Alkohol innehåller en hög mängd energi, runt 7 kalorier per gram, men det är ännu oklart om konsumtion av alkohol är en riskfaktor för övervikt och fetma.
Ny amerikansk forskning pekar nu snarare på att alkohol kan minska denna risk – åtminstone bland medelålders kvinnor som jobbar i hälso- och sjukvården, vilka var föremål den aktuella studien.
Totalt ingick 19 222 individer, 39 år eller äldre, som alla ursprungligen var normalviktiga och friska från hjärt-kärlsjukdom, cancer och diabetes.
Efter nästan 13 års uppföljning framträdde ett tydligt mönster. Genomsnittsvikten hade visserligen ökat oavsett alkoholintag, men ju mer kvinnor uppgav att de drack i början av studien desto mindre var viktuppgången. Detta påverkade risken att bli klassad som överviktig eller fet, det vill säga ha ett BMI över 25.
Jämfört med dem som sällan eller aldrig drack alkohol var till exempel denna risk 14 procent lägre bland dem som drack motsvarande 5 till och med 14 gram om dagen. För dem som drack upp till 4 gram om dagen var risken 4 procent lägre, men just denna siffra var inte statistisk signifikant.
Sambandet gällde då forskarna kontrollerade för en mängd andra variabler, som fysisk aktivitet, rökstatus och totalt energiintag från andra källor än alkohol.
Forskarna bakom studien, som bland annat är verksamma vid Brigham and Women’s hospital i Boston, drar slutsatsen att kvinnor som dricker små eller måttliga mängder alkohol lättare tycks kunna bibehålla sin vikt.
De påpekar att resultaten gäller för just låg eller måttlig konsumtion. Bara ett fåtal individer i studien rapporterade att de hade ett högt intag av alkohol, vilket i studien definierades som över 30 gram per dag.
Och i denna grupp fanns ett helt annat livsstilsmönster än i övriga grupper, enligt forskarna, vilket gör kopplingen mellan alkohol och viktuppgång svårare att tolka. Bland annat rökte nästan var tredje kvinna med högt alkoholintag.
Enligt forskarna kan fynden sannolikt inte överföras till män. Orsaken är att män tenderar att lägga till alkohol till sitt dagliga näringsintag, medan kvinnor vanligen byter ut andra näringsämnen mot alkohol utan att öka det totala energiintaget.
Med tanke på andra problem som relateras till alkohol understryker forskarna att eventuella rekommendationer om alkoholkonsumtion måste göras på individnivå med hänsyn till både negativa och positiva effekter av alkohol i ett ”brett sammanhang”.
Studien publiceras i dag, måndag, i Archives of Internal Medicine.
Läs abstract till studien: