Nya kostråd om fullkorn
2009-12-21Fullkorn är inte bara bra i bröd. Det menar Livsmedelsverket som nu ändrar i sina kostråd.
”Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, gryn, pasta och ris.” Så lyder Livsmedelsverkets ändrade kostråd. Tidigare har myndigheten bara rekommenderat fullkorn i bröd.
Foto: Photos.com
– Vi ändrar rådet eftersom allt mer forskning visar på fullkornets positiva effekter på hälsan. I dag finns det också betydligt fler fullkornsprodukter, vid sidan av bröd, att välja bland än för bara några år sedan. Fullkornspasta och fullkornsbulgur är bara några exempel, säger Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.
I pressmeddelandet skriver Livsmedelsverket vidare att ett tiotal instanser lämnat synpunkter på den nya texten. De flesta var positiva.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Medelhavsdieten är den diet som sannolikt har bäst evidens för att vara hälsosam.
Gör man en sökning över vetenskapliga studier på pubmed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ finner man att "mediterranian diet" ger 1811 träffar och av dessa är 412 studier sk reviewartiklar. Dessutom har flera av dessa studier ett mycket stort n-tal och täcker in ett stort antal år.
I medelhavsdieten ingår fullkorn som en mindre del, tillsammans med fisk, olivolja, frukt, grönsaker, måttliga mängder med rött vin, lamm och nötter etc.
Det finns väl ingen anledning att betvivla att fullkorn är nyttigt.
Anmäl kommentar
Det finns många fördelar med fullkorn, fiberinnehållet är bara en av dessa. Större mängd av mineraler och vissa vitaminer, däribland folsyra, är andra. Likaså ger produkter med fullkorn lägre blodsockersvar, och därmed insulinnivåer, jämfört med motsvarande produkter gjorda på raffinerade råvaror.
Varför skulle inte Livsmedelsverket rekommendera dessa produkter? Och varför vill tydligen många inom läkarskrået förneka de fördelar som finns med fullkorn? Man bara undrar.
Anmäl kommentar
Någon som såg vetenskapsradions program om den snälla homo sapiens, där det spekulerades i varför de tidigaste förfädernaalltid bosatte sig vid havsvikar? En tanke var att skaldjur som flöt i land var lätt åtkomlig och bra föda, inte minst för de växande hjärnorna. Kanske något att tänka på när vi funderar över vad människor "är gjorda för att äta"?
Månne är det varken LCHF eller massor av kolhydrater, utan skaldjur från havet?
Ska vi bilda ett nytt sällskap? Någon som vill bli "skaldjurskoktorn?"
Anmäl kommentar
Om jag minns rätt så finns det inget samband mellan minskad frekvens av coloncancer och fullkorn? Har jag fel eller är Livsmedelsverket ute och cyklar som de brukar. Tänk att de alltid tjatar om sitt mantra som inte ens är vetenskapligt bevisat.
Anmäl kommentar
Leg.läk. har förstås helt rätt. "Fullkorn är inte bara bra i bröd" måste ju vara felskrivet. Det innebär ju att det också finns nackdelar med fullkorn i bröd, inser inte journalisten det???
Anmäl kommentar
Referenser tack, Fiberfri! Och hur är det med coloncancer och fibrer etc.?
Anmäl kommentar
På sjuttonhundratalet hade vi "Lilla istiden" enligt geologerna. Då var det ett par grader kallare än nu. Då var man tvungen att blanda bark (=fibrer) i brödet på grund av all missväxt på grund av det kalla vädret.
Nu blandar vi bark i brödet enligt SLVs direktiv. Vi blandar bark i pastan och vi blandar bark i filmjölken.
Vi måste vara mycket fattigare nu än på 1700-talet.
Och fiber ger bara skavsår på tarmslemhinnan, det är därför som fibrer ger lös avföring, vårt skydd mot skavsåren är att kapsla in fibrerna i rikligt med slem. Och fibrer ger en ökad risk för coloncancer. Ruggigt sa Bill, Ruggigt sa Bull
Anmäl kommentar
"Fullkorn är inte bara bra i bröd" är väl något annat än "Fullkorn är bra inte bara i bröd"? ;-)
Anmäl kommentar