Det är ett internationellt forskarlag som sammanställt data från 11 dubbelblinda randomiserade studier av vitamin D som givits till äldre personer med eller utan tillägg av kalcium.

Bakgrunden är att tidigare undersökningar och metaanalyser på området visat olika resultat.

I den nya analysen gav behandling med vitamin D sammantaget en relativ minskning av höftfrakturer och andra icke-kotrelaterade frakturer med 10 respektive 7 procent. Skillnaden för höftfrakturer var dock inte statistiskt signifikant.

Vidare undersökte forskarna hur effekten var kopplat till hur mycket vitamin D som studiedeltagarna verkligen tagit, något som tidigare inte gjort i andra metaanalyser. De fann då att enbart de personer som dagligen tagit mer än 792 internationella enheter, IE, fick skydd mot benbrott. Den relativa minskningen av höftfrakturer och andra icke-kotrelaterade frakturer var då 30 respektive 14 procent.

Samtidigt rapporterar forskarna att en av begräsningarna i studien är att effekten av höga doser av vitamin D inte kunde särskiljas från den möjliga effekten av kalcium, eftersom dessa komponenter alltid gavs tillsammans i studierna där man undersökt höga doser av vitamin D.

Sammantaget ingick 31 022 personer i metaanalysen. Medelåldern var 76 år och 91 procent var kvinnor.

Läs abstract till studien: