De korta fettsyrorna påverkar inte blodet i större omfattning
2010-02-05Smör ger lägre blodfettshöjning än olivolja – åtminstone på kort sikt. Det visar en ny studie som gjorts vid Lunds universitet.
Foto: Photos.com
Den främsta förklaringen till de nya rönen är att smör till ungefär 20 procent består av korta och medellånga fettsyror. Dessa används direkt som energi och påverkar därför inte blodfetterna nämnvärt. Däremot ger smör en lite högre halt av fria fettsyror, vilket är en belastning för kroppen.
– Resultaten nyanserar bilden av olika kostfetter. Olivoljan har studerats så otroligt mycket och dess förtjänster lyfts ofta fram. Att smör höjer blodkolesterol på lång sikt är välkänt medan dess kortsiktiga effekter inte är lika väl studerade. Visst är olivolja bra, men resultaten visar att olika matfetter kan ha olika fördelar, säger Julia Svensson, doktorand i bioteknik och nutrition vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.
Resultaten visade också att skillnaden är mer påtaglig hos män än hos kvinnor. Skillnader i resultatet för män och kvinnor beror bland annat på hormoner, storlek på fettdepåer och olikheter i ämnesomsättningen.
I undersökningen deltog 19 kvinnor och 28 män. Varje person åt tre testmåltider som innehöll fett från raps-linfröolja, olivolja eller smör. Testpersonerna, som fastade både innan och efter måltiden, lämnade blodprov för analys 1, 3, 5 och 7 timmar efteråt.
Höjda blodfetter ökar som regel kolesterolvärdet i blodet som i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.
– Slutligen har alla fetter högt energiinnehåll och om man inte förbränner det man stoppar i sig resulterar detta i viktuppgång och ökad risk för sjukdomar på lång sikt, säger Julia Svensson.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Blir ju såklart nyfiken på hur stor måltid det handlade om i respektive fall. LCHF-förespråkarna har ju ofta argumenterat med att man äter mindre volymer om man äter mat som innehåller mättade fetter, som smör. Skulle detta kunna förklara resultatet?
Anmäl kommentar
Bosse:Förlåt stavningen!Miss av mig. Uffe Ravnskov ska det vara förstås!Det är något fel på länken,men sök på debattsidorna så hittar ni den.
Anmäl kommentar
Vad är kortsiktiga och långsiktiga effekter på kolesterol? Vad har respektive för effekt på hälsan? Vilken är "viktigast"? Förklara för en intresserad men som inte är insatt.
Anmäl kommentar
Kolesteol har beslutats i konsensus, debaten är över, jorden har feber
Anmäl kommentar
Tänk att det ska vara så svårt att stava rätt!?
Uffe heter Ravnskov och inget annat!
Anmäl kommentar
En så liten studie säger inget, tycker jag. Det finns många o större studier som visar motsatsen.Vad jag förstår är det dessutom oklart om högt kolesterol är skadligt över huvud taget. Se Uffe Ragneskogs forskning och artiklar, tex http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2010/01/27/lakarna-nickedockor-som-fo/index.xml.Tyvärr ordinarar fortfrande många distriksläkare stattiner fastän det är så omdiskuterat.
Anmäl kommentar