Kaffebälgande kopplas till minskad risk för diabetes
2009-12-15Personer som dricker mycket kaffe eller te har sänkt risk att drabbas av typ 2-diabetes, enligt en stor metaanalys. Koffeinfritt kaffe tycks ge det bästa skyddet.
Läs abstract:
Det är ett internationellt forskarlag, lett av Rachel Huxley vid universitetet i Sydney, Australien, som har gått igenom en mängd prospektiva, framåtblickande, studier om kaffe- och tedrickande och diabetes. Totalt ingick över 500 000 personer, varav fler än 21 000 typ 2-diabetiker.
Ju mer kaffe studiedeltagarna drack, desto mindre var risken för att de skulle få diabetes. Varje ytterligare kopp minskade risken med 5 till 10 procent.
Personer som drack tre till fyra koppar kaffe om dagen hade omkring 25 procent lägre risk att insjukna i diabetes än de som inte drack kaffe alls eller mindre än två koppar. Sex koppar gav en 40-procentig minskning av risken. Till Dagens Nyheter säger Rachel Huxley att så mycket kaffe kan vara skadligt på andra sätt, och forskarna tror därför att tre-fyra koppar dagligen är lagom.
Foto: Photos.com
Tedrickande hade också en skyddseffekt mot diabetes. De som drack tre-fyra koppar te hade en femtedel lägre risk jämfört med personer som inte drack te alls.
Tre till fyra koppar koffeinfritt kaffe per dag sänkt risken med en tredjedel, jämfört med att inte dricka något sådant kaffe. Skyddseffekten tycks alltså inte ligga i koffeinet, utan i andra kemiska beståndsdelar i dryckerna.
Forskarna anser att den förmodade skyddseffekten nu bör undersökas i randomiserade studier.


Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Å andra sidan slinker det väl ofta ner en kaka till kaffet...?
Anmäl kommentar
Instämmer helt med ABC och ser ju att detta är ännu ett sätt för forskarna att få mer pengar för att bedriva ytterligare tester på deras teori.
Anmäl kommentar
Kaffe och te ger mättnadskänsla och drickande "tar tid" från småätandet man annars skulle ägnat sig åt? Orsak och verkan verkar oklar ändå drar man direkt slutsatser. Måste vara omöjligt att rensa från alla livsstilseffekter.
Anmäl kommentar