Sömnapné innebär upprepade nattliga andningsuppehåll under sömnen. Tillståndet leder till trötthet dagtid och risk för förtida död.

Förekomsten av sömnapné är starkt kopplat till övervikt och fetma, och viktminskning rekommenderas som ett förstahandsalternativ vid behandling. Men hittills finns väldigt få kontrollerade studier där man undersökt om metoden verkligen har effekt.

I en ny randomiserad studie har forskare vid Karolinska institutet undersökt huruvida en mycket kalorifattig diet kan minska förekomsten av sömnapné hos manliga feta patienter med måttlig till svår sömnapné.

Resultaten fram till nio veckor presenterades i dag, onsdag, på stämman.


 

– Vi tycker att effekten är mycket övertygande. Patienterna i inverventionsgruppen tappade i snitt 18 kilo och fick halverat antal apnéepisoder. Var sjätte har helt blivit av med sina symtom. Och många har kunnat sluta med övertrycksandningsmask, c-pap, under natten. I kontrollgruppen såg vi inga förändringar alls, säger Kari Johansson, nutritionist och doktorand vid Karolinska institutet i Huddinge och en av forskarna bakom studien.

Totalt ingick 63 patienter i studien. Hälften lottades till att äta den kalorisnåla dieten under sju veckor. Därefter trappades de upp till normal diet under två veckor. Kontrollgruppen behöll sina vanliga matvanor.

– Även om vi ännu saknar långtidsdata vad gäller sömnapnésymtom pekar vår undersökning, tillsammans med andra nyligen publicerade studier, på att viktminskning är en verkningsfull metod mot sömnapné. Fler patienter än i dag borde få tillgång till metoden, säger hon.

Bakom studien står också bland andra Martin Neovius, Stephan Rössner och Erik Hemmingsson, samtliga forskare vid Karolinska institutet.