– Våra resultat talar för att mer selen i maten kan förbättra överlevnadschanserna för kvinnor med bröstcancer, i vart fall i länder som Sverige där intaget av selen är förhållandevis lågt, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, till Upsala Nya Tidning.

Dödligheten i bröstcancer visade sig vara drygt 30 procent lägre bland den fjärdedel av kvinnorna som fått i sig mest selen jämfört med den fjärdedel som fått i sig minst selen.

Totalt 3 146 kvinnor med bröstcancer i Uppsala och Västmanlands län har studerats. Dessa har ingått i en undersökning kring matvanor innan de insjuknade i bröstcancer.  

Enligt Alicja Wolk är det för tidigt att gå ut med en rekommendation till svenska kvinnor med bröstcancer att ta selentillskott. Det finns studier som pekar på att ett högt intag i form av selen kan vara skadligt.

Selen finns bland annat i fisk, inälvsmat och magert kött.

Läs abstract till studien: