Sänkt saltintag kan minska antalet infarkter radikalt
2010-01-20Tre gram salt mindre om dagen. En sådan kostförändring skulle förlänga livet för mängder av amerikaner och dessutom minska förekomsten av hjärtinfarkt och stroke.
Amerikansk diet har ett högt saltinnehåll, och liksom i Sverige kommer en stor del av saltet från färdiglagad mat.
Nu har forskare vid University of California i San Fransisco beräknat vad som skulle hända om befolkningen i USA minskade sitt saltintag med 3 gram per dag – något som bedöms vara genomförbart.
De beräknar med hjälp av en datorsimuleringsmodell att ett sådant minskat saltintag skulle innebära 60 000 till 120 000 färre nya fall av kranskärlssjukdom per år. Insjuknandet i stroke skulle minska med 32 000 till 66 000 fall och hjärtinfarkterna med 54 000 till 99 000 per år. Det årliga antalet dödsfall skulle sjunka med 44 000 till 92 000 per år, enligt forskarna.
De skriver att alla delar av befolkningen skulle dra nytta av en sådan förändring, och att den är lika viktig som minskad fetma, rökning och sänkta kolesterolnivåer.
Foto: Photos.com
En folkhälsointervention för att få ned saltintaget med 3 gram per dag skulle spara mellan 10 och 24 miljarder dollar i sjukvårdskostnader årligen i USA, enligt beräkningen. En sådan intervention skulle innebära sänkta sjukvårdskostnader även med en sänkning på 1 gram, och skulle vara mer kostnadseffektiv än att ge läkemedel till alla med högt blodtryck.
Slutsatsen i studien är att en ganska blygsam minskning av saltintaget skulle minska förekomsten av hjärt-kärlsjukdom rejält och bör vara ett mål för folkhälsoarbetet.
Beräkningen presenteras i torsdagens utgåva av New England Journal of Medicine.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Igen! Suck! Och den här gången en datamodell!
Denna "studie” är bara en sifferexercis i dator utan någon förankring i verkligheten.
Det finns ingen studie som har visat att blodtrycket STIGER av ett högre saltintag (givetvis inom rimliga gränser). Däremot finns det en uppsjö av usla korttidsstudier som visar en marginell sänkning av blodtrycket, 1-6 mm systoliskt och ännu lägre diastoliskt. Men till priset av ökad hjärtfrekvens vilket ger en ökad (blodtryck gånger hjärtfrekvens)produkt, alltså en ökad belastning på hjärtat vid lägre natriumnivåer. Dessutom har NHANES III visat att ett NaCl-intag på mindre än 5g/dag gav 50 % ökad frekvens av hjärtinfarkt.
Det verkar som om alltför många har glömt sina fysiologikunskaper. Det är bara att läsa Ganong Clinical Physiology igen. Men det går också med vanlig praktisk erfarenhet.
Ät en salt sill, du blir törstig och kissar ut överskottet på salt utan att påverka natriumnivån i blodet. Glomeruli filtrerar ut omkring 1-2 kilogram salt per dygn. Tubuli absorberar 99 % så det som kommer ut i urinen är ~10-20 g NaCl per dygn. Se även normalvärden för Na i urin, 150 -300 mmol / dygn. Multiplicera med 60 (molekylvikten för NaCL) så får man fram antalet gram salt som utsöndras per dygn. Det blir 9-18 g NaCl/dygn.
Äter vi för litet salt så gör njurarna allt för att resorbera maximalt med natrium. Men vi skickar ut salt via svett och avföring och vi har inga saltdepåer i kroppen. Natriumnivån i blodet sjunker till under den lägsta normalnivån. Sedan blir det varmt, man svettas och natriumkoncentrationen sjunker ännu mer. Sedan gör man som man är beordrad av myndigheterna, dricker tre liter vatten. Då späds natriumkoncentrationen ut ännu mer och det är då man drabbas av vattenförgiftning, natriumbrist, värmeslag eller cirkulationskollaps. Kärt barn har många namn. Men tillståndet är inte alltid förenligt med överlevnad.
Detta borde de veta vid UCSF liksom både SLV och WHO om de kan sin fysiologi. Men SLV saknar idag medicinsk kompetens. Så slutsatsen är glasklar, läs Ganong igen, och/eller Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, och kom tillbaka sen.
Anmäl kommentar