En forskargrupp vid Karolinska institutet, KI, i Solna kan ha hittat anledningen till myten att spenat gör dig stark. Nitrat, som finns i spenat, rödbetor och andra gröna bladgrönsaker, verkar ha god effekt på muskelstyrkan när det testats på möss. Redan efter sju dagar uppvisade de möss som fått nitrat starkare muskler i ben och fötter jämfört med möss som inte fått tillskottet.

– Mössens muskler var inte större, men starkare och det är ett viktigt resultat, säger Andrés Hernández, forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi på KI.

De möss som fått nitrat hade mer av två proteiner som påverkar hur kalcium frigörs i muskelcellerna, något som har stor inverkan på hur musklerna drar ihop sig och därmed deras styrka.

Andrés Hernández och hans forskargrupp ser positivt på resultaten då nitrat skulle kunna användas vid sjukdomar som orsakar muskelsvaghet. Innan studier på människor inleds vill de göra ytterligare försök med möss, för att helt förstå bakomliggande mekanismer.

Livsmedelsverket rekommenderar en högsta daglig dos av spenat och andra nitratrika livsmedel. Det beror på att bakterier kan omvandla nitrat till det cancerframkallande ämnet nitrit. I försöken på möss har forskarna använt nitrat i en mängd som motsvarar hur mycket en människa skulle få i sig om hon äter 200-300 gram spenat, en mängd som ligger långt under gränsvärdet.

– För att spenat skall bli en potentiell risk skulle man behöva äta två kilo om dagen. Den mängd vi har testat är lätt att få i sig via kosten och med tanke på grönsakernas övriga goda egenskaper skadar det inte att följa mammas råd: Ät mer grönsaker! säger Andrés Hernández.