Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Almedalen

"Närmast fjompigt att lyssna"

Publicerad: 3 juli 2013, 09:13

Margareta Kristenson, överläkare och professor i socialmedicin och hälsovetenskap vid Hälsouniversitet i Linköping och sjukgymnasten Anna Hertting, med dr i folkhälsovetenskap, lektor vid Örebro universitet.

Foto: Christina Kennedy

Gullegulla med patienterna när vårdpersonalen har det så stressigt? Två forskare vill vända på begreppen och få vården att lära sig lyssna.


Läkaren Margareta Kristenson, professor i socialmedicin och folkhälsovetenskap i Linköping, har tillsammans med sjukgymnasten Anna Hertting, tidigare ordförande i Sjukgymnastförbundet sjungit patientmötets lov i Almedalen. Och inte vilket möte som helst utan det som får patienten att känna sig sedd med tron på att man snart mår bättre. De kallar det hälsofrämjande möten, och är redaktörer för en bok med samma namn.

I Almedalen kom 48 personer till ett snortidigt seminarium på tisdagsmorgonen för att höra om mötets betydelse.

– Vi fick mycket positiv respons. Många kom fram och tog på oss efteråt och ställde frågor. Jag tror det beror på att det här ämnet berör oss som människor, säger Margareta Kristenson.

Ett professionellt genomfört samtal betyder inte bara en nöjdare patient, är hon och Anna Hertting noga med att påpeka.

– När man jobbar med positiv förväntan hos patienten så påskyndas läkeprocessen, säger Anna Hertting och hänvisar till forskning som visar på människans självläkande förmåga. I förlängningen handlar det om lägre kostnader för vård.

Egentligen är detta arbetssätt urgammal läkekonst som många i vården har intuitivt, konstaterar Margareta Kristenson:

– Men i dag efterfrågas det inte, belönas inte, tränas inte. Dagens system närmast förhindrar det.

Hon syftar till exempel på feltolkad användning av lean i vården, där allt fokus läggs på snabbhet och effektivitet.

– Det anses närmast fjompigt om man ägnar tid åt att lyssna på patienten. Men att få patienten att känna sig sedd och stärkt tar inte längre tid, säger Margareta Kristenson.

Nyckeln är att öva, enligt hälsomötesduon. Öva på att lyssna, vara närvarande i ögonblicket och på att reflektera över sina egna möten med fokus på vad som kan bli bättre nästa gång.

Då kan ett stressat besök i primärvården vändas. Från en mängd slutna frågor med syfte att snabbt ställa diagnos och få ut patienten genom dörren, till ett tillbakalutat lyssnande med en uppmuntrande klapp på axeln till avsked. För Margareta Kristenson och Anna Hertting handlar det om att ”återta den kärleksfulla vården”.

– Vården behöver bli nyfiken på hur patienten mår, säger Margareta Kristenson som konstaterar att mätning av patientens upplevelse nu förs in i fler kvalitetsregister.

CHRISTINA KENNEDY

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev