Enligt forskare vid Karolinska institutet har tidigare forskning visat på en koppling mellan att få ett barn som väger lite vid födseln i förhållande till graviditetslängden och högre risk för hjärt-kärlsjukdom hos mamman, jämfört med att få ett normalstort barn.

Studier har också pekat mot ett samband mellan att föda för tidigt och senare hjärt-kärlsjukdom.

Studierna har dock begränsats av för få barn i gruppen mycket för tidigt födda.

Oftast har hänsyn inte heller tagits till andra faktorer som kan påverka sambanden, till exempel mammans rökvanor, enligt forskarna som leddes av Anna-Karin Edstedt Bonamy, vid Karolinska institutet.

I en registerstudie som nu publiceras i tidskriften Circulation har de inkluderat mer än 920 000 kvinnor som födde sitt första barn mellan 1983 och 2005.

Kvinnorna följdes med avseende på första sjukhusinläggning eller dödsfall på grund av kranskärlssjukdom, hjärtsvikt eller sjukdomar i hjärnans blodkärl.

Resultaten visar att drygt 3 500 kvinnor hade drabbats under uppföljningstiden på knappt tolv år i median.

I sin analys kommer forskarna fram till att kvinnor som födde mycket eller extremt mycket för tidigt, det vill säga mer än två respektive tre månader före utsatt datum, hade dubbelt så hög risk för senare hjärt-kärlsjukdom, jämfört med kvinnor som födde efter en fullgången graviditet.

Om barnet dessutom var tillväxthämmat så var risken dubbelt så hög även hos dem som fött en till två månader för tidigt och tre gånger så hög hos dem som fött mer än två månader före beräknad tid.

Resultaten kvarstod sedan forskarna tagit hänsyn till faktorer som kvinnans ålder, födelseår, utbildning, rökning, högt blodtryck och diabetes.

Enligt forskarna kan det vara så att tidig förlossning och hjärt-kärlsjukdom delvis har gemensamma orsaker.

I så fall skulle en för tidig födsel eller ett barn som är litet för graviditetslängden kunna vara första tecknet på att en kvinna riskerar att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.

Läs abstract: