Det är ett internationellt forskarlag som följt upp 12 536 personer som lottats till att ta daliga tillskott med omega 3-fettsyror eller placebo. Samtliga deltagare bedömdes ha en hög risk för att insjukna i hjärt-kärlsjukdom.

Efter i snitt 6,2 års uppföljning var förekomsten av hjärt-kärlrelaterade händelser, som dödlig och icke-dödlig stroke och hjärtinfarkt, den samma i bägge behandlingsgrupper.

Resultatet motsäger enligt forskarna tidigare epidemiologisk forskning som funnit samband mellan högt intag av omega 3-fettsyror och lägre risk för hjärt-kärlsjukdom.

En möjlig förklaring till den uteblivna effekten anser forskarna vara att deltagarna i övrigt var välmedicinerade med hjärtskyddande läkemedel.

Studien presenterades i går, måndag, på den amerikanska diabeteskongressen ADA.

Läs abstract till studien: