Webbfråga

Jourläkare i Kronoberg protesterar mot att de snart måste bädda sina sängar själva. Har läkare för många sidouppgifter?

Jourläkare i Kronoberg protesterar mot att de snart måste bädda sina sängar själva. Har läkare för många sidouppgifter?
Ja
Nej
Vet inte
comp_000044f6aa10_000000003f_2477
Laddar...
Ställning

Socialstyrelsen dömer ut värmländsk KBT-utbildning

2010-05-28Att snabbutbilda sin personal i kognitiv beteendeterapi, KBT, duger inte. Landstinget i Värmland får därför hård kritik av Socialstyrelsen.

I stället för att hjälpa personer med psykiska problem riskerar en dåligt utbildad personal att förvärra tillståndet för patienterna. Det anser Socialstyrelsen som granskat den KBT-behandling som sjuksköterskor, läkare och psykologer i Landstinget i Värmland erbjuder. Myndigheten anser inte att den femveckorskurs som personalen gått är tillräckligt för att kunna ge en säker behandling.

– Det kan innebära risker för patienter och deras säkerhet, säger Mårten Gerle, sakkunnig i psykiatrifrågor på Socialstyrelsen, till Sveriges Radio Värmland.

Han poängterar att det är viktigt att KBT ges av väl utbildad personal.

Skriv kommentar

Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

Skriv en kommentar

Skriv signatur:

Kommentarer

Postad av: Psykiater i Norr, 17:53, 22 juni 2010  

Jag instämmer med "Haqvin". Hur är det möjligt att vara socionom och ha så stor okunskap om vad psykodynamisk psykoterapi är.Tyder inte det på brister i sociaonomutbildningen eller i den grundläggande terapiutbildningen du har som innebär att du får arbeta med terapi under handledning. Vilket är syftet med att sprida dessa faktiskt barnsliga påståenden? Kan det vara osäkerhet? Den kognitiva och den psykodynamiska psykoterapin står både metodmässigt och teoretiskt nära varandra (den beteendeterapeutiska lite längre ifrån de andra). Läs på!

Anmäl kommentar

Postad av: Haqvin, 02:24, 20 juni 2010  


Citat:

"Speciellt bland de psykologer, som har en gammaldags s.k. psykodynamisk utbildning. Den utgår ju ifrån att terapeuten vet alltid allting bäst och att terapeuten alltid har tolkningsföreträde gentemot sin patient. De kan verkligen skada sina patienter!"

Vad är det här för trams, socionom med fortbildning i KBT? Är detta vad du har lärt dig om psykodynamisk teori och terapi, så behöver du nog ytterligare fortbildning!

Anmäl kommentar

Postad av: socionom med fortbildning i KBT, 19:47, 19 juni 2010  

Här på sidan verkar det finnas många, som har en falsk föreställning om att bara psykologer skulle kunna hjälpa människor med psykiska problem och ha kompetens för att bedriva psykoterapi.

Nej, det är faktiskt psykoterapi- utbildningen som ger kompetensen att bedriva psykoterapi och den får man via en vidareutbildning. Psykologerna har den grundläggande delen inbakad i sin utbildning, men det finns flera vägar att komma fram till det.

Att någon person har klarat av psykolog- programmet, är ingen garanti för att den här personen skulle vara lämplig som terapeut.  I själva verket finns det många psykologer som aldrig borde ens komma i kontakt med utsatta människor! Speciellt bland de psykologer, som har en gammaldags s.k. psykodynamisk utbildning. Den utgår ju ifrån att terapeuten vet alltid allting bäst och att terapeuten alltid har tolkningsföreträde gentemot sin patient. De kan verkligen skada sina patienter!

Det finns faktisk andra yrkesgrupper, som har behörighet att söka sig till psykoterapiutbildningar. Och det är just den utbildningen som ger kompetensen, inte någon annan utbildning i sig!

Jag har träffat bl.a. mentalskötare och sjuksköterskor, som efter flera års arbete med utsatta människor, har vidareutbildat sig inom psykoterapi. Faktum är att de är mycket duktiga och kan visa enormt bra statistik och utvärderingar av sina insatser.
 
Själv är jag en socionom med grundläggande utbildning i KBT (2 år) och jag kan stolt redovisa för vem som helst, när som helst,vad jag har åstadskommit med mina patienter.
 
Mina patienter och jag har faktiskt ingått i den vetenskapliga studien, som har kommit fram till att KBT ger bättre effekt än medicinering ger.

Visste ni "tvivlare" förresten, att socionomer har mer psykologi i sin grundutbildning än en psykiatriker (en läkare som har specialicerat sig inom psykiatri) har haft under alla sina studieår?

Anmäl kommentar

Postad av: Socionom med grundläggande KBT (f.d. steg 1), 12:10, 19 juni 2010  

Det är verkligen beklagligt om Landstinget i Värmland tänker att denna snabbutbildade personal skulle bedriva psykoterapi/ psykologisk behandling. Däremot om de har velat höja kompetensen hos sin personal när det gäller bemötande av patienter, är det en god ide att de ska lära sig ett kognitivt förhållningssätt. Tragisk om de har valt en oseriös utbildningsinstans.



Det är

Anmäl kommentar

Postad av: N. Bergman, Öl, 09:52, 11 juni 2010  

Ja, det är sant. Det är svårt att få gehör för dessa åsikter. Problemet är att verksamhetschefer och politiker önskar hålla nere kostnader genom att anställa okvalificerad personal som inte har legitimation. De är även okunniga på området.

Anmäl kommentar

Postad av: Namn, 07:57, 11 juni 2010  

N. Bergman

Då tycker jag du ska låta bli att hänvisa patienter till sådan personal. Som legitimerad yrkesutövare är du personligt ansvarig för dina beslut. Dit hör dock  inte tillgången på psykologer. Jag förstår att du vill göra det bästa för dina patienter utifrån vad som faktiskt går att erbjuda. Samtidigt skickar du signalen till politikerna att det här fungerar, de behöver inte lägga sig i. Då kommer du att sitta i samma situation imorgon.

När du och andra vägrar remittera till okvalificerad personal uppstår ett problem som verksamhetschefer och politiker faktiskt måste lösa.

Anmäl kommentar

Postad av: N. Bergman, Öl, 09:16, 10 juni 2010  

Det finns många exempel på oseriösa utövare inom området psykologi och psykoterapi. Även i landstingen och i den privata vården ser vi exempel på behandlare som saknar formell utbildning för psykologisk behandling. Primärvården anställer inte så sällan "beteendevetare med KBT", "KBT-terapeut" eller "samtalsterapeut" utan närmare specifikation. Inget grundyrke presenteras och personerna saknar legitimation. För mig som läkare är det olustigt att hänvisa patienter för behandling till en terapeut utan gedigen psykologutbildning och legitimation för yrket.

Anmäl kommentar

Postad av: Anders, 19:04, 9 juni 2010  

När jag läste om att Jonas Gåde var ute och gav råd på sajten "terapisnack" blev jag inte helt överraskande att se på nytt se honom i ännu ett bonnfångar sammanhang.Denna gång är det dock betydligt allvarligare då han nu går in och ger råd till människor i livskriser och inte bara som förrut, även om detta är omoraliskt nog lurar av folk pengar.

Gådes historia som bonnfångare går runt 15 år tillbaka i tiden. I mitten och slutet av nittiotalet drev Gåde Dramacenter i Göteborg.
Dramacenter marknadsförde sig som ett slags DI light, och bedrev kurs verksamheten i alla upptänkliga ämnen inom film, TV och teater. Det började med kurser i regi, skådespeleri och sedan lite vad som helst som kunde säljas till någon. Kvalitet var milt sagt varierande, och tillslut blev klagomålen från före detta elever blev så pass många att firman behövde ändra verksamheten.
Som tur var hade Arbetsförmedlingen precis börjat med sin aktivitetsgaranti satsning, och den typen av verksamhet av ”vuxen daghems” karaktär som passade Gådes affärsmodell.

Kursprogrammet ändrades och skådespeleriet byttes mot ”självförverkligande” och ”själv utveckling” och ”Coachning”. Arbetsförmedlingen betalade glatt sina 3800 Kr vecka exklusive momsför denna verksamhet.

Allt hade nog varit frid och fröjd om inte Gådes entreprenörs ambitioner tagit överhanden, en av de många kurserna handlade om att arbetsträna . Träningen bestod i att bygga och renovera hus.  Gåde fick iden att man kunde hyra ut de som byggde och fakturera vanlig taxa till tredjepart. Arbetsförmedlingen som vi det härlaget redan fått klagomål angående Dramacenters verksamhet fick tips om detta, och detta fick dem att slutligen avsluta relationen med Gåde.

Den sista affär Gåde och kumpaner hann göra innan han lämnade Göteborg för att återuppfinna sig själv i Stockholm som ”Terapeut” handlade dock om en helt annan bransch. Spott marknaden för fågelkött. Gåde och kumpan hade på oklara vägar och till ett mycket fördelaktigt pris lyckats komma över ett parti fryst Thailänds kyckling.

Det låga priset förklarades av att partiet tidigare utdömts av livsmedelsverket då det var salmonella smittat. För att komma runt detta problem märkte Gåde och kumpan helt enkelt om partiet, och satte sedan igång försäljningen till restauranger. Detta uppdagades dock vid kontroll hos en av dessa och resten finns att läsa i domen från Göteborgs tingsrätt. Efter detta var Gåde för att använda ett milt ord bränd i Göteborg med omnejd, så det var dags att pröva lyckan i Stockholm.

Finns säker flera i Göteborg som minns ”Dramacenters” verksamhet . Tror också det finns en del matnyttigt i Göteborgs postens och Göteborgs tingsrätts arkiv för den som vill gräva…..

Anmäl kommentar

Postad av: Irene, 09:21, 4 juni 2010  

Jag skulle aldrig låta mig behandlas för stroke av en  snabbutbildad psykolog. Lika lite (läs: aldrig) skulle jag låta mig "psykoterapiseras" för depression av en snabbutbildad sjuksköterska. Skrämmande!

Anmäl kommentar

Postad av: Humanist, 09:52, 3 juni 2010  

Ett problem som uppenbarligen inte politiker känner till är att det finns privata leg sjukgymnaster samt leg läkare som även har en leg psykoterapeututbildning OCH har avtal med landstingt. Dessa aktörer erbjuder psykoterapi -  och patienter betalar max 900 kr/år (frikort). Bra för patienterna! Men...

Anmäl kommentar

Postad av: Bengt Andersson, 14:53, 2 juni 2010  

De som bedömer och behandlar psykiska problem i vården bör vara legitimerade psykologer. Jämfört med den somatiska vården, vem skulle acceptera att behandlas för svåra somatiska sjukdomar eller problem av exempelvis en kurator eller undersköterska med en kort kurs i "medicin". Skrämmande.

Anmäl kommentar

Postad av: psykfred, 14:25, 1 juni 2010  

Vill också för korrekthetens skull påpeka att det ni (nedanstående kommentatorer) diskuterar är psykoterapi och psykoterapeuter, inte nödvändigtvis psykologer. Det är fråga om olika yrkestitlar och yrkesroller, även om de ofta överlappar i mycket stor utsträckning (t.ex. psykologer som jobbar med psykoterapi, med eller utan tillägg av psykoterapeutlegitimation). Psykoterapeuter kan också ha annan grundutbildning, och psykoterapi kan dessutom också bedrivas av outbildade och olegitimerade personer, helt lagligt, så länge de inte falskeligen uppger en skyddad yrkestitel (t.ex. psykolog eller psykoterapeut).

Anmäl kommentar

Postad av: Mattias , 11:55, 1 juni 2010  

Ja, det är märkligt att psykologisk problematik, som står för en så stor del av ohälsan i Sverige - ständigt negligeras och underskattas av annars helt seriösa aktörer inom sjukvården. det är bra att socialstyrelsen agerar, men detta är bara toppen på isberget. 

Anmäl kommentar

Postad av: psykiater 60+, 23:08, 30 maj 2010  

I riksdagen har det regelbundet motionerats om möjlighet till psykologisk behandling med samma taxesystem som behandling hos sjukgymnast, men ingenting händer. När ska "ont i själen" få samma status, och möjligheter till läkning, som ont i ryggen?

Anmäl kommentar

Postad av: Martin, 17:43, 30 maj 2010  

Och med begränsade resurser försvinner mycket av evidensen. Vårdgivare slår sig för bröstet och säger att de erbjuder evidensbaserade psykologiska behandlingar som KBT. Sen säger man åt psykologen att denne får träffa patienten max 10 ggr, trots att evidensen kanske gällde 20ggr.

När får vi se läkare beordras späda ut medicinen och ljuga för patienterna om det?

Anmäl kommentar

Postad av: Allmänläkare, 12:39, 30 maj 2010  

Instämmer med humanist. Varför kan mina patienter gå till sjukgymnast på vårdcentralen eller privat med vårdavtal och betala enbart 80 kronor och få flera behandlingar, delta i gruppbehandling etc men inte till leg psykolog???

Tyvärr har inte alla vårdcentraler tillgång till psykolog än och ofta är behandlingstiden kraftigt begränsad. Politikerna skulle kunna påverka detta genom att bättre lyfta fram psykologisk kompetens i "kravböckerna" man tagit fram för primärvården.

