Fyndet, som publiceras i tidskriften Lancet, utmanar den etablerade synen på HDL, där observationsstudier har visat att höga nivåer är kopplade till lägre risk för hjärtinfarkt. Men huruvida det finns ett orsakssamband är oklart, enligt den internationella forskargruppen som står bakom den nya studien.
Den visar att det inte går att anta att hjärtinfarktrisken automatiskt minskar genom att höja halterna av HDL, anser Sekar Kathiresan vid Harvard Medical School i USA, som är studiens huvudförfattare.
Forskarna har, med en metod kallade mendelsk randomisering, jämfört risken för infarkt hos personer med högt HDL eftersom de bär på en viss gentyp, kallad LIPG 396Ser. I studien ingår över 20 000 personer som fått hjärtinfarkt och drygt 95 000 kontrollpersoner från 20 olika studier. Analysen visar att de med ärftlig benägenhet för högt HDL inte hade lägre risk för infarkt.
Dessutom utformade forskarna en genetisk riskskala och testade 12 500 hjärtinfarktpatienter och 41 000 kontroller – men inga kopplingar till hjärtrisken sågs. Det betyder enligt studieförfattarna att vissa genetiska mekanismer som höger HDL-kolesterolet inte minskar risken för hjärtinfarkt.
Deras slutsats är att interventioner där HDL-halterna höja med hjälp av läkemedel eller livsstilsförändringar inte självklart kan antas innebära en fördel.
I en kommentar till studien skriver Steve Humphries och kollegor från University College London att liknande resultat har setts i andra studier gjorda med samma metodik. De anser dock att HDL-kolesterolets funktion i kranskärlssjukdom måste utredas vidare.
Läs abstract till studien: