Forskare ser samband mellan läsk och cancer i pankreas
2010-02-08Personer som drack två eller fler läsk i veckan löpte en signifikant högre risk att drabbas av pankreascancer, enligt en ny studie.
Söta drycker som juice och läsk har misstänkts öka risken för pankreascancer, en av de mest dödliga cancerformerna. Men enligt ett forskarlag vid universitetet i Minnesota, USA, är det vetenskapliga underlaget om det möjliga sambandet magert. De har därför utfört en undersökning som publiceras i den här veckans utgåva av tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.
I studien har de analyserat uppgifter om över 60 500 personer som ingått i en studie i Singapore. Deltagarna följdes i upp till 14 år. Under den undersökta perioden inträffade 140 fall av cancer i pankreas.
Foto: Photos.com
Enligt resultaten hade de som drack två eller fler läsk i veckan 87 procent ökad risk att drabbas av cancer i pankreas jämfört med dem som inte drack läsk. En läsk definierades som ett glas motsvarande ungefär 25 centiliter. Resultaten var statistiskt säkerställda.
Något samband mellan juicedrickande och cancer sågs däremot inte.
Möjliga invändningar mot studien är att resultaten baserar sig på ett rätt litet antal fall av cancer. Man kan också gissa att personer som dricker mycket läsk generellt sett konsumerar sämre mat och att det därför inte behöver vara just läsken som orsakar riskökningen.
Forskarna bakom studien har dock justerat resultaten för faktorer som exempelvis matvanor och deras slutsats är att regelbunden konsumtion av läsk kan spela en oberoende roll för utveckling av cancer i pankreas.



Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Vi kanske skall göra som läkemedelsbolagen gör med sina mediciner.
Vi låter helt enkelt Coca Cola sponsra en uppföljningsstudie, så kanske vi får ett annat resultat.
:-)
Anmäl kommentar
En extremt svår studie att både genomföra och tolka. Skulle vara intressant att veta hur de gjorde med alla confounders.
*Hur var kosten hos personerna som drack mer läsk? Mer eller mindre fettrik?
*Motionsvanor hos de som drack mer läsk?
*Rökvanor?
*Alkholvanor?
*Vilka typer av arbete hade personerna i studien?
Anmäl kommentar
Kinesiska studier, tja...En fråga är naturligtvis vad man har i "läsken" i Singapore. Jag vet att det tex säljs falska konstgjorda hönsägg där och man har ju hällt olämpligheter i mjölken( melamin) för att luras. Det hade varit bättre att göra studien i USA eller nordeuropa om man ville ha mindre brus (ha,ha)
Anmäl kommentar