Nytt stöd för att kalcium och vitamin D förebygger fraktur
2010-01-13En analys av sju stora studier visar att dagligt tillskott av vitamin D och kalcium minskar risken för frakturer oberoende av ålder, kön och tidigare benbrott.
Läs hela studien:
I analysen som är gjord av forskare vid Gentofte universitetssjukhus i Köpenhamn, Danmark, ingår totalt 68 517 personer mellan 47 och 107 år, de flesta kvinnor. De hade deltagit i någon av sju randomiserade studier som undersökte effekten på frakturrisk av vitamin D plus kalcium eller vitamin D ensamt.
Studierna visar sammantaget att bara D-vitamintillskott i doserna 10-20 mikrogram inte minskade risken för benbrott. Däremot är forskarnas slutsats att kalcium i kombination med vitamin D minskar risken för frakturer över huvudtaget, för höftfrakturer och troligen också för kotfrakturer. Detta oberoende av kön, ålder och tidigare frakturer.
Riskminskningen var cirka 8 procent för alla frakturer sammantaget. För höftfrakturer minskade risken mer, men dessa data var bara signifikanta för en mindre grupp.
I Sverige kom SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, i en rapport 2006 fram till att kalcium och vitamin D ger positiv effekt endast för personer som är över 80 år och i riskzonen för frakturer.
- Det här är intressanta data, men inte helt revolutionerande – riskminskningen är så pass liten, säger Dan Mellström, professor vid Sahlgrenska akademin i Göteborg och en av experterna bakom SBU-rapporten, om de nya rönen.
De danska forskarna menar att deras analys talar för att tillskott av kalcium och D-vitamin kan ge ett skydd för en bredare åldersgrupp. Dan Mellström tror dock inte att den aktuella studien kommer att leda till någon ändrad syn på behandlingen i Sverige.
- Innan man går ut med allmänna rekommendationer om vitaminer är det viktigt att man har data för att behandlingen också är säker, säger han.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Doserna är alldeles för låga - bör ökas tiofaldigt til 4000-6000 IE/dag
- men motståndet är stort beroende på gamla inrotade föreställningar om att D-vitamin lagras upp i fettväven och att man därför skall vara försiktig. Men snart kommer studier som kommer att visa det verkliga behovet av vitamin D. Det är primärt inget vitamin (cofaktor i meta-bolismen) ens utan ett s.k. prehormon, som utövar hormonell reglering av receptorer och gener i hela vår kropp. Främst nedreglering av inflammationsgener och cancercellväxt-stimulering.
Anmäl kommentar
Vit D är för bra, för billigt, för naturligt och för ofarligt för att accepteras inom medicinen. Först måste det förbjudas på öppna marknaden och klassas som läkemedel.
Anmäl kommentar
Öka dosen D-vitamin minst 10-falt till minimum 4 000 IE eller minst 100 µg vitamin D3 per dag. Även 100 000 IE per dag i mer än ett år är oskadligt enligt försök på 1930-talet.
På detta sätt går det att bota osteoporos tämligen snabbt.
Men läkemedelsindustin motarbetar en så enkel, billig och icke patenterbar lösning av ekonomiska skäl. Därför görs sådana här totalt usla och värdelösa studier.
Anmäl kommentar
I studier med läkemedel mot osteoporos brukar placebogruppen få kalcium och vitamin-D. Om jag själv fick osteoporos så inte nöjer jag mig med kalcium och vit-D.
Anmäl kommentar
Ännu en undermålig studie. Det kan inte undgå någon forskare på området att det finns ett samband mellan intag av vit D/solexponering och 25-Hydroxyvitamin D i blodet, som är den säkraste indikatorn för vit D status. Med den insikten hade man valt betydligt högre doser.
Anmäl kommentar
Enbart D-vitamin i dosen 10-20 mcg (400-800 IE)är kanske för låg dos för att man ska se en effekt
Anmäl kommentar