Reumatiker som drack alkohol fick mindre smärta
2010-07-28En ny studie stödjer nu att den som dricker alkohol har mindre risk för ledgångsreumatism. Studien visar också för första gången att reumatiker som dricker oftare har mindre smärtor och andra besvär.
Det är forskare vid University of Sheffield, Storbritannien, som undersökt alkoholvanor hos 873 personer med reumatoid artrit, ledgångsreumatism. De jämfördes med 1 004 friska personer.
Studiedeltagarna fick besvara en enkät om hur ofta de druckit alkohol den senaste månaden. De undersöktes av en sjuksköterska, röntgades och fick ge blodprover.
Resultaten publiceras i dag, onsdag, online i tidskriften Rheumatology. Dessa visar att de patienter som druckit alkohol oftast hade mindre symtom än de som aldrig eller sällan drack. Ju oftare patienterna drack alkohol, desto mindre inflammation, ledsvullnad, smärta och funktionsnedsättning hade de.
Forskarna fann också att de som inte drack alkohol alls hade fyra gånger högre risk att utveckla reumatoid artrit, RA, jämfört med dem som drack mer än tio dagar per månad.
Studien är inte den första att visa på det kontroversiella sambandet mellan alkohol och RA. Redan förra året kunde Lars Klareskog, professor i reumatologi vid Karolinska institutet i Solna, och hans kollegor i den så kallade Eira-studien slå fast att alkohol kan minska risken med 40–50 procent, skriver Svenska Dagbladet.
Tidigare i år presenterades ännu en studie vid reumatologkongressen Eular som tydde på samma sak, se länk här intill.
Forskarna bakom den nya studien pekar dock på att deras undersökning har vissa brister. Det var bara en månads alkoholkonsumtion som studerades, och mängden alkohol mättes inte.
– Dessa resultat är ändå mycket intressanta, kommenterar Lars Klareskog i Svenska Dagbladet.

Skriv kommentar
Dagens Medicin vänder sig till dig som arbetar i sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.Kommentarer
Problemet jag ser är att hos storkonsumenter av alkohol tas dessa studier för intäkt att det är bättre att dricka en halvflaska whisky/kväll äns att söka läkare mot svår värk. För tabletterna är ju såmycket farligare än alkoholen. Jag har haft denna diskussion med många sorkonsumeter tillika smärtpatienter med olika diagnoser.
De har sagt till mig att "doktorn sa att det var bra att ta en öl istället för tabletter!" I deras värld blir då denn öl eller glaset vin (motsv) kanske både öl och starksprit i stora mängder.
Många gåner blir det en svår diskussion, och inte förränd de själva får svaart på vitt ifrom av t ex försämrade leverprover eller andra fysiska bekymmer direkt orsakade av alkoholen, går det att göra något. annars häder det ofta inget förrän deras arbetsgivare reagerar och skickar dem till företagshälsovården. Då är ofta bruket ett cementerat missbruk som kräver behandling, ibland tom i slutenvård.
Detta är min erfarenhet efter att ha arbetat ett antal år som beteendevetare just inom företagshälsovården. Nu är jag tyvärr hemma pga sjukdom (artrit bl a med mycket svår fentanylbehandlad smärta)och får av alkolholens försvarare inte sällan höra att jag ska sluta ta min medicin för att istället ta starksprit då detta är nyttigare och bättre!
Frågan är alltså för mig ett tveeggat svärd.
Anmäl kommentar
Upptäckten att alkohol minskar ledinflammation gjordes för 4 år sedan av Andrej Tarkowski, professor i reumatologi vid Sahlgrenska i Göteborg, och hans medarbetare. Detta publicerades i amerikanska vetenskapsakademiens tidskrift PNAS i januari 2007. Tarkowski-gruppen identifierade också mekanismen, nämligen att inflammationssignalen NF-kappa-B hämmas av alkohol. Denna upptäckt inspirerade förstås de engelska kliniska forskarna. Tyvärr fick inte Andrej Tarkowski tillfälle att själv fullfölja sina studier - han avled 2008.
Anmäl kommentar
Troligen flera olika mekanismer som samverkar. Ett problem för gruppen är väl att alkohol och antiinflammatorisk, smärtlindrande medicin inte ska, bör kombineras..
Anmäl kommentar
Det finns flera studier som visar att alkohol i måttlig mängd skyddar mot hjärtkärlsjukdom, en av mekanismerna som diskuterats är en antiinflammatorisk effekt. De med måttlig alkoholkonsumtion har gynnsamma effekter på flera sk inflammationsmarkörer i blodet, medan de med hög alkoholkonsumtion och helnykterister har ogynnsamma effekter och också högre risk för hjärtkärlsjukdom. Så det kanske rör sig om en rent antiinflammatorisk effekt av alkohol även vid RA.
Anmäl kommentar
Lena, sgy
Intressant hypotes. Man kan också tänka sig att den vasodilatation som alkohol ger skapar en uppvärmning som lindrar smärtan. Detta i likhet med den lindringen som ges av tex ett varmt bad varmt klimat.
Anmäl kommentar
Svar till Reumatolog. Jag dricker alkohol ibland och det är väl inget märkligt med det, men håll med om studier som visat "positiva effekter av alkohol" blir "mycket intressanta". Skulle en studie som visade att den som inte dricker alkohol mår bäst röna samma intresse???
Anmäl kommentar
RA är en autoimmun sjukdom och alkohol är ett gift som levern och andra organ får brottas med. Kanske är det detta som får kroppen att inte angripa sig själv utan immunförsvaret får fullt upp med riktig inflammation så att säga? Likväl gör alkoholen att kroppen och sinnet slappnar av, i liten dos. Detta har säkert en positiv hälsoeffekt vilket andra studier också rapporterat. Det är en svår balansgång, att endast dricka så mycket alkohol som ger hälsoeffekter, utan att förgiftar/skadar kroppen. Denna regel gäller även för all medicinering.
Anmäl kommentar
"Sjukgymnast" verkar helt ha missat målet. Sedan länge är det ju känd att nykterister lever farligt precis som alkoholister och rökare. Ordet "alkohol" kan tydligen fortfarande ge en och annan "svensk" skuldkänsla. Stackers folk! Tänk att kombinera nytta med nöje! Tycker det är bra om mina egena pat villl ta sig ett glas vin i stället för farlig värktabletter.
Anmäl kommentar
Det ligger nog lite sanning i det ändå. Jag brukar alltid bli lite mjuk i benen efter en öl eller två.
Anmäl kommentar
Som vanligt får studier som visar på positiva effekter av alkohol stort utrymme och stor uppmärksamhet. Är det därför "alkoholstudier" görs?
Anmäl kommentar