I en debattartikel på sin hemsida och i Dagens Nyheter går Cancerfonden till attack mot H&M:s senaste kampanj. Klädbolaget låter en mycket solbränd modell visa upp deras baddräkter.

”Klädjätten befäster, inte minst hos unga människor, ett skönhetsideal som är livsfarligt”, skriver Cancerfonden.

Enligt Cancerfonden drabbas mer än 40 000 personer i Sverige av någon form av hudcancer varje år. Den allvarligaste typen, malignt melanom, väntas leda till cirka 500 dödsfall bara i år. Boven i de flesta av fallen är exponering för UV-strålning från sol och solarier, uppger Cancerfonden.

”Därför är det häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj”,  skriver Cancerfonden i debattartikeln.

Klädbolagets kampanj ger fel signaler när de berättar att man ska vara väldigt brunbränd, tycker Cancerfonden och menar att kampanjen bidrar till att allt fler förlorar livet i hudcancer.

H&M har i ett mejl till Dagens Media besvarat kritiken. Företaget beklagar om någon har upprörts av den senaste badkampanjen.

”Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer.", skriver H&M till Dagens Media.