Webbfråga

Socialstyrelsen har presenterat sina nya riktlinjer för behandling av ångest och depression. Är det rätt att öka användningen av KBT?

Socialstyrelsen har presenterat sina nya riktlinjer för behandling av ångest och depression. Är det rätt att öka användningen av KBT?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Vaccinmotståndare i vården riskerar att bli omplacerade

2009-10-12Vårdpersonal som inte vill vaccinera sig mot svininfluensan kan tvingas att byta arbetsuppgifter.

När massvaccineringen mot den nya influensan, A(H1N1), inleds under den här veckan är sjukvårdsanställda en prioriterad grupp. Marks kommun söder om Borås har bestämt att personalen inom vården och omsorgen ska vaccineras.

Anställda som inte vill kan flyttas från sitt vanliga jobb.

– Då ska man ta ett samtal med sin närmaste chef. Finns det någon annanstans som jag kan jag jobba under tiden som influensan härjar? Vi tvingar inte någon att vaccinera sig mot sin vilja, men man ska diskutera det i syfte att planera arbetet så att man får så liten smittspridning som möjligt, säger David Lidin, medicinskt ansvarig sjuksköterska i kommunen, till Sveriges Radio Sjuhärad.

Foto: Photos.com

Foto: Photos.com

Som Dagens Medicins pappersutgåva rapporterade i mitten av september har arbetsgivare inom vården lagligt stöd för att omplacera eller stänga av anställda som inte vill vaccinera sig mot svininfluensan.

– Jag skulle bli förvånad om så skedde, men principiellt så har arbetsgivaren den rätten, sade Thorleif Joelson, handläggare på Arbetsmiljöverket, då.

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Postad av: KgerM, 10:41, 26 oktober 2009  

Svar till " mm " :
Du har rätt om att det handlar om "seasonal flu".Det ser man om man läser hela artikeln.

" ... suggesting that people vaccinated against seasonal flu are twice as likely to catch swine flu."
Min kommentar syftade på att vaccin är ingen garanti att man inte kan få en influenza efter en vaccinering.

*Var och en får göra det han/hon finner mest riktigt

Anmäl kommentar

Postad av: mm, 17:21, 25 oktober 2009  

KgerM: har du läst rapporten??? Den handlar ju inte om vaccin mot H1N1, som texten handlar om, utan om vaccin mot säsongsinfluensa.

Anmäl kommentar

Postad av: KgerM, 16:17, 23 oktober 2009  

"Vi tvingar inte någon att vaccinera sig mot sin vilja, men man ska diskutera det i syfte att planera arbetet så att man får så liten smittspridning som möjligt, säger David Lidin, medicinskt ansvarig sjuksköterska"

Fråga: har du läst rapporten 

(Kanada) Report suggests people who get vaccinated are more likely to catch H1N1


http://www.theglobeandmail.com/news/technology/science/study-prompts-provinces-to-rethink-flu-plan/article1303330/

Anmäl kommentar

Postad av: KgerM, 15:25, 23 oktober 2009  

Svar till Alexander:
Har läst dina kommentarer och jag undrar:
Du verkar vara så säker med dina svar angående vaccinet så frågan är :har du själv jobbat med/tillverkat nuvarande svinvaccin eller är det så att du har gjort lab_test på densamma.

Tror du att det har förekommit några placebokontrollerade studier som visar att influensa vaccin faktiskt fungerar?
(en randomiserad, har dubbel-blind, placebo-kontrollerad studie på effekten av vaccineringen)

svara gärna med Ja eller Nej på frågorna

Anmäl kommentar

Postad av: KgerM, 13:19, 23 oktober 2009  

En annan sida om vaccination:

http://www.vaclib.org/sites/debate/web1.html

finns det sanning i detta ?

Anmäl kommentar

Postad av: ----..--.-., 12:09, 23 oktober 2009  

namn 15/10 ; var snäll och skriv på svenska, alla kan inte tyska!!!

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 21:44, 15 oktober 2009  

Vaccination, med vaccin av Panderimix typ, av gravida och barn är FÖRBJUDET, ... i Tyskland, men i Sverige är det fritt fram, vi vet väl bäst. Barn och gravida skall inte skyddas.


Stellungnahme der Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft zur Schutzimpfung gegen die neue Influenza A (H1N1)1, Fachausschuss der Bundesärztekammer, Berlin, den 10.09.2009, (Tyska Läkarförbundets läkemedelskommission):

"Allerdings fehlen öffentlich zugängliche Daten für bestimmte Personengruppen wie Kinder und Schwangere, sodass eine Sicherheitsbewertung für diese Gruppen nicht möglich ist.
Aus Sicht der AkdÄ sollte den Gruppen, für die keine ausreichenden Daten zur Sicherheit vorliegen, ein nicht-adjuvanzierter Impfstoff angeboten werden."

Mitteilung der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut, 12. Oktober 2009, (Tysklands "Smittskyddsmyndighet"):

Die STIKO ist sich der komplexen Problematik der Impfung in der Schwangerschaft bewusst, daher sollten Schwangere bis zum Vorliegen weiterer Daten mit einem nicht-adjuvantierten
Spalt impfstoff geimpft werden.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 15:13, 15 oktober 2009  

Att det inte blir större rubriker av hotet med tvångsvaccinering eller bli av med jobbet, nåväl omplacering, är egendomligt. Vad säger tex facket?

Om vi nu inte vaccinerar hela befolkningen och om vi nu inte får massdöd i Sverige, kommer ansvar utkrävas på de personer som piskat upp stämningen och kört med skrämselpropaganda?

Anmäl kommentar

Postad av: Alexander, 14:44, 15 oktober 2009  

Svar till Namn, 08:28, 14 oktober:

Okej, så du menar att långsiktig exponering av kvicksilver inte är kronisk förgiftning? Det är väl klart att det är förgiftning om du utsätts för ett giftigt ämne, oavsett mängd och tidsperiod.
Ja, det är klart att det är skillnad på om du äter eller injicerar kvicksilver. Men du borde också veta att det finns många olika former av kvicksilver. Jag lovar att du heller inte har någon aning om de referenserna till två laxar jämförs med den mängden som tas upp genom tarmen till blodet eller om det är den absoluta mängden som man äter. Jag bryr mig inte om de argumenten för de säger mig inte särskilt mycket.
Den formen av kvicksilver som injiceras med vaccinet har en halveringstid i kroppen på bara några dagar, vilket är väldigt kort i "kvicksilversammanhang" och bör inte jämföras med långtidsexponering av kvicksilver.

Vad du fått 1/1000 GBS ifrån har jag INGEN aning, har hört den siffran förut och det är ju bara absurt! Risken att få GBS av vaccinet uppskattas till 1/1000000. Och risken att dö om man får det är ca 2-3%. Ungefär 80% tillfrisknar helt utan några större kvarstående men. Om du visste lite om GBS skulle du veta att det är en autoimmun sjukdom där egna antikroppar utvecklade mot ett antigen korsreagerar på kroppsegna proteiner. Dvs det är ett syndom som oftast sker i samband med en infektion. Influensan själv kan alltså inducera GBS. Risken att få GBS är faktiskt större om man inte vaccinerar sig och riskerar att bli infekterad av influensan och på den vägen få GBS än att faktiskt vaccinera sig och få det.

Angående dina följdfrågor hänvisar jag dig till att läsa en grundläggande bok i immunologi.

Anmäl kommentar

Postad av: SSK, 20:09, 14 oktober 2009  

Är i sluttampen av arbetslivet som DSK. Jag valde trots stor tvekan att vaccinera mig. Arbetar i Lunds kommun. Blev vaccinerad igår och tydligen i grevens tid. Idag fick de som är över 50 år gå hem igen ovaccinerade. Vi var många som blev vaccinerade, men nu var tydligen vaccinet på upphällningen. kanske är det en för stor apparat att köra, men om jag efter all tvekan ändå gått för att bli vaccinerad, och fått gå hem med oförrättat ärende hade jag nog haft mycket svårt att mobilisera både tid och engagemang igen för att ånyo gå dit om jag åter blivit kallad. Alla fick ju skriva upp sig innan så att man skulle kunna beställa tillräcklig mängd vaccin. verkar märkligt att det inte räckte då.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 09:35, 14 oktober 2009  

det finns ingen evidens över huvud taget som talar för att massvaksinera.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 08:28, 14 oktober 2009  

Kvicksilverförgiftning är inget någon någonsin har pratat om.
Däremot diskuterar man de långsiktiga verkningarna på... ja hela kroppen, ffa nervsystemet. Jämför amalgam - ingen pratade någonsin om kvicksilverförgiftning utan långsiktig hälsodegeneration.
De argument som ges att det är som två riktigt snuskiga laxar och liknande håller inte, för det är en väldigt stor skillnad mellan att äta något och få det direkt injicerat, helt opasserat barriärerna.
Tack och lov fungerar denna milda influensa på ett sätt som inga andra virus gör, och till och med inväntar att vaccinet ska levereras istället för att bryta ut fullt.
Än bättre styr om diskussionen till - behövs verkligen detta vaccin? Är 1/1000 gullian barre värt det (när jag jobbade på sjukhem behandlade vi dessa, och jag säger klart NEJ - aldrig någonsin i världen värt det)? Finns det ett belagt samband mellan antikropp och immunitet? Leder vaccin till antikropp? Leder vaccin till immunitet? Finns någon dubbelblind randomiserad studie som stödjer detta?

Anmäl kommentar

Postad av: Alexander, 20:23, 13 oktober 2009  

Lars:

Jag tror snarare att det är så att tyskarna tillverkat ett dyrare singeldosvaccin för sina soldater. Där behövs inte Thiomersal. Thiomersal verkar som bakteriostatika, så att det inte ska kunna växa bakterier i vaccinet. I dom billigare flerdosvaccinerna är Thiomersal det mest effektiva antiseptiska och -fungala preparatet. Det verkar som sagt så att man inte ska kunna få sepsis av injektionen.

Och som sagt, WHO har konkluderat att de doser av kvicksilver man får i sig med vaccinet INTE visar några tecken på att inducera kvicksilverförgiftning. Däremot så fasar man inom EU ut Thiomersal som en försiktighetsåtgärd, över en längre tidsperiod. Så lobbyism? Nja.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 19:15, 13 oktober 2009  

kanske är korruption, nej, förlåt, det heter lobbyisme, svaret till lars fråga?

Anmäl kommentar

Postad av: Lars, 18:31, 13 oktober 2009  

Kan man konstatera om det är sant att tyska soldater får vaccinering utan quicksilver (thiomersal)? Det finns en rubrik idag på  Agence France-Presse som säger precis detta. 

http://de.news.yahoo.com/2/20091012/tts-soldaten-bekommen-angeblich-besonder-c1b2fc3.html

"Soldaten bekommen angeblich besondere Schweinegrippe-Impfung"Die Bundeswehr hat einem Zeitungsbericht zufolge für ihre 250.000 Soldaten einen eigenen Impfstoff gegen die Schweinegrippe bestellt. Anders als das Serum, das der Zivilbevölkerung als Schutz gegen die Infektionskrankheit geimpft werden solle, enthalte der verträglichere Impfstoff für die Soldaten weder umstrittene Zusatzstoffe noch quecksilberhaltige Konservierungsmittel, berichtet das Bielefelder "Westfalen-Blatt" unter Berufung auf Bundeswehrkreise. Es handele sich um das Serum Celvapan des Pharma-Herstellers Baxter.


Så varför betalar Sverige för ett vaccine med quicksilver,  om det inte faktisk behovs?

Anmäl kommentar

Postad av: Alexander, 12:51, 13 oktober 2009  

Ulrika:

Nåväl, man ska passa sig för att säga alltid. Det finns ju alltid(!?) undantag. I fallet 1976 så berodde det ju på att armén lyckades hålla kvar smittan till förläggningen. Men hade dom inte lyckats med det och smittan spridits i USA så hade konsekvenserna varit digra för samhället om inga hade varit vaccinerade.

Såvitt jag hört så är den nya influensan lindrig för den i övrigt friska befolkningen, precis som den vanliga vinterinfluensan. Risken för allvarligare komplikationer hos t.ex. äldre och andra försvagade pga kronisk sjukdom består likväl? Som jag fattat det har ju pressen beskrivit den "lindig" utifrån de första rapporterna om att den kunde vara lika allvarlig som den Spanska sjukan.

Och ja, risken finns ju alltid att man missar vilket vaccin som behövs. Men det är ju inte syftet. I detta fall vet vi ju dock att den nya influensan faktiskt kommer, så jag förstår inte riktigt problemet. Risken för att vaccinet inte kommer verka är ju ytterst liten.

Patentet togs såvitt jag vet för andra antigen. Men så har man bytt ut antigenen i vaccinet. Detta gör att vaccinet i övrigt är beprövat och godkänt. Sen är det väl staten som gått in och beviljat tillverkarna ansvarsfrihet då man vet att vaccinet behövs och att ingen tillverkare nånsin skulle kunna klara av den ekonomiska belastningen av ansvaret för biverkningar? Hur liten risken än är finns den alltid där. Bättre att vaccinera befolkningen och låta staten ta ansvaret än inget vaccin alls säger jag. Riskbedömingen att få biverkningar av influensavaccinet ligger på 1/1000000 vad jag vet.

BBBBBB:

Du har fel.

http://www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/questions/en/index.html

Anmäl kommentar

Postad av: BBBBBB, 10:27, 13 oktober 2009  

Det är väl ett tecken på sunt förnuft att man inte vill spruta i sig kvicksilver? (Som inte är säkert i någon mängd enl WHO)

Anmäl kommentar

Postad av: Ulrika , 22:24, 12 oktober 2009  

Alexander han säger:
"Sjukvård och död besparas alltid genom influensavaccin. Influensan och dess komplikationer är faktiskt en av våra vanligaste dödsorsaker."

Det där stämmer väl någotsånär med den vanliga vinterinfluensan men inte med denna "svininfluensa" som är lindrigare!

Kategoriskt kan du inte sen säga alltid som du gör! Där finns historiska exempel bl a 1976 i USA som visade annat!

Där finns ockå historiska exempel där man helt missat vilket sorts vaccin som behövdes och då blev skyddseffekten ju noll (möjligen gav placebo effekt?)

Här ligger man nog rätt med vaccinet även om nu patentet togs månader innan influensautbrottet - av vad som sägs?
Det som ändå bekymrar mig är att tillverkarna inte tar det fulla ansvaret för ev. biverkningar! Varför, Alexander?

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 16:42, 12 oktober 2009  

Tittar på bilden i artikeln. Vaccinet ges i höger överarm djupt subcutant. Ej i vänster som i bilden då man kan förväxla smärtan efteråt med hjärtbesvär. Ej heller av folk med nagellack och ringar. Nu klyver vi hår.

Anmäl kommentar

Postad av: ssk, 14:48, 12 oktober 2009  

Hm,I förkylningstider är det många i vården som blir sjuka men det är inte ovanligt att arbetsgivaren indirekt uppmanar oss att arbeta om Vi kan "stå på benen" annars går inte verksamheten runt.Att stress besparingar,minibemnning överbeläggningar med mera hotar såväl personalens hälsa som patientsäkerheten är däremot legitimt så snacka om att vända kappan efter vinden.Sjuk kan man bli av många andra orsaker också men det bryr man sej inte om.

Anmäl kommentar

Postad av: femman, 14:34, 12 oktober 2009  

Jag tycker man inte ska överdriva riskerna med guillain barre syndrom. Det är dock en sak som sjukvårdspersonal pratar mycket om. Om info stämmer drabbas högst 1 på 1000. Betyder att det kanske inte blir fler än 4-6 personer på ett medelstort sjukhus. För övrigt kan kanske en omplacering några månader vara något positivt. Kanske blir det ett sätt att vidga sina vyer och upptäcka något nytt.

Anmäl kommentar

Postad av: Alexander, 14:21, 12 oktober 2009  

Svar till Realist:

Såvitt jag vet, utav den utbildning jag har än så länge, så är influensavaccinet ett dött vaccin. Dessa ger i regel mindre skydd än attenuerade vaccin men det finns istället ingen risk att bli infekterad av viruset genom vaccineringen. Därför ger man två stycken injektioner för att "boosta" immuniseringen. Vaccineringen ger ju (hos de flesta) skydd såvida antigen på viruset inte muterar mellan framtagningen av vaccinet och början av influensasäsongen.

Sjukvård och död besparas alltid genom influensavaccin. Influensan och dess komplikationer är faktiskt en av våra vanligaste dödsorsaker. För att inte tala om den ekonomiska besparingen då man slipper inläggningar på sjukhus.

Symptomen dyker vanligtvis inte upp förrän ca. 2 dagar efter smittillfället, under denna tiden smittar man visserligen inte lika mycket som efter symptomen bryter ut. Men risken finns där likväl. Det är ju bara delsyftet med att vaccinera vårdpersonal, ett annat viktigt är ju att se till att hålla sjukhuset bemannade så att inte halva personalen ligger hemma i influensan.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 13:23, 12 oktober 2009  

vaccinet har ej genomgått ett vanligt testförfarande (18-24 månader) utan endast ett snabbförfarande (4 månader). man använder en högre koncentration av adjuvanser än vanligt. hysterin är stor, politiker ser sig tvungna att göra ngt heroisk insats. alla har blivit mer eller mindre upphetsade av hysterin. men ingen tänker efter. hur många har blivit smittade? hur många av de smittade har blivit allvarlig sjuk? slår inte förkylningar ut H1N1? ger inte vanlig influensavaccinering ett visst skydd? varför köper man inte, som det tyska militäret, ett vaccin utan adjuvanser? det ska bli roligt när vårdpersonalen själv är orsaken till överbeläggning pga t ex guillain barre syndrom eller liknande trevligheter! ha det så kul.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 13:07, 12 oktober 2009  

man undrar ju stilla vad som händer om samtliga anställda av principskäl väljer att vägra vaccination. Går det då att omplacera alla till patientbefriat arbete?? Vem ska då svara för vården?

Anmäl kommentar

Postad av: Realist, 12:59, 12 oktober 2009  

Vilka bevis finns för att vaccineringen ger skydd? Hur mycket sjukvård och död besparas?Är det bevisat att man kan bära på viruset och smitta andra utan att själv bli sjuk? Om inte, så är det väldigt lätt att sjukskriva sig om man börjar få influensasymtom. Då smittar man ingen annan.
Om detta är ok, varför tillåts då vårdpersonal röka på arbetstid? Snacka om sila mygg och svälja kameler...

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 12:37, 12 oktober 2009  

Har man valt att arbeta inom vården och saknar kontraindikationer får man acceptera att vaccinera sig mot influensan för att undvika att smitta patienter. För övrigt är det mycket intressant att se hur även vårdpersonal, som sannerligen borde veta bättre, har påverkats av alla hysteriska rykten om mer eller mindre osannolika biverkningar och faror. Skärpning!

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 12:37, 12 oktober 2009  

skrämmande. metoden påminner om 3:e riket.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 11:15, 12 oktober 2009  

Om nu Medicinsk Ansvarig Sjuksköterska har beslutat om detta måste man följa detta. Det är ju den medicinskt ansvariga som har beslutat. Finner man sig inte i detta får man bli avstängd eller omplacerad. Det är för patienternas skull.

Anmäl kommentar

Infektion

 

Jobb

Överläkare i urologi
Urologiska kliniken, Universitetssjukhuset i Örebro 
Två specialistläkare/ överläkare (LUS)
Skånes universitetssjukhus, Hematologiska kliniken  
Två tjänster forskningsläkare
Akademiska sjukhuset Center of Excellence Inflammation 
2 st överläkare i kirurgi
Kirurgkliniken, Mora lasarett 

Jobb för sjuksköterskor

Sykepleiere og jordmødre til Norge!
Manpower Professional Medical, Norge 
Sjuksköterska
Mälarsjukhuset, Medicinkliniken, Medicinmottagningen  
Vårdenhetschef
Anestesikliniken, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Kullbergska sjukhuset i Katrineholm  
Sjuksköterska
Ersta Sjukhus, Anestesikliniken Postop/IVA 
Avdelningschef
Universitetssjukhuset Örebro, Öron- , näs- och halskliniken 
Vårdutvecklare två tjänster
Sjukhuset i Varberg 
Entusiastisk verksamhets-  utvecklare
Oskarshamns sjukhus 
Vi söker er som vill leda Sveriges första barnhospice
Ersta Diakoni, Nacka  
Två röntgensjuksköterskor
Röntgenkliniken, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Gotlands kommun 
Sjuksköterskor
Oskarshamns sjukhus, diagnostik Radiologi 
Längtar du efter något nytt?
Nurse Partner 
Diagnos- sjuksköterska
Neurologiskt Handikappades Riksförbund 
Vi söker sjuksköterskor som vill leva ett rikare liv:-)
Dedicare 
Nu söker vi sjuksköterskor som vill dra väster ut:-)
Dedicare 
Sommarjobba på Gotland!
Gotlands kommun