Det finns sedan tidigare studier som visar att rökning och högt koffeinintag eventuellt skyddar mot Parkinsons sjukdom. Men enligt de amerikanska forskarna, hemmahörande vid Duke University Medical Center i North Carolina, är den nu presenterade studien den första där den förmodat skyddande effekten av rökning och koffein har studerats specifikt.

I studien ingick 356 personer, som alla hade Parkinsons sjukdom, och 317 friska familjemedlemmar. Alla lämnade detaljerade uppgifter om sina rökvanor samt hur deras intag av kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker såg ut. Dessutom besvarades frågor om hur mycket smärtlindrare av typen NSAID de konsumerade.

Det visade sig att de som drabbats av Parkinsons sjukdom både rökte mindre och drack mindre kaffe än sina släktingar som sluppit sjukdomen. Jämfört med de friska var det endast var tredje parkinsonpatient som var vanerökare. Och endast hälften så många parkinsonsjuka uppgav att de någonsin hade rökt.

På samma sätt rapporterade de friska släktingarna om ett mer rikligt kaffeintag än vad de som fått sjukdomen beskrev. Däremot märktes i studien inget samband mellan intag av NSAID och risk för att drabbas av Parkinsons sjukdom.

Forskarna slår fast att det finns ett omvänt förhållande mellan att röka och dricka mycket kaffe och en risk för Parkinsons sjukdom. Hur detta skydd skulle fungera är dock ännu oklart, men möjligen kan rökning och koffein påverka den sårbarhet för sjukdomen som finns hos individer med en genetisk risk för att drabbas, enligt forskarna.

De rekommenderar dock ingen att börja röka och dricka stora mängder kaffe.

– Att röka cigaretter och dricka kopiösa mängder kaffe innebär risker i sig självt, och det är inget någon bör börja med för att skydda sig mot Parkinsons sjukdom, säger Burton L. Scott, professor i medicin och en dem som ligger bakom studien, till nyhetstjänsten EurekAlert.

Archives of Neurology 2007; 64: 576-580.