Det är en omtvistad fråga – hur populära dieter bestående av lite kolhydrater men mycket protein, till exempel Atkins, påverkar hjärtrisken på lång sikt. Tidigare studier har visat motstridiga resultat.

Nu har forskare vid Karolinska institutet och Linköpings universitet tillsammans med utländska kollegor undersökt saken i en studie där ungefär 40 000 svenska medelålders kvinnor följts under i snitt 15 år. Vid undersökningens start fick deltagarna svara på utförliga enkäter om kostvanor och livsstil. Protein- respektive kolhydratintag mättes med hjälp av en poängskala, kallad LCHP, där de som äter lite kolhydrater och mycket protein får höga poäng, och tvärt om.  

Det visade sig att risken för hjärt-kärlhändelser ökade ju högre LCHP-poäng kvinnorna hade, det vill säga ju mer protein och mindre kolhydrater de åt.  

En ökning på två LCHP-poäng var kopplat till fem procents ökad risk för kardiovaskulära händelser. Två LCHP-poäng motsvarar en daglig minskning på 20 gram kolhydrater, ungefär en brödbit, samt en ökning på 5 gram protein, ungefär ett kokt ägg.   

Det innebär att det bland 10 000 kvinnor skulle inträffa fyra till fem extra sjukdomsfall, jämfört med kvinnor som inte äter en sådan diet. Resultaten gällde efter att forskarna tagit hänsyn till rökning, högt blodtryck och andra kardiovaskulära riskfaktorer.

Slutsatsen är att en kost bestående av en låg andel kolhydrater och mycket protein är kopplat till en ökad risk för kardiovaskulär sjukdom. Åtminstone om man äter kosten regelbundet, och om man inte tar hänsyn till vad källan till proteinet och kolhydraterna är.

Forskarna påpekar dock att studien inte säger något om möjliga positiva effekter av dieten på kort sikt. De har heller inte justerat resultaten för varken kvinnornas kolesterolvärde eller vilka hjärtläkemedel de tog.

Studien publiceras i British Medical Journal. I en ledare i samma tidskrift skriver de tyska forskarna Anna Foegel och Tobias Pishon att de motstridiga forskningsresulaten på området måste klaras ut innan dieter med lågt kolhydratinnehåll och mycket protein kan rekommenderas till patienter. I nuläget anser de dock att de eventuella kortsikta fördelarna för kroppsvikten framstår som ganska obetydliga i jämförelse med den ökade risken för hjärt-kärlsjukdom på lång sikt.  

Läs hela studien: