Forskarna använde sig av data från 48 627 gravida kvinnor som var i genomsnitt 30 år när studien började och följdes i åtta år i genomsnitt.
Information om kvinnornas konsumtion av fisk och omega 3-fettsyror samlades in via frågeformulär och telefonintervjuer.
Under uppföljningstiden såg forskarna 577 fall av högt blodtryck, sjukdomar i hjärnans blodkärl och ischemisk hjärtsjukdom som krävde vård på sjukhus.
Deras analys visar att de som åt mindre än i genomsnitt 30 gram fisk per dag hade ungefär 50 procent högre relativ risk att drabbas, jämfört med dem som åt mer fisk än så.
Ett lågt intag av omega 3-fettsyror medförde också högre risk för hjärt-kärlsjukdom, jämfört med ett högre intag.
Studien publiceras i tidskriften Hypertension och gjordes av forskare vid Statens Serum Institut i Köpenhamn.
Läs abstract: