Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Almedalen

Svårt att nå patienten med tekniska lösningar

Publicerad: 8 juli 2016, 06:32

Vården är positiv till ny teknik. Men därifrån till att faktiskt använda den är steget långt, konstaterar utställare i Almedalen.


Länk till innehåll

Organisationen Hälsans nya verktyg, som arbetar för att snabba på processen med att digitalisera vården och föra in ny medicinsk teknik, samlade i Almedalen ett tiotal exempel på lyckade implementeringar i kommuner och landsting för att inspirera vården att våga slå till direkt i stället för att göra pilotinföranden.

– Lita i stället på andra som har infört nya system, uppmanar Mona Jonsson, verkställande sekreterare i Hälsans nya verktyg, HNV.

En av utställarna var Bestic AB som bland annat har en ät-robot att erbjuda patienter med exempelvis neurologiska sjukdomar eller som har andra hinder för att kunna äta själva. Stockholms läns landsting erbjuder den via hjälpmedelscentralen och Helsingborgs stad har köpt in den för sina serviceboenden, till exempel. Men trots att företaget har fyra år på nacken har ät-roboten inte mer än 40 användare just nu, och totalt har 300 enheter sålts.

I Sverige beräknas 0,2 procent ha svårighet att äta själva.

– Även där vi finns på hjälpmedelscentraler är det många patienter som inte vet att man har den här valmöjligheten, säger Catharina Borgenstierna, vd för Bestic AB.

– Andra länder är snabbare på att föra in ny teknik. Danmark till exempel, som har haft en statlig strategi. Vi säljer mest internationellt.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev