Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

99 procent för precist och vilseledande

Publicerad: 4 december 2012, 07:49

Att hävda att nikotintuggummit Nicotinell Peppermint ökar chanserna att bli rökfri med 99 procent, är att dra det för långt, anser Informationsgranskningsmannen.


Novartis Sverige AB måste betala en avgift på 90 000 kronor för en tecknad reklamfilm för nikotintuggummit. I filmen frågar speakern: ”har du också försökt sluta röka men trillat dit igen, och igen och igen…” för att sedan hävda att  ”…det hjälper dig att bli rökfri med 99 procent”.

Påståendet är försett med en asterisk som refererar till en artikel som sammanställer olika studier av olika rökavvänjningsmedel, inte specifikt Nicotinell.

Under en guldmedalj med siffrorna 99 procent anger sedan att ”Nicotinell – gör det lättare att sluta röka.” Samma siffror och liknande uppgifter finns även med på företagets hemsida.

Informationsgranskningsmannen, IGM, anser att uppgifterna är vilseledande. IGM finner inte stöd för påståendena i produktresumén.

Novartis Sveriges AB bestrider anmärkningarna och hänvisar till annan nikotinavvänjningsreklam, där avsändaren påstår att man fördubblar sina chanser att lyckas med ett visst nikotintuggummi. Den reklamen har fått godkänt.

Men IGM anser att 99 procent är mer exakt specificerat och därmed också mer vilseledande.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev