk i Danmark är 60.000 SJUKSKÖTERSKOR (http://sydsvenskan.se/danmark/article310295.ece). DEN ÄR EN VÄLDIGT SKILLNAD MOT I SVERIGE DÄR ENBART 3500 sjuksköterskor tas ut i strejk. Du som kallar dig "förtroendevald" kanske skulle läsa på lite innan du klagar på att vi medlemmar inte är pålästa då vi uppenbarligen kan fakta bättre än du. Borde du inte vara minst lika bra påläst som oss "icke förtroendevalda" medlemmar?

Anmäl kommentar

Postad av: Förbannad, 01:55, 5 april 2008  

Från Vårdförbundets hemsida: "När Anna-Karin Eklund tillsattes 2005 fick hon en månadslön på 62 000 kronor. År 2007 höjdes lönen med 2 000 kronor till 64 000 kronor – en ökning på 3,2 procent. Löneökningen ansågs av styrelsen rimlig med hänsyn till omvärldens löneutveckling". HALLÅ! Hur kommer det sig att styrelsen tycker att Anna-Karin är värd en löneökning på 3,2 % medan man kräver mycket mindre till sina egna medlemmar? Skandal är bara förnamnet...

Anmäl kommentar

Postad av: Hanna, 01:22, 5 april 2008  

Det viktiga är inte hur många personer som tas ut i konflikt - det viktiga är hur stora problem varslet åstadkommer för arbetsgivaren. Att strejka är inte något självändamål. Syftet är att skapa problem för motparten - arbetsgivaren - som leder till att de går med på mer av de fackliga kraven. Det bästa är smarta åtgärder som ger stora problem för arbetsgiavren - utan att riskera paientsäkerheten. En förutsättning för att lyckas är att man håller ihop inom organisationen! Kritik ska visst få föras fram - men internt. Var sak på sin plats. Ägna mer kraft åt att öka tycket på arbetsgivarna - det är dom som sitter på pengarna - inte förbundsledningen!

Anmäl kommentar

Postad av: Förtroendevald, 01:15, 5 april 2008  

Läs på om danska konflikten innan jämförelse. Den omfattar andra yrkesgrupper ochså. Om vi skulle kunna varsla 70.000 pers, dvs 90% av dem avtalet berör, har vi inte särskilt viktiga roller i vården. Skulle vi ha det kom ett samhällsfaro-beslut redan i morrn. Det är ju just för att vi är oumbärliga som vi är felavlönade. Gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte råkar svälja den...

Anmäl kommentar

Postad av: ssk Malin, 00:38, 5 april 2008  

3500 stycken tas ut i strejk...Anna-Karin sa just på nyheterna att hon vill agera "kraftfullt" redan från början av konflikten...3500 stycken, det är bara 12 st personer per kommun om man vill ha lite perspektiv på den "kraftfullhet" som Vårdförbundet påstår att de visar...håller med nedanstående talare om att SKL förmodligen ännu inte slutat skratta...

Anmäl kommentar

Postad av: Anna, 00:19, 5 april 2008  

Nu måste alla medlemmar besinna sig och samlas bakom förbundet. Även om vi har en svag förbundsledning är det arbetsgivarens ansvar att löneläget är katastrofalt lågt. Så lågt att det hotar patientsäkerheten - det handlar om att människor i vårt land ska ha bra vård även i framtiden! Det viktigaste just nu är ett kort avtal med en någotlunda bra lägstnivå som gör det möjligt att öka trycket på de lokal förhandlingarna. Den ilska som finns ute på avdelningarna är en styrka som som ska användas mot de som har avgörandet - de lokala landstingen!! Sedan måste vi alla se till att vi får en kompetent förbundsledning och en lönepolitik som leder framåt. Det är slut med samförståndet - det är kamp och smarta strategier som ger resultat.! Men slut ledet just nu. Det finns en tid och möjlighet efter nya kongressbeslut och ett kort avtal.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 23:21, 4 april 2008  

'Ledsen ssk' har helt rätt, i Danmark är 70.000 medlemmar varslade om strejk från den 1 april. Det är lite rejäla siffor!!! Och då är verkligheten i denna: en dansk sjuksköterska som är landstingsanställd har i genomsnitt 23953 danska kronor i grundlön (cirka 30370 svenska kronor). ÄNDÅ SLÅSS DERAS FÖRBUND FÖR DEM OCH TAR UT 70.000 I STREJK, ja ni läste rätt sjutti tusen stycken!!!!!! Svenska Vårdförbundet tar ut 3.500 st och tror att det kommer att ge effekt... ha ha ha

Anmäl kommentar

Postad av: Argbiggan, 23:07, 4 april 2008  

Ingela Gardner -Sundström gömmer sig hela tiden bakom en massa %satser hit och dit . Självklart låter det mycket med tex 26% under ett antal år son hon säger ,MEN prata kronor och ören istället .Vilka löner hade vi tex 1994??? JO 11.500-12.00 på heltid i månaden !!Ta 26% på dessa summor -vad är det i kronor -JO 2990kr/3120kr , Tycker Ingela Gardner-Sundström att det fortfarande låter bra????Så SKL skippa snacket om % satser prata reda pengar!!Och ska patienterna få bra vård så ska VI ha betalt..Inse det också..

Anmäl kommentar

Postad av: Ledsen ssk, 23:01, 4 april 2008  

Jag blir ledsen att när det äntligen händer något så är det bara ett slag i luften. Vi är runt 90.000 medlemmar, och hur många tas ut i strejk...3500 stycken, skrattretande, SKL sitter säkert och gapskrattar... Tror någon på allvar att detta kommer att ge någon effekt? HÄLFTEN hade varit en lämpligare siffra, då hade det börjat hända grejer, det enda man uppnår nu är att styrelsen kan säga att "jamen vi gjorde ju som medlemmarna ville, vi varslade om strejk". Det kommer inte hända ett skit, strejeken kommer inte leda till något bättre än det medlarna kom med. Dessutom har "suck" helt rätt, om man BÖRJAR att kräva 1700, vad tror man att man slutar på? Man kan ju bara gå neråt inte uppåt. F*n vad ledsen jag är på hur allt har skötts...

Anmäl kommentar

Postad av: suck, 20:00, 4 april 2008  

Oavsett vad som kommer ut ur denna konflikt kommer det att vara för lågt då VF redan har sagt 1700kr i månaden, på tok för litet redan då, spelar ingen roll hur mycket de än strejkar. Dags att gå ur.

Anmäl kommentar

Postad av: Kaisa, 19:03, 4 april 2008  

Yes! Äntligen

Anmäl kommentar

Postad av: Karin, 18:59, 4 april 2008  

Äntligen vårdförbundet! Våra yrkesgrupper inom vårdförbundet måste uppvärderas. Det var inte möjligt att få till ett avtal med SKL som ger oss den uppvärdering som krävs av yrkena,Sjuksköterska Biomedicinsk analytiker, Barnmorska och Röntgensjuksköterska. Nu var det ända rätta strejk. Kanske man inser att man "saknar kossan när båset är tomt". Man undrar ibland om vi behövs och jag inser att det gör vi. När det kommer till tal om strejk får den inte vara samhällsfalig och inte drabba tredje man som är patienten. Där ser vi hur viktiga vi är, vem sköter våra arbetsuppgifter när vi är borta. Ingen! Vi behövs, vi har akademisk utbildning och högt ansvar. Tänk om vi drog ner på personal på min arbetsplats på strålningen i Växjö,vem ska administera strålbehandlingen dagligen till patienten? När vi blir cancersjuka vill vi ha ett snabbt omhändertagande med god vård och insatt behandling. För det krävs det tillräckligt med sjuksköterskor med kunskap. Personligen har jag 21000:- i lön, har 20 poängs utbildning i strålbehandling som jag jobbar med. Vet att det finns sjuksköterskor på mitt sjukhus, Centrallasarettet i Växjö som efter 30 år som sjuksköterskor tjänar kring 23000:-. Detta är helt sjukt. Tänk vad lågt man värdesätter all denna kunskap. Nu tycker jag bara det är synd att Kronoberg och Växjö inte valts ut till strejk för att visa för Landstinget Krinoberg att utan våra yrkesgrupper i arbete dagligan så stannar sjukvården upp.

Anmäl kommentar

Postad av: Sjuksköterska i UMEÅ, 18:27, 4 april 2008  

SKL´s taleskvinna fortsätter sprida vinklad statistik som en majoritet av sjuksköterskorna inte känner igen sig i. Nu hoppas jag på en massiv media bevakning på vår situation samt att alla som kan sprider den verkliga informationen om hur våra löner ser ut. ÄNTLIGEN strejk ÄNTLIGEN händer det något. 21 300 i lön efter 11 år som sjuksköterska med flera extra ansvarsområden på avdelning samt med 40 poäng extrakurser efter examen. Långt kvar tills medellön

Anmäl kommentar

Postad av: Skåne., 18:22, 4 april 2008  

Jag är besvkiken på vårdförbundets förbundsstyrelse. Har ni hört talas om varger som bär ulvakläder ? De kunde inte sälja SKL:s textrader till ombuden, nu vill de rädda sig själv. Tror de verkligen att vi är dumma i huvdet ? Målen för strejk har valts så att det inte kommer att bita. Det är bara ett spel för gallerierna..förbundsstyelsen är redan rökt.

Anmäl kommentar

Postad av: Tina ssk Västmanland, 18:11, 4 april 2008  

Det var på tiden att visa SKL att vi menar allvar. Skl tycker inte att facket har tagit sitt ansvar, men man kan vända på frågan och frågan och säga så här hade SKL tagit sitt ansvar så hade inte Vårdförbundet ta till konflikt. Som man bäddar får man ligga.

Anmäl kommentar

 

FLER NYHETER

 

Foto: Photos.comLäkare är drömyrket hos en partner, enligt en ny opinionsundersökning. ”Smickrande”, tycker en representant för Läkarförbundet.

 
 

NYHETER

 

NYHETER

 

Foto: Photos.comLäkare är det vanligaste yrket bland män som vill vänsterprassla. Åtminstone enligt en högst ovetenskaplig topplista från USA.

 
 

NYHETER

 

JUST NU PÅ DAGENS MEDICIN

FERIESERVICE

Uthyres: Gorges du Verdon: Anderledes ferie i dueslag (Frankrike)
Pris: 3000 DKK pr uge |                       Registrerat: 2010-03-13
 

Jobb

Två specialistläkare/ överläkare (LUS)
Skånes universitetssjukhus, Hematologiska kliniken  
Två tjänster forskningsläkare
Akademiska sjukhuset Center of Excellence Inflammation 
Opererande gynekolog, överläkare/ specialistläkare
Kvinnokliniken, Mora lasarett 
Allmänläkare
Munkfors och Ekshärads vårdcentraler 

AT-tjänster

Välkommen till Landstinget Västernorrland
Sundsvall- Härnösand, Sollefteå sjukhus, Örnsköldsviks sjukhus, Primärvården Västernorrland 
Sök AT i Norrbotten
Kiruna, Gällivare, Kalix, Sunderbyn, Piteå 
Vi söker 25 AT-läkare med tillträde hösten 2010
21 månader • Avesta 3 block • Falun 10 block • Ludvika 4 block • Mora 8 block 

Jobb för sjuksköterskor

Sjuksköterska
Mälarsjukhuset, Medicinkliniken, Medicinmottagningen  
Vårdenhetschef
Anestesikliniken, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Kullbergska sjukhuset i Katrineholm  
Sjuksköterska
Ersta Sjukhus, Anestesikliniken Postop/IVA 
Avdelningschef
Universitetssjukhuset Örebro, Öron- , näs- och halskliniken 
Vårdutvecklare två tjänster
Sjukhuset i Varberg 
Entusiastisk verksamhets-  utvecklare
Oskarshamns sjukhus 
Vi söker er som vill leda Sveriges första barnhospice
Ersta Diakoni, Nacka  
Två röntgensjuksköterskor
Röntgenkliniken, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Gotlands kommun 
Sjuksköterskor
Oskarshamns sjukhus, diagnostik Radiologi 
Längtar du efter något nytt?
Nurse Partner 
Diagnos- sjuksköterska
Neurologiskt Handikappades Riksförbund 
Laboratoriechef
Landstinget i Östergötland, GMP- laboratoriet (Good Manufacturing Practice) 
Vi söker sjuksköterskor som vill leva ett rikare liv:-)
Dedicare 
Nu söker vi sjuksköterskor som vill dra väster ut:-)
Dedicare 
Sommarjobba på Gotland!
Gotlands kommun