Studien som omfattar 62 barn, mellan 12 och 13 år, i Norrbotten visar att 82 procent av dem har för låga värden av D-vitamin i blodet, trots att de äter tillräckligt med fet fisk, ägg och andra livsmedel som är rika på D-vitamin. Bristen på sol spås därför vara orsak till vitaminbristen, enligt en av forskarna, dietisten Lisbeth Nordström vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

– Nu är det här en liten studie med bara 62 barn. Stämmer det här bör rekommendationerna ändras, säger hon till Norrbottens Kuriren.