Webbfråga

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Expert kräver ökade insatser mot multiresistenta bakterier

2009-09-17Läkemedelsindustrin har nästan inga nya antibiotika på gång mot de farligaste resistenta bakterierna. ”Det är värre än jag hade kunnat föreställa mig”, säger professor Otto Cars.

Varje år dör omkring 25 000 människor i EU efter att ha smittats av resistenta bakterier. Två tredjedelar av dödsfallen orsakas av multiresistenta gramnegativa bakterier, som ESBL. De tre spädbarn som avled efter att ha blivit sjuka på Centrallasarettet i Västerås i augusti var smittade med ESBL.

Enligt en ny rapport från det europeiska läkemedelsverket EMEA och den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC har läkemedelsindustrin nästan inga nya antibiotika på gång mot gramnegativa bakterier. Vid en sökning i kommersiella databaser har endast två preparat hittats. Båda är i en tidig utvecklingsfas och kanske inte ens kommer att nå marknaden.

– Det här är värre än jag hade kunnat föreställa mig. Det är oerhört bråttom att få fram preparat mot dessa multiresistenta gramnegativa bakterier. Redan i dag är behandlingsalternativen mycket begränsade, säger Otto Cars, professor i infektionssjukdomar och chef för det internationella nätverket React, i ett pressmeddelande.

För att lösa krisen anser han att EU:s medlemsländer måste ta ett större ansvar.

– Rapporten visar tydligt att den nuvarande marknadsmodellen har havererat när det gäller antibiotika. Trots att det finns en global brist på effektiva antibiotika, betalar det sig inte tillräckligt väl för industrin att ta fram nya preparat. Därför behöver den offentliga sektorn medverka i att ta fram ett nytt system, säger han i pressmeddelandet.

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Postad av: Namn, 23:16, 18 september 2009  

En möjlig ersättare till antibiotika kan vara olika typer av bakteriofager, vilket är en terapiform som med framgång använts under många år i östblocket mot bland annat stafylokocker.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 20:41, 18 september 2009  

Ja! Låt oss kasta pengar på problemet, så försvinner det!

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 18:04, 18 september 2009  

Ökad användning av sulfonamider får givetvis ses som en övergångslösning till dess att nya moderna antibiotika hinner tas fram. Även om sulfa har svåra biverkningar och stora problem med resistensutveckling kan idag halvt bortglömda sulfonamider kanske ändå visa sig vara räddningen i många fall.

Men som sagt, detta löser ju inte grundproblemet. Vad vi framförallt behöver är en rejäl hygienisk upprustning i Semmelweis anda. Förutom noggrann handdesinfektion och annan vårdhygien bör man även satsa på fler vårdplatser för att minska trängseln och ordentlig städning, något som jag anser vara eftersatt på många håll.
   Slutligen måste man från EU:s sida ta tag i problemet och finansiera utvecklingen av nya antibiotika. Men det är knappast troligt att en ny generation läkemedel skulle vara fria från resistensutveckling, och vi måste därför angripa problemets kärna med den oansvariga hantering av antibiotika som förekommer i många länder i dag.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 16:46, 18 september 2009  

Utveckla fler sulfonamider? Det låter ju smart som sjutten det! Är det inte nya strategier som behövs?

För dessa har vi ju dessutom problem med allvarliga biverkningar och flera olika resistensmekanismer. Bakterierna kan säkert lära sig att ta upp fri folsyra också om det behövs.

Anmäl kommentar

Postad av: En annan Medkand, 07:49, 18 september 2009  

Och som vanligt beläggs läkemedelsbolagen för att man inte utvecklar nya antibiotikasorter. Detta är så klart ett problem, men eftersom det är så otroligt samhällsviktigt att detta görs, och företagen inte anser sig ha råd med det, så är det inte mer än rätt att staten tar sig i kragen och går in med pengar. Den finns otroligt mycket skitforskning som pågår med forskningsanslag - varför inte satsa på det här istället?

Anmäl kommentar

Postad av: Medkand, 01:32, 18 september 2009  

Jo det är nog dags att sluta med överanvändningen av antibiotika, både bland människor och boskap. Det troliga är väl att priset på effektiv antibiotika i framtiden blir skyhögt. Äckligt dyra läkemedel förhindra överanvändning och säkerställer en vinst för läkemedelsbolagen trots korta kurer. Undrar bara hur många som måste dö i onödan tills vi kommer dit.

Anmäl kommentar

Postad av: Anna, 01:08, 18 september 2009  

Inte blir det bättre när kommunerna vräker ut avloppslam på våra åkrar.Det innehåller  hormoner, antibiotika o andra läkemedel, kadmium mm. Ett 60-tal ämnen finns i slammet, varav en handfull har gränsvärden.Sätt stopp för det!

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 19:40, 17 september 2009  

Det börjar bli dags att damma av de gamla sulfapreparaten och även forska fram nya läkemedel ur sulfonamidgruppen.

Anmäl kommentar

Postad av: Namni, 19:11, 17 september 2009  

Det är helt enkelt mer lönsamt att komma ut med den 15 me too drug för tillstånd som hypertoni där det redan finns hur många liknande mediciner som helst. Samma gäller alla möjliga andra sjukdomar, och då spelar det väl ingen roll om Astra är svensk, eller är svenska bolag driven av altruism och vill inte känna pengar....?

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 17:33, 17 september 2009  

Förmodligen är det ännu värre.

Och ingen finns det att skylla på, mer än "dom andra" = dom som missbrukar pc in aburdum.

Alla katastrofer har varit mer eller mindre oförutsägbara (utom ekonomin förstås), så det är klart - detta faktum - som artikeln beskriver - är en dödlig rysare.Och det är våra barn och barn-barn, som kommer att drabbas hårdast.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 16:53, 17 september 2009  

Ja, vi skulle aldrig sålt Astra.

Anmäl kommentar

Infektion

 

Jobb

Andel i privatläkarmottagning
Läkarhuset Kronan 
Sektionschef/ överläkare
Stockholms sjukhem 
Fem specialistläkare
Länssjukhuset i Kalmar 
Erfaren och dynamisk verksamhetschef
Carema Vårdcentral Hovshaga 
Röntgen- sjuksköterska
Unilabs kundtjänst radiologi Stockholm 
Överläkare
Movement Medical AB 

Jobb för sjuksköterskor

Biomedicinsk analytiker
Fysiologiska kliniken, Karlstad 
Biomedicinsk analytiker
Universitetssjukhuset Örebro, Fysiologiska kliniken  
Arbeta hos oss i sommar!
Landstinget i Kalmar 
Universitetslektor i biomedicinsk vetenskap, inriktning biomedicin
Karlstad Universitet 
Universitetsadjunkt i biomedicinsk vetenskap, inriktning biomedicin
Karlstad Universitet 
Klinisk Högskolelektor / Högskoleadjunkt
Röda korsets Högskola 
Sommarjobba på Gotland!
Gotlands kommun 
Specialist- sjuksköterska
Strålbehandlings avdelningen, Onkologiska kliniken