Omega-3-fettsyror skyddar hjärtsjukas celler mot åldrande
2010-01-21Genom att skydda telomererna kan omega-3-fettsyror minska cellernas åldrande hos hjärtsjuka. Detta visar en ny studie av nobelpristagaren Elizabeth Blackburn med kollegor.
Tidigare studier har visat att omega-3-fettyror, som framförallt finns i fet fisk, kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Detta skydd kan bero på att omega-3-fettsyrorna minskar cellernas åldrande, visar en ny studie från University of California, San Fransisco, USA
Forskarna, däribland Elizabeth Blackburn, har mätt nivåer av de vanligaste omega-3-fettsyror i blodet hos patienter med kranskärlssjukdom. De har därefter undersökt om detta har ett samband med hur mycket telomererna i patienternas vita blodkroppar förkortats under en period på fem år.
Telomerer finns längst ut på kromosomerna som ett skyddande hölje. De förkortas varje gång cellen delar sig. Även andra faktorer, såsom stress, kan påskynda förkortningen. Längden av telomererna är därför en markör för biologisk ålder.
Hos de patienter i studien som hade de högsta nivåerna av omega-3-fettsyror i blodet förkortades telomererna minst under en femårsperiod. Forskarna skriver i tidskriften Jama att dessa resultat tyder på att omega-3-fettsyror kan skydda mot cellernas åldrande hos patienter med kranskärlsjukdom.
Johanna Lundberg

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Borde det inte stå om vi har brist på omega 3 påskyndas cellens åldrande. Omega 3 är en essetiel fetsyra
Erik
Anmäl kommentar
Om vi själva producerar Omega-3 eller tillgodogör oss från födan har förstås betydelse. Vad gäller?
Anmäl kommentar