Det är ett amerikanskt forskarlag som nu utmanar föreställningen att alla kalorier i kosten är lika mycket värda vid bantning.
Forskarna undersökte hur energiförbrukningen påverkas av tre olika dieter efter att överviktiga personer gått ner i vikt av en initial bantningskur. Detta gjordes bland annat med så kallad indirekt kalorimetri då energiförbrukning studeras genom att mäta olika utandningsgaser.
Totalt ingick 21 personer som tappat 10 till 15 procent i vikt efter den inledande bantningen. De lottades sedan till att i slumpvis ordning få äta tre olika dieter under fyra veckor var:
- Diet med lite fett bestående av 60 procent kolhydrater, 20 procent fett och 20 procent protein.
- Diet med lågt glykemisk index bestående av 40 procent kolhydrater, 40 procent fett och 20 procent protein.
- Diet med mycket lite kolhydrater bestående av 10 procent kolhydrater, 60 procent fett och 30 procent protein.
De tre dieterna hade samma energiinnehåll, beräknat på vad som gav en stabiliserande effekt på vikten efter den inledande bantningskuren.
Studien visar att försökspersonernas energiförbrukning, både i vila och totalt sett, var som störst när de åt dieten med mycket lite kolhydrater och som lägst när de åt dieten med lite fett. Räknat på energiförbrukning vid vila var skillnaden mellan de två dieterna i snitt 67 kcal per dag.
Inte vid någon av dieterna var energiförbrukningen så hög som innan personerna började banta.
Vidare konstaterar forskarna att dieten med lite fett medförde förändringar i energiförbrukning och nivåer av hormonet leptin som sannolikt skulle medföra viktuppgång. Denna diet hade också ogynnsamma effekter på flera av komponenterna i det metabola syndromet.
Dieten med mycket lite kolhydrater hade tvärtom en mer gynnsam metabol effekt, men forskarna skriver samtidigt att denna diet kan leda till högre nivåer av stresshormonet kortisol och inflammationsmarkören CRP.
Sammanfattningsvis anser forskarna att resultaten indikerar att en diet med mycket lite kolhydrater, snarare än mycket lite fett, kan vara den mest gynnsamma för att behålla viktnedgång och på så sätt minska risken för hjärt-kärlsjukdom.
De pekar dock på ett antal svagheter i studien, som de korta testperioderna och svårigheten att extrapolera resultat från en studie där försökspersoner under kontrollerade former getts föda till ett mera naturligt sett att äta då man väljer mat själv.
Forskarna konstaterar också att dieten med mycket lite kolhydrater kan vara särskilt svår att följa för de flesta personer under lång tid.
Bakom studien står bland annat forskare från Children’s hospital och Brigham and Women’s hospital i Boston, USA.
Läs abstract till studien: