Webbfråga

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?

Lars Ohly (v) pekas ut som tänkbar socialminister i en ny rödgrön regering. Skulle han göra ett bättre jobb än Göran Hägglund (kd)?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Hög chef på Akademiska förlöjligade petad kollega

2010-01-07Björn Ragnarsson, biträdande sjukhusdirektör på Akademiska sjukhuset i Uppsala, kritiseras efter att ha kallat en chefskollega för ”jöns” och ”lam anka”.

Kjell Jönsson har nyligen petats från uppdraget som sjukhuschef för Lasarettet i Enköping. Innan han slutade deltog han i en mejlkonversation där flera chefer diskuterade akutverksamheten och ambulansverksamheten på orten.

Nu publicerar Sveriges Radio Uppland mejl som visar hur Kjell Jönsson hånades av Akademiska sjukhusets biträdande sjukhusdirektör Björn Ragnarsson.

”Ja Hr Jönsson är ju bara en lam anka som ingen bryr sig om längre så på det nya året fortsätter vi i Pers anda och ser till att det blir så bra som möjligt för befolkningen mendans jöns matar duvor vid Genevesjön”, skrev han i ett meddelande som gick både till en annan chef och till Kjell Jönsson själv.

– Det där var ord som föll väldigt olyckligt, vilket jag insåg. Det här är inget som jag kan skicka iväg, tänkte jag, eftersom det inte alls uttrycker min åsikt egentligen. Orden föll så och så skulle det raderas bort, men nu gick det iväg. Det beklagar jag verkligen, säger Björn Ragnarsson till Sveriges Radio Uppland.

Björn Ragnarsson.

Björn Ragnarsson.

Kjell Jönsson är besviken över innehållet i mejlet.

– Först blev jag väl arg. Sedan blev jag lite ledsen över att en person i en sådan uppsatt nivå kan välja att håna, nedgöra och förlöjliga en före detta kollega, säger han till lokalradion.

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Postad av: Dr Lågtempare, 18:20, 3 mars 2010  

Man kan väl inte ha en chef för samhällskritisk verksamhet som är så inkompetent att han inte kan skilja på "radera" och "skicka" -knappen?

Anmäl kommentar

Postad av: Eva L, 17:48, 22 januari 2010  

Även om det kanske inte har någon betydelse och är för sent kan jag inte låta bli att också uttrycka hur illa bemött jag som avdelningschef många gånger blivit av Ragnarsson. Överlägsen, arrogant och ironisk har han vid flera tillfällen tystat oss avdelningschefer när vi försökt komma till tals om en senaste tidens vansinniga omorganisationer och andra beslut tagna i sjukhusledningen. Han får mig att känna mig liten och dum vad än jag försöker framnföra. Fy för sådana chefer de förstör vårt fina sjukhus.

Anmäl kommentar

Postad av: Trött sjuksköterska, 11:00, 13 januari 2010  

Nu räcker det! Hela hösten har Akademiska Sjukhuset figurerat i media för att man fullkomligt skiter i andras åsikter än sina egna på ledningsnivå. Man håller varandra om ryggen och kör bra verksamheter i botten. Avsätt hela den inkompetenta ledningen och välj ett annat alternativ till ledning eller vänj er vid tanken att vi får ett länssjukhus istället för ett universitetssjukhus.

Anmäl kommentar

Postad av: En som sett baksidan, 16:43, 12 januari 2010  

Det förvånar mig att Björn Ragnarsson får sitta kvar. Hans mail är bara en lite del i hans agerande runtomkring och den kultur som råder inom Uppsala läns landsting.
Nu har jag slutat men till mig har han sagt att han förbjuder mig att prata med andra och att han skall straffa mig om jag pratar illa om han och han får reda på det, i våra diskussioner har han har sagt att han skiter i vilka lagar som gäller - att han gör som han vill. Att han inte gått någon chefs utbildning är han stolt över.
 
På möte kallar han politikerna är en samling idioter fast det ligger väl i jargongen då den tidigare landstingsdirektören kallade dem en flock med får..., Jag var på möte där Björn och två andra högt uppsatta manliga läkare paroderade på den kvinnliga chefsläkarens namn(särskilt magstarkt när de satt i jämställdhetskommittén) Listan kan göras lång! Hur länge skall våra skattepengar sponsra en sådan narcissist? Som dessutom försvaras han av Weiman, Suurkula och Westholm. Bra att det är val snart!!!

Anmäl kommentar

Postad av: Emil, 10:43, 12 januari 2010  

Fel man på den posten, dags för Björn att återvända till snickarboa!

Anmäl kommentar

Postad av: Dessie, 15:04, 11 januari 2010  

Apropå om chefen skall vara läkare. Björn Ragnarsson är ortoped...

Anmäl kommentar

Postad av: Ugglan, 01:05, 11 januari 2010  

En inte helt relevant fråga i sammanhanget men ändå viktig i sak är hur länge Akademiska kommer att finnas kvar som universitetssjukhus... Kommer Västmanland och Sörmland att förlänga sina regionvårdsavtal???

Anmäl kommentar

Postad av: En sjuksköterska, 16:56, 10 januari 2010  

Desto högre upp i hiarkin desto sjunkande moral och respekt för människor. En tanke har det skapats en dubbelmoral där en sorts kommunikation sker lodrätt till medarbetare eller på individnivå till den person det berör och en annan komunikation vågrätt dvs. på den nivå man befinner sig i detta fall på hög chefsnivå. Icke bra i sådanafall och en kulturfråga som det bör sättas in åtgärder för snarast möjligt!
När det gäller diskussionen om bra chefer så tycker jag att organisationen måste ha en vision, mål och en klar strategi hur man ska nå målet för ett bra och fungerande chefsskap. Oftast är det den duktigaste läkaren eller sjuksköterskan som går vidare och blir chef. Men dessa individer saknar många gånger chef/ledaregenskaper. Som chef behöver du andra formella och reella kompetenser. Vidare måste det finnas en tänk i organisationen för identifiering-rekrytering-stöd till sina chefer både psykosocialt och administrativt-kompetensutveckling-avveckling/växling av chefer dvs. en helhetssyn/systemsyn vilket många organisationer saknar idag bl a Uppsala Läns Landsting med Akademiska sjukhuset i fronten.

Anmäl kommentar

Postad av: Syster Yster, 04:16, 9 januari 2010  

Fy på dej Björn, så skriver man bara inte. Får man fråga vad du har i lön ???? Tänk att du får betalt för det också! Skamlöst !

Anmäl kommentar

Postad av: psykiater 60+, 23:19, 8 januari 2010  

Verkligen bra skrivet, allmänläkare utan tapperhetsmedalj! Speciellt det här med pseudouppföljningar borde framhållas mycket mer!

Anmäl kommentar

Postad av: Allmänläkare utan tapperhetsmedalj, 16:26, 8 januari 2010  

Problemets kärna är det Olle påpekade: Det innebär avsevärda nackdelar för en sjukvårdsorganisation att inte ha läkare som chef. Med en fd militär eller ickemedicinare kommer adminstrationen i sig att få maximal fokus medan kunskapen om vilka läkare som gör ett bra jobb försvinner från ledningsnivån som saknar patientkontakter och insyn i arbetets kvalité.Det gör det också svårare att förstå vikten att behålla den duktigaste personalen för att utveckla verksamheten till patienternas bästa.

I stället tar pseudouppföljningar över. Väntetider, bemötande, hur snabbt operationen genomfördes, ... samma parametrar som skulle kunna användas av vilken reparationsverkstad, transportföretag, bilföretag (Lean production) eller bordell som helst. Mycket riktigt skrev en Skånepotentat härföreledein i DM att han såg framför sig att man gjorde samma slags uppföljningar via kvalitetsregister överallt oavsett specialité, sjukdom, klinik, ... han tänkte förstås då på ovanstående parametrar, inte på antalet sårinfektioner, postoperativa komplikationer som stroke, klinisk bild 3+5+10 år efter den stora operationen eller på försök att klarlägga mekanismer bakom olika sjukdomar o. skadesituationer. Sådana försök att finna subgrupper ligger ju bakom de flesta medicinska framsteg.
 
Risken att ta f.d. yrkesofficerare är att de är vana vid att folk stryker med. "Tapper sjukvård" är förstås en sådan med hög mortalitet, tapperhetsmedaljer hitan o ditan stundar säkert som tröst till de som inte får resurser till sina patienter.

Anmäl kommentar

Postad av: Sic transit..., 15:13, 8 januari 2010  

Kan det inte vara så att "lam anka" anspelar på uttrycket "lame duck", dvs en person i ledande ställning som ska avgå och som inte förväntas fatta några viktigare beslut under den återstående tiden och som ingen därför bryr sig om i väntan på efterträdaren? Det är ju den situation amerikanska presidenter hamnar i efter valet när man inte valts om - de blir "lama ankor".
"Jöns" låter som en kamratlig (eller ofärdig) anspelning på efternamnet. Alla är kanske inte elaka och epost visar inte känsla eller tonläge...

Anmäl kommentar

Postad av: jo, 13:53, 8 januari 2010  

Skulle sätta diagnoserna:
F63.9
och
Z73.1

icd.nu är ett bra hjälpmedel.

Anmäl kommentar

Postad av: Ett pinxsam ursäkt eller kanske förr ett allvarligt problem?, 13:32, 8 januari 2010  

"Orden föll så och så skulle det raderas bort, men nu gick det iväg." = Tourettes syndrom ?(TS är en neuropsykiatrisk diagnos som involverar upprepande ofrivilliga rörelser..Personer med Tourettes syndrom kan dock även ha koncentrationssvårigheter, impulsivitet....)

Anmäl kommentar

Postad av: En som tror på förändring, 13:03, 8 januari 2010  

Jag anser att en chef skall bedömas utifrån sina chefsegenskaper och inte sin utbildning. Läkare skall behandla patienter och inte bedriva tiden med administrativa chefsärenden. Det kan inte vara fel att en Klinikchef/Verksamhetschef är "utifrån" då det finns så många ärenden där den medicinska kunskapen inte har något med ledarskap att göra. Tvärtom så tror jag att en chef med ickeläkarattityd gör mer nytta för både organsiationen som personalen än en chef med läkarattityd.

Anmäl kommentar

Postad av: Olle, 09:59, 8 januari 2010  

Denna fråga handlar inte om huruvida läkare eller andra ska vara chefer, alla kategorier kan vara goda ledare. Detta handlar om en rutten chefskultur som tillåtits breda ut sig i Uppsala läns landsting och Akademiska sjukhuset, med landstingsdirektören i spetsen. Här finns ett stort antal "ryggkliare" som håller varandra om ryggen, och värnar varandras fallskärmar. Det enda relevanta i detta läge är att avgå!

Anmäl kommentar

Postad av: Dr Krall, 09:07, 8 januari 2010  

Politikerna och deras bundsförvanter lever efter en romantisk dröm och är övertygade om dess förträfflighet. Drömmen handlar om att 80% av all sjukvård skall skötas i primärvården. I dag är det i stort sett omvända förhållanden. Således är detta bara början och det är omöjligt att omvända dem oavsett vilken politsk färg de har. De sjuka ska ut i den primärvård som har prioriterat bort medicinerna i medicinskåpet. Den primärvård där man ska ta hand om sk patienter var 10:e minut, screena över hela befolkningen med strep-tester, skriva intyg till förbannelse och som krydda på verket har chefer som har  mycket begränsade medicinska kunskaper. Dit ska de hjärtsjuka, gamla, njursviktare etc. Kan någon tänka sig en medicinsk mottagning som ska ta hand om njur- och hjärtsvikt där furosemid inte finns i medicinskåpet? Är det vettigt? Vad är sjukvård? Vad är sjukdom? Bästa medborgare:- vi håller på att avveckla sjukvård helt och hållet! I alla fall det jag menar med sjukvård

Anmäl kommentar

Postad av: Karriärskifte?, 08:50, 8 januari 2010  

Landstinget haltar så gravt att det går mot sin egen undergång. Cheferna klarar inte jobbet. De anställda är otroligt missnöjda. TRäffade igår en patient vars allmänläkare dömt ut hela värmlands landsting. Det finns ingen solidaritet, ingen linje, ingen framtidsutsikt på en bättring. Den arbetsgrupp jag tillhör är den värsta jag arbetat med, cheferna osynliga. Det är för mig ett under att det fortfarande finns ungdomar som vill in i vården, men som det ser ut nu kommer det nog alltid finnas jobb här - även om de är icke åtråvärda. Förstår inte varför rekryteringen sker som inom poliskåren, där man redan vid utbildningens start kanske är införstådd med att det blir glesbygdskommun i norrland i fem år efter ST innan man kan lämna sverige. Som det är nu kommer en massa utländska läkare och tandläkare och fyller de hål svenska läkare lämnar öppna. Och är inte studenten nöjd med den framtidsutsikten kanske det inte är läkare denne vill bli. Sjukvården är sveriges sämst administrerade system - och vi är alla beroende av den.

Anmäl kommentar

Postad av: vårdanställd, 08:31, 8 januari 2010  

Det är intressant att samma frågor alltid dyker upp, måste chefer i sjukvården vara läkare?
Hur ser det ut internationellt? Inte toppar läkare chefs positioner i sjukvården i andra länder och trots det finns sjukvård i andra länder?!
Svårt att förstå att samma argument finns i 50 år, någon hört talas om förnyelse? Samhällsekonomiskt finns säkert bättre lösningar att sjukvårdsledning är utbildad i ledning och ekonomi mm.  Läkares utbildning trots sin längd är inte fylld av ledarskap och ekonomi.
Det vore mycket märkligt om Dr Ragnarsson inte får någon tillrättavisning då förtal är allvarligt. Kanske tur att just denna läkare är administratör och icke behandlande läkare men det är frågan om hans omdöme är bra som administratör?
suck!

Anmäl kommentar

Postad av: Dr Krall, 07:26, 8 januari 2010  

I sverige måste sjukvård och sjukdom definieras. Vad menar vi med sjukvård? Vad är sjukdom?

Anmäl kommentar

Postad av: Na, 20:45, 7 januari 2010  

Läkare själv behöver nog lite mer livserfarenhet.

Anmäl kommentar

Postad av: Dr Krall, 18:29, 7 januari 2010  

Ju mindre man vet ju lättare är det att ha åsikter. Det är säkert få läkare som har bra chefsegenskaper men för att vara en bra chef inom sjukvården krävs nog läkarkompetens eller en stor ödmjukhet inför den läkarkompetensen. Att ha chefer i buslutsfattande positioner på exempelvis en vårdcentral som inte vet vad furosemid, digitalis, xylocard etc är för något borde vara väldigt farligt. Tyvärr är detta snarare regel än undantag. I dag finns inte dessa mediciner på de flesta vårdcentraler. När det fungerar med personal som inte begriper detta borde man istället fråga sig om dessa sjukvårdsinrättningar överhuvudtaget behövs. En sjukvård som inte behöver livsviktiga mediciner till akutfallen är det verkligen en sjukvård? Vad beträffar vansinnet i Borås, på NÄL etc så har det sannolikt kostat ett antal människoliv och många människors lidande. Men dessa chefer sitter så högt, högt upp att de snarast kan liknas vid gudar som dessutom är befriade från juridiskt ansvar..

Anmäl kommentar

Postad av: psykiater 60+, 18:16, 7 januari 2010  

Läkare själv? - Om man som läkare får en lyssnande och klok icke-läkare som chef, som kan samarbeta, så tror jag att de flesta läkare är nöjda. Problemet är att så många icke-läkare inte är bra chefer. Och då blir debatten litet rörig om man blandar ihop bristande kompetens hos en chef med att chefen inte är läkare.

En av de bästa chefer jag haft var en kvinnlig arbetsterapeut. Hon lyssnade, var modig med att satsa, fattade kloka beslut i samråd med oss personal. Hon efterträddes av en manlig sjuksköterska, rena katastrofen. Han behövde "bestämma själv" och kunde därmed inte samarbeta,inte lyssna, framför allt inte på oss i läkargruppen.

Anmäl kommentar

Postad av: Olle, 16:23, 7 januari 2010  

Avgå!
Nu har det varit nog med dumheter i ledningen för UAS och Landstinget i Uppsala län! Vi medborgare har inget förtroende för vare sig Björn Ragnarsson eller landstingsdirektör Kerstin Westerholm (som ansåg sig ha rätt att gå före i vaccinationskön)längre! Packa ihop era saker och avgå, men innan dess förväntar vi oss en "pudel"!

Anmäl kommentar

Postad av: Läkare själv?, 16:10, 7 januari 2010  

Problemet med att ha andra än läkare som chefer är nog snarare läkarnas eget. Många läkare klarar inte att annat än en läkare som chef. Detta ligger nog snarare i läkarnas upphöjda ställning där de tror sig ha Gud Fader närmast under sig.
I själva verket så finns det fullt av kompetenta personer som dessutom har gedigen ledarskapsutbildning men som faller ifrån för att de just inte är läkare. Inte av Gud kallade liksom

Anmäl kommentar

Postad av: Christer Hellekant, 16:08, 7 januari 2010  

Jag känner ej bitr sjukhusdirektören Björn Ragnarsson men finner det uppenbart att om han som chef på den nivån har behov av att uttrycka sig på det sätt han gjort saknar han grundförutsättningar att utöva ledarskap. Chef kan han vara så länge landstingsdirektör mfl i sin enfald backar upp honom men ledare det blir han aldrig! Ynkligt att våra stora sjukhus på flera håll chefas av i ledarskap så genuint okvalificerade personer!

Anmäl kommentar

Postad av: MBA, 15:58, 7 januari 2010  

Ja, en läkare har precis rätt utbildning för att styra och utveckla sjukvården, tex Cellbiologi, Klinisk medicin och Patobiologi. Vem behöver kunskaper i Change management, Finansiell analys och Logistik?

Anmäl kommentar

Postad av: NA, 15:52, 7 januari 2010  

Dr A
Har en poäng, men frågan är om politiken vill ha läkare på chefsposter - just bara för att de är läkare.

Se hur man medvetet gått till väga i Borås (http://www.sjukhusläkaren.se) och hur man genomdrev sammanslagningen av Sahlgrenska - det som senare blev Vårdspelet i en utmärkt bilaga  i DN. Där "förankrade" man det hela först hos "icke läkare" - och sedan gick det väldigt fel. T.o.m Gårdestig och Jonas Andersson är ovanligt självkritiska. Se http://www.gp.se/nyheter/1.126203-ledare-12-5-su-pa-gott-och-ont

Om de är självkritiska - då kan läsaren förstå vilket kaos det var/ blev !!!

Skall jag välja chef mellan två dåliga väljer jag en läkare. Skall jag välja mellan 2 bra väljer jag en läkare, men skall jag välja mellan en bra och en dålig väljer jag den bra utan att titta på dess titel.

Men - vi är inte där idag. Idag pratar vi om ex VG regionen som utlyser falska presskonferenser, man censurerar bloggar för att kritik mot regionledningen ej skall läsas inom regionens datorer (+ se nedan) .

Vad gör politiken. Ja, i NU styrelsen valde ordf och Spjut att gå ut och berömma ledningen att man satt ner foten mot de ortopeder som arbetat extra - något som senare visade sig vara OK och som ledningen gett OK.

Konsekvenser på ledningsnivå - icke

Problemet är således ej finjustering i titalar på chefer - det är en kris i ledarskap inom svensk sjukvård och den är djup och de fiskar som simmar långt ner brukar sakna hörsel, syn och vara reflexmässiga i sitt beteende.

Det är problemet.

Anmäl kommentar

Postad av: dr A, leg läk, 15:35, 7 januari 2010  

I kommentarerna här nedan kan man utläsa en hel del missnöje och frustration, för att inte säga ilska, riktad mot sjukvårdens ledningar i olika landsting/ regioner. Hur skulle det vara om läkarna åtar sig chefsuppdragen och tar över mer av övergripande ledningsansvar?? Ordning på torpet då, eller?

Anmäl kommentar

Postad av: Luttrad, 15:25, 7 januari 2010  

Det nya chefskapet breder ut sig:
inget ansvar, det dumpas på underlydande
alla förmåner
härskar genom förödmjukelse och hot

Så är det inom många områden idag, inte bara sjukvården

Anmäl kommentar

Postad av: Pens.leg.läk., 14:49, 7 januari 2010  

Det är väl upåpenbart att chefrekryteringen sker på helt felaktiga grunder.
Sö har det varit länge, och det verkawr tyvärr bara bli värre och värre.

Anmäl kommentar

Postad av: anders biörklund, 14:35, 7 januari 2010  

Så rätt,NA.Hur skall detta sluta?I Region Skåne finns en regionledning,som inte lyssnar på de anställda.Man har sin egen roadmap a.m.regiondirektören och dekanus, vilka nu drivit sammanslagningen sjukhusen i Lund och Malmö, motiverat med diverse floskler och målsättningen att bli störst,bäst och vackrast!! Och inte respekteras lagar och förordningar. Upphandlingarna går si och så.Tjänstemännen extraknäcker till regionen och man trixar med budgetunderskottet. Men den patientprocessorienterade sjukvården ?
Var blev den av ?? 

Anmäl kommentar

Postad av: NA, 13:08, 7 januari 2010  

Detta är ingenting jämfört med NU sjukvården i Västra Götaland.

Vi har falska presskonferenser, en ledning som utnyttjar felaktiga polisanmälningar och HSAN anmälningar för bli av med kritiker, skäller ut andra offentligt, hänger ut hela kliniker - trots att de gjort precis det ledningen föreslagit (som de dock inte fick enligt regionen) och sparkar verksamhetschefer som inte gjort några fel mer än att deras kunskap och skicklighet är ett hot mot en andra i ledningen utan dessa egenskaper.

Så visst - tyvärr är inte sitter inte begåvningsreserven i NU ledningen heller. Det är tråkigt, för NU skulle den behövas ex på NÄL där väntetiderna räknas i dygn och ambulanserna tar slut och 112 frågar om inte någon granne kan skjutsa.

Vad skall detta sluta? Sedan har vi Varberg, Sundsvall, Sös, Skåne med sitt "grissjukhus".....

Anmäl kommentar

Postad av: Dr Krall, 10:56, 7 januari 2010  

Ja, det verkar ju vara svensk begåvningselit som sitter på maktpositionerna inom svensk sjukvård. Det har vi ju många indikationer på. Hur lätt är det inte att man sitter och skriver saker som man egentligen inte tycker eller menar... det bara kommer av sig själv, liksom..

Anmäl kommentar

PÅ JOBBET

NYHETER

 

LEDARSKAP

 

SJUKSKÖTERSKA

 

UTBILDNING & KARRIÄR

 

LÖNER

 

ARBETSRÄTT

 

RELATIONER

Jobb

2 specialistläkare/ÖL (LUS)
Skånes universitetssjukhus, Hematologiska kliniken  
Två tjänster forskningsläkare
Akademiska sjukhuset Center of Excellence Inflammation 
Primärvårdschef
Örebro läns landsting 
Regionansvarig Säljare
för Stockholm, Sörmland, Östergötland och Gotland med placering i regionen 
Opererande gynekolog, överläkare/ specialistläkare
Kvinnokliniken, Mora lasarett 
Allmänläkare
Munkfors och Ekshärads vårdcentraler 
Ledende overlæge
Klinisk Mikrobiologisk afdeling, Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup  

AT-tjänster

Välkommen till Landstinget Västernorrland
Sundsvall- Härnösand, Sollefteå sjukhus, Örnsköldsviks sjukhus, Primärvården Västernorrland 
Sök AT i Norrbotten
Kiruna, Gällivare, Kalix, Sunderbyn, Piteå 
Vi söker 25 AT-läkare med tillträde hösten 2010
21 månader • Avesta 3 block • Falun 10 block • Ludvika 4 block • Mora 8 block 

Jobb för sjuksköterskor

Sjuksköterska
Mälarsjukhuset, Medicinkliniken, Medicinmottagningen  
Vårdenhetschef
Anestesikliniken, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Kullbergska sjukhuset i Katrineholm  
Sjuksköterska
Ersta Sjukhus, Anestesikliniken Postop/IVA 
Avdelningschef
Universitetssjukhuset Örebro, Öron- , näs- och halskliniken 
Vårdutvecklare två tjänster
Sjukhuset i Varberg 
Entusiastisk verksamhets-  utvecklare
Oskarshamns sjukhus 
Vi söker er som vill leda Sveriges första barnhospice
Ersta Diakoni, Nacka  
Två röntgensjuksköterskor
Röntgenkliniken, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Gotlands kommun 
Sjuksköterskor
Oskarshamns sjukhus, diagnostik Radiologi 
Längtar du efter något nytt?
Nurse Partner 
Diagnos- sjuksköterska
Neurologiskt Handikappades Riksförbund 
Laboratoriechef
Landstinget i Östergötland, GMP- laboratoriet (Good Manufacturing Practice) 
Vi söker sjuksköterskor som vill leva ett rikare liv:-)
Dedicare 
Nu söker vi sjuksköterskor som vill dra väster ut:-)
Dedicare 
Sommarjobba på Gotland!
Gotlands kommun