Anmäl kommentar

Postad av: Humanist, 11:46, 30 maj 2010  

Om man på Socialdep. tror att en fem veckors kurs i KBT är lösningen på den ökade efterfrågan på psykologisk behandling så har beslutsfattare inte förstått vad psykologisk behandling i allmänhet är och inte heller vad KBT i synnerhet är.

Den psykologiska behandlingen omfattar mer än en metod. Men politiker är för okunniga i både vad gäller val av utredare (enmansutredningar är väldigt populära nuförtiden) och i hur man skall förstå vad den komplexitet som psykologisk behandling i mångt och mycket innebär.

Så länge jag varit med har brukarorganisationer och en större allmänhet önskat psykologisk behandling vid psykisk ohälsa. Detta har charlatener förstått sig på att utnyttja. Nu börjar resultaten visa sig (Aktuellt 25/5 & 26/5). I panik försöker nu politiker justera - och då blir det inga väl genomtänkta lösningar.

Det finns en hel mängd leg psykologer som står tillbuds, men dessa måste patienter, med redan beskattade pengar, betala själva. I det fall man har psykologer knutna till det allmänna (ex frikort) så skulle klienter själva kunna välja en leg psykolog och därmed skulle hela den oseriösa marknaden försvinna.

Varför har vi en femårig psykologutbildning i statlig regi? Varför har vi en tillsynsmyndighet som skall granska?

Svaret ligger i att det finns en gedigen kunskap som förmedlas under fem år! I det fall en psykolog ej håller den kvalitet som staten kräver så skall denna psykolog granskas!

Den stora frågan ligger i varför Statsmakten inte utnyttjar sina egan på ett bättre sätt? Tror man att det är för dyrt? Då har de fel! Det blir inte dyrare! Det finns en uträkning (som även den behöver ifrågasättas) som säger att ett människoliv är värt 21 miljoner kr.

Varje år suciderar för många människor (hoppas ingen suiciderat pga Comunicera och Terapisnack), 21 miljoner gånger antal suicid. Det är bara till att räkna!

Anmäl kommentar

Postad av: Amanda, 21:13, 28 maj 2010  

Namn 20:41

Vem är chef på många vårdcentraler? Inte läkare utan det är sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter med flera yrkeskategorier. Läkarna har numera sällan chefskapet längre.

Vi är alltså redan där, det som du fruktar.

Problemet bottnar i en könsdiskriminering pga vi har för många kvinnliga läkare. Dessa får inte genom klädsel skilja sig från övrig vårdpersonal eftersom vi alla ska vara stöpta i samma form oavsett yrkesutbildning. Karlar kan ofta ta för sig litet mer och tillåts också sticka ut mer. Så det är vi sjuksköterskor som könsdiskriminerar kvinnliga läkare.

Anmäl kommentar

Postad av: Per-Åke Andersson, 18:01, 28 maj 2010  

Från Landstinget i Värmland vill vi understryka att vi uppfyller de krav som ställs från Regeringen och SKL för 2010. Det innebär att den personal som utför en behandling förutom yrkesutbildning som psykolog, kurator etc. har minst 7,5 poäng i KBT-metodik!

Framkommer tyvärr inte i Gerles inlägg att vi därutöver har drygt 20 terapeuter som uppfyller kraven på bas- eller leg psykoterapeut- utbildning i KBT. De flesta av dem som gått 7.5 poäng, dvs. 5-veckors utbildning har annan psykoterapeutisk kompetens som grund, samt har dessutom arbetat som behand-lare under lång tid.

Förutom ovannämnda finns privata leg psykoterapeuter i KBT, som via avtal med landstinget utför många behandlingar för landstingtes räkning.

Basutbildning (f.d. steg 1) i KBT pågår nu för att möta de krav som kommer 2011 samt för att öka till-gängligheten för patienterna. Vi arbetar således för att på sikt enligt SKL,s  direktiv ytterligare höja kompetensen hos vår personal och är helt eniga om att behandling skall utföras så att inte patienter kommer till skada. Man får dock inte låta det bästa bli det godas fiende och dessutom ha i åtanke att den uppbyggnad av kompetens och resurs som är på gång inte kan ske över en natt.

Vårt mål är självfallet att de patienter som blir behandlade med KBT i vårt landsting skall få en god och säker vård. Rehabiliteringsgarantins satsning på detta område har gjort det möjligt att i ökande om-fattning genomföra detta, men rehabiliteringsgarantin är tyvärr inte något trollspö som kan få detta att ske momentant.

Anmäl kommentar

Postad av: Tore, 15:28, 28 maj 2010  

Ett slag på fingrarna på Regeringen och SKL som förordat dessa utbildningar.

Anmäl kommentar

Postad av: psykfred, 13:40, 28 maj 2010  

Håller helt med dig, Joanna. Gåde är ett anmärkningsvärt exempel, och är naturligtivs värd att hänga ut. Dock är det ett mer omfattande problem att terapi-fältet i stort är så oreglerat, och det bedrivs enormt mycket verksamhet i den etiska och juridiska gråzonen. Främst privat, men även i offentlig vård, särskilt sedan socialstyrelsens riktlinjer om KBT vid dep, ångest och stress var så enormt släpphänt formulerade med avseende på bahandlarkompetens.

Det är positivt att allehanda vård och omsorgspersonal får orienteringsutbildning i KBT, men katastrofalt att man på många håll låtsas att de sedan är utbildade behandlare. Katastrofalt för patienterna, för vården, och för KBT.

Anmäl kommentar

Postad av: Joanna, 13:15, 28 maj 2010  

PS. Intressant att denna nyhet ligger intill den om siten "Terapisnack". Landstinget ger en kurs på fem veckor som ska göra någon till terapeut för vårdpersonal som annars bara kanske har någon halvtermins grundkurs i psykologi i bakhuvudet. Naturligtvis är det alltid säkrare med legitimerad personal, men hur mycket mer kan läras ut på fem veckor än det Jonas Gåde på Terapisnack kan ha läst sig till på egen hand? Var går gränsen för kvacksalveri?

Nu verkar ju Terapisnack inte särskilt vettiga alls, men man tar det ju väldigt lätt på samtalsbehandling om man tror att det går att lära ut på fem veckor. Att i princip uppgradera en ssk till psykolog på fem veckor. Men man skulle ju knappast ge en ssk en massa läkaruppgifer efter en femveckorskurs...verkar som svenska landsting har en väldigt klen syn på vad psykologer är och kan.

Anmäl kommentar

Postad av: psykfred, 13:15, 28 maj 2010  

För att inte tala om hur det skulle påverka effektiviteten och patientsäkerheten...

Anmäl kommentar

Postad av: Joanna, 12:51, 28 maj 2010  

Tack och lov. Kommer det en dag när rutinerade psykologer kan ersättas helt och hållet med veckokursutbildade sjuksköterskor och socionomer så kan vi lika gärna lägga ner den femåriga psykologutbildningen, då kommer de stackars nyexaminerade stå där bara med en halv miljon i studieskulder och finna att de är lika oönskade som journaliststudenter...

Anmäl kommentar

Psykiatri

 

Jobb

Vårdapoteket söker Rx-specialist till huvudkontoret i Malmö respektive apotekschef till Kullbergska sjukhuset i Katrineholm
Vårdapoteket 
Vi söker chefer
Smittskyddsinstitutet, Solna 
Välkommen att arbeta för Prime Doctor
Prime Doctor 
Socialstyrelsen söker UTREDARE som ska arbeta med patientsäkerhet
Socialstyrelsen, Stockholm 
Affärsutvecklare
Proxima Primärvård AB 
Specialeansvarlig overlæge
Regionshospitalet Viborg, Skive Reumatologisk afsnit, Medicinsk afdeling 
Hudläkare
Nacka Närsjukhus Proxima AB 
Specialistläkare i allmän kirurgi
Proxima Specialistvård i Motala  
Specialist i allmänmedicin
Proxima AB, Nykvarns Vårdcentral 
Specialist i gynekologi
Proxima AB, Nacka Närsjukhus och Motala Lasarett 
Ögonläkare
Proxima AB, Nacka 
Läkare
Tungelsta hälsan 
Specialist inom psykiatri
Landstinget i Värmland 
Jobb från
dagenssjukskoterska.se
Vårdenhetschef
Kullbergska sjukhuset i Katrineholm 
Ögonsjuksköterska
Proxima AB, kataraktverksamhet 
Operationssjuksköterska
Proxima AB 
Dialyssjuksköterska
Proxima AB, Dialysmottagning, Södertälje 
Sjuksköterska med nattjänstgöring
Proxima AB 
Sjuksköterska till hudmottagning
Proxima AB 
Operationssjuksköterska vik snarast
Proxima AB 
Distriktssjuksköterska
Proxima AB, Nyby 
Sjuksköterskor
Proxima AB 
Operationssjuksköterska vikariat
Proxima AB 
Chefsjuksköterska
Ersta Diakoni, IVA/postoperativa avdelningen  
Sjuksköterskor
Ersta diakoni, Ersta Barnhospice  
Sjuksköterska
Kirurgiska Mottagningen, Göteborg 
Sjuksköterskor
All vård AB