Det finns misstankar om att intag av fruktos, fruktsocker, kan vara en bidragande orsak till övervikt och fetma. Men forskning på området har gett motstridiga resultat, enligt kanadensiska forskare.

I en metaanalys kommer de fram till att rent fruktsocker inte tycks orsaka viktuppgång, jämfört med dieter med lika stort kaloriinnehåll men andra typer av kolhydrater.

Ren fruktos som tillägg till en diet medförde en liten viktökning, jämfört med kontrolldieter – men enligt forskarna kan extrakilona bero på överskottet av kalorier, snarare än på fruktosen i sig.

41 studier med sammanlagt 756 deltagare och fokus på fruktsocker och kroppsvikt ingick i analysen.

I 31 av studierna åt deltagarna ungefär lika många kalorier, men en grupp åt höga mängder ren fruktos medan den andra åt andra kolhydrater i motsvarande mängd.

Här såg forskarna ingen skillnad mellan grupperna.

I tio andra studier åt en grupp som vanligt medan en grupp lade till extrakalorier i form av rent fruktos till sin vanliga diet.

Här sågs en viktuppgång på ett halvt kilo i gruppen som åt rent fruktsocker under en uppföljningstid på en och en halv vecka i median – men enligt forskarna är det alltså troligt att det snarare beror på det större antalet kalorier än på själva fruktsockret.

Forskarna pekar på flera svagheter i studierna. Till exempel hade de flesta studierna färre än 15 deltagare och en uppföljningstid som var kortare än 12 veckor.

Bakom analysen, som publiceras i tidskriften Annals of Internal Medicine, står bland andra forskare vid McMaster University i Ontario, Kanada.

Läs abstract: