Det är en brittisk forskargrupp som i en stor studie har tittat närmare på hur olika ställen att föda på påverkar risken för komplikationer hos barnen strax före, under och efter förlossning.

Enligt forskarna har det saknats klara bevis för detta.

I studien ingick nästan 65 000 fullgångna barn födda efter graviditeter med låg risk för allvarliga komplikationer, och deras mammor.

Till allvarliga komplikationer hos barnen räknades dödfödsel, hjärnskada, fostervatten med avföring i lungorna, samt arm- och axelskador under förlossningen.

Resultaten visar att risken för sådana komplikationer på det stora hela var liten. Forskarna såg 4,3 fall per 1 000 födslar.

För kvinnor som inte hade fött barn tidigare var risken större vid hemförlossning än om de födde på förlossningsavdelning på sjukhus.

För omföderskor sågs inget sådant samband - där var risken för komplikationer ungefär lika stor oavsett var förlossningen skedde.

Resultaten kvarstod sedan forskarna tagit hänsyn till faktorer som kvinnans ålder och BMI.

Forskarnas slutsats är att friska gravida med låg risk för komplikationer bör få välja var de ska föda.

Bakom studien, som publiceras i tidskriften British Medical Journal, står bland andra forskare vid University of Oxford i Storbritannien.

Läs abstract: