Fet mjölk gav inte feta barn
2009-10-28Barn som dagligen drack standardmjölk hade lägre BMI än jämnåriga som sällan drack mjölk alls.
Rönen presenteras i en ny avhandling från Sahlgrenska akademin i Göteborg. Dietisten Susanne Eriksson har undersökt bentäthet, näringsintag och kroppssammansättning hos 120 friska åttaåringar.
Ett av fynden var att de barn som ofta drack mjölk med 3 procents fett, standardmjölk, var mindre överviktiga.
Susanne Eriksson kallar i ett pressmeddelande iakttagelsen för intressant.
– Men vi vet faktiskt inte vad det beror på. Det kan vara så att barn som dricker standardmjölk också tenderar att äta andra saker som påverkar deras vikt. En annan möjlig förklaring kan vara att barn som inte dricker standardmjölk kanske dricker mer läsk i stället, säger hon.
Foto: Photos.com
Det gick inte att se något samband mellan drickande av lätt- och mellanmjölk och lägre BMI.
Avhandlingen visar också bland annat att drygt sex av tio barn hade låga nivåer av D-vitamin i blodet.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Vilken grisbonde som helst vet att ger man grisarna kolhydratrik mat så får man ett fetare griskött. Vill man ha magert kött ger man dem fetare och mer proteinrik kost.
Anmäl kommentar
Hei, minner om at "en kalori er en kalori" bare er én av termodynamikkens lover.
http://www.nutritionj.com/content/3/1/9
Spoiler: sammensetningen av det du spiser har en forklaring.
Anmäl kommentar
Om man ska dra slutsatser om orsakssamband när man finner en skillnad mellan grupper, då måste man veta att alla andra faktorer som kan påverka denna skillnad är "neutraliserade". Dvs för att säga något om orsaken till att barnen som drack standardmjölk hade lägre BMI, så måste t ex man veta att båda grupperna motionerade lika mycket, att de drack läsk lika mycket - eller ta statistisk hänsyn till det när man jämför resultaten. Därför är kommentaren om "kanske dricker mer läsk" verkligen inte fel! Det kan bli hur tokigt som helst om man snabbt drar slutsatser om orsakssamband. Vem vill påstå att storkar har med nyfödda barn att göra, utifrån ett autentiskt material där man visar att ju fler storkar i området, desto fler födda barn?
Anmäl kommentar
Det finns nåt gränslöst komiskt - och tragiskt - med att folk viftar undan denna studie med att det bara är en observationsstudie och inget bevis. Inte för att de inte har rätt i det, för det har dom - utan för det faktum att hela dogmen om att (särskilt mättat) fett är farligt bygger på undermåliga halvsekelgamla observationsstudier...
Trots ihärdiga uppmaningar finns ingen som kan visa på en enda interventionsstudie som visar att fett och dietärt kolesterol förkortar folks liv.
Att detta ändå genom åren blivit en dogm är tragiskt mycket mer än komiskt. Att svensk sjukvård på organisationsbasis och akademisk individbasis inte känner till detta - eller ignonerar det - är inte bara tragiskt utan en magnifik skandal
Anmäl kommentar
Trakigt att undermaliga epidemiologiska studier far sa stort mediautrymme. Om p-vardet ar 0.05 sa kommer var tjugonde korrelation man tittar efter vara positiv, eller "signifikant", helt beroende pa slumpen. Ett annat tragiskt faktum ar ju amning som man av ideologiska skal testat mot hundratals utfall och saledes funnit att det skyddar mot allt mellan cancer och datorspelsberoende. Var det Inte nagon som havdade att nar Yankees vinner pa bortaplan stiger borsen i new York.
Anmäl kommentar
Hej alla kritiker
Det är ni som är dåligt pålästa eller läser fel litteratur.
Dessutom finns inget kausalsamband visat i den här studien, precis som i andra liknande epidemiologisa sådana. Att det finns ett statiskt samband visar inte på någon kausalitet, det är ju väldigt elementärt.
Anmäl kommentar
-"Vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet"
Jag vet hur man botar cancer, är dock inte läkare, men elektriker, så tyvärr--
Anmäl kommentar
Pens leg.läk, 17:37,
Tror du på det du skriver så borde du kunna söka kaptensanställning på prof. Rössners hallonbåtar. En av hans berömda "one-liners" är ju "att det går lika bra att banta med hallonbåtar" (det var väl något sånt?)
Anmäl kommentar
"En annan möjlig förklaring kan vara att barn som inte dricker standardmjölk kanske dricker mer läsk i stället, säger hon."
Forskning på hög nivå märker jag.
När man inte får de resultat man vill ha fantiserar man ihop anledningar till det.
Kausalitet och korrelation är döda begrepp när man låter kreativiteten flöda fritt.
Anmäl kommentar
Kan det helt enkelt inte vara så att föräldrar till överviktiga barn är mindre benägna att köpa standardmjölk? Personer med övervikt köper sannolikt mer "lätt"-produkter. Bevisar det att "lätt"-produkter orsakar övervikt? Svaret på frågan är så klart NEJ! Det föreligger korrelation, det återstår att visa kausalitet. Sannolikt köper personer med övervikt "lätt"-produkter i ett försök att gå ner i vikt. Om "lätt"-produkterna hjälper eller stjälper krävs det betydligt bättre studier än ovan redovisade för att kunna uttala sig om.
Anmäl kommentar
Vilken typ av kalorier man äter spelar extremt stor roll, kolhydrater höjer blodsockret vilket frigör insulin, ett högt insulinvärde gör att många fler kalorier lagras snarare än bränns jämfört med om man har lågt insulin. Dessutom har kolhydrater (särskilt snabba sådana) noll i näringsvärde, de ger bara tom energi, vilket leder till att man väldigt snabbt blir hungrig igen och risken för överätande ökar. Satsar man på näringsrik mat, naturligt fett och protein, finns det ingen risk för överätande, då håller sig kroppen mätt och nöjd på lagom med mat.
Anmäl kommentar
Även tid borde finnas till stavningskontroll...
Anmäl kommentar
Pens. leg.läkare kanske borde läsa på lite, det borde ju finnas tid för det nu.
Anmäl kommentar
Namn 14:01
Du blandar bott korten och far med osanning.
För mycket mat, för stort kaloriintag ger fetma, särkilt kombinerat med för lite fysisk aktivitet.
!Vilken sorts kalorier" man äter spelar ingen roll.
Anmäl kommentar
Mättat mejerifett är inte farligt under förutsättning att det kommer från naturliga källor. Det ger smalare och friskare barn. Det är gammal farmorskunskap och belagt i studier bl a från Göteborg. Lågkolhydratkost med rikliga mängder naturliga fetter är hälsan själv. Problemet är dock att det bara låter bevisas i praktiken, men är oandvändbar kunskap för "experterna" eftersom det inte låter sig bevisas i teorin.
De låga D-vitaminerna hos barnen är också följden av "experters" och statliga myndigheters teoretiska kampanjer. Detta har jag belagt för ett bra tag sedan:
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/date/20090504
Anmäl kommentar
Frågan man då kan ställa sig är hur mycket ohälsa dom "tokiga" fettvarningarna har kostat och fortfarande kostar vårt samhälle.
Vad är bra med nyckelhålet?
Anmäl kommentar
Hehe...
Vilken observationsstudie som helst kan ge oss glädjen att driva med Rössner och proffessorsgänget.
Samtidigt återstår det gravallvarliga skandalösa faktumet att ingen - hur vetenskapligt välmeriterade de än anses vara -kan presentera ett enda bevis för att mättat fett förkortar livet.
Den medicinska vetenskapens bias-proppfulla självbedrägeri måste avlivas!
Skicka professorerna i pension och erkänn att kejsaren är naken!
Anmäl kommentar
Det måste vara något metodfel med denna studie eller också kan forskarna inte avläsa resultaten riktigt. Alla experter är ju överens om att fetma orsakas av fet mat, speciellt mat med mättat fett, och för lite motion. ÖL Rössner på KS har ju på ett mycket förtjänstfullt sätt lyckats bevisa detta och lagt fram det på ett lättfattligt, roligt och underfundigt sätt för svenska folket. Resultaten av denna studie måste helt enkelt bero på att barn som drack fet mjölk motionerade ofantligt mycket mer än barn som drack lätt- eller mellanmjölk, annars blir det fel i kaloribalansen. Samtidigt måste man vara beredd på att dessa barn har hög risk för att få diabetes och hjärt-kärlsjukdom i vuxen ålder, med tanke på allt mättat fett som kommer att avlagras i blodkärlen.
Anmäl kommentar