Kvinnor som har druckit motsvarande 4–5 glas alkohol per vecka hade mindre risk att få ledgångsreumatism än kvinnor som inte drack alkohol alls, skriver Karolinska institutet i ett pressmeddelande.

För de kvinnor som druckit måttliga mängder alkohol var risken 7 på 10 000 levnadsår, medan risken för dem som inte drack alkohol var 9,1 på 10 000 levnadsår. Forskarna drar därför slutsatsen att ett måttligt alkoholintag kan skydda mot ledgångsreumatism. Samtidigt har studier visat att ett även ett relativt måttligt intag av alkohol ökar risken för bland annat bröstcancer hos kvinnor.

Totalt 34 141 kvinnor födda mellan 1914 och 1948 har ingått i Karolinska institutets studie. Gruppen har svarat på enkäter med detaljerad information om sina levnadsvanor och sedan följts upp. Forskarna har i studien tagit hänsyn till faktorer som ålder, rökning, diet och fysisk aktivitet.

Ett standardglas alkohol motsvarar 15 centiliter vin, 50 centiliter öl eller 5 centiliter starksprit.

Läs abstract till studien: