Reglerna ändras i samband med att nya EU-regler för flygcertifikat införs 8 april. Den största förändringen är att det, förutom auktoriserade flygläkare, är specialister i allmänmedicin som ska göra den medicinska undersökningen som behövs för att få ett flygcertifikat.

– Tidigare har vilken läkare som helst kunnat göra undersökningarna, men det går inte längre. Nu säger reglerna att det ska vara en specialist i allmänmedicin, säger Lennart Johansson, flygläkare på Transportstyrelsen som även sitter med som expert i arbetet med lagstiftningen.

Lite förenklat går det till så att den allmänläkare som vill genomföra dessa undersökningar måste anmäla sig till Transportstyrelsen. Myndigheten ska sedan förvissa sig om att allmänläkaren vet vilka regler som gäller.

Protokollet som görs vid undersökningen ska allmänläkaren sedan skicka vidare till en auktoriserad flygläkare, ett flygmedicinskt centrum eller direkt till Transportstyrelsen som gör en bedömning och utfärdar det medicinska intyget.

Vad är syftet med de nya reglerna?

– Sverige är ett av de få länder som har tillåtit icke-flygläkare att göra de här undersökningarna. Och nu kräver EU och det FN-organ som tar fram grunderna till regelverket att det ska vara flygläkare som gör de här bedömningarna. De anser att det krävs sakkunskap.

Lennart Johansson misstänker att de nya reglerna kan leda till att färre läkare blir intresserade av att kunna undersöka piloter.

– Tillgången till läkare kan minska för piloterna. Men man kan fortfarande gå direkt till en flygläkare, säger han.

Mer information och blankett för anmälan kommer så småningom finnas på Transportstyrelsens webbsida